Sida 1 av 2

Ett par frågor om styrservo BM 350

InläggPostat: 12:26:35, 29-05-2011
av Anders.B
På min Boxer sitter detta styrservo, någon som vet fabrikat osv?
Det verkar vara en finurlig konstruktion med oljekanaler i kolvstången.

"Reglerhuset" glappar ca 10mm mellan låsmuttern till vänster och ringen till höger är det normalt?

(Det upplevs som glapp i styrningen)

Skyddsdamaskerna är helt slut, vart hittar man såna?

Bild

Sv: Ett par frågor om styrservo BM 350

InläggPostat: 13:24:42, 29-05-2011
av jörgen.ottosson
Om 10mm är normalt eller ej vet jag inte, men du måste ju ha någon form (mån) av rörelse för att på verka ventilen.

Sv: Ett par frågor om styrservo BM 350

InläggPostat: 14:08:05, 30-05-2011
av Anders.B
Ja precis, men det känns lite onödigt glappt, så om någon har koll på hur det ska se ut exakt?

(Övrig styrmekanik är inte glapp)

Sv: Ett par frågor om styrservo BM 350

InläggPostat: 18:02:47, 30-05-2011
av jörgen.ottosson
..kom att tänka på en sak du skrev.

Anders.B skrev:.....
Skyddsdamaskerna är helt slut, vart hittar man såna?

Bild


...det kan inte vara så att damasken fungerat som "ändlägesdämpare"/fjäder? så att glappet är större utan?

( kanske går att prova lägga dit en bit o-ringssnöre, mellan ventilhus och stopp (-muttrar?) och se hur det reagerar/känns... :klia: )

Re: Ett par frågor om styrservo BM 350

InläggPostat: 20:39:11, 23-06-2020
av Anders.B
Servot har fungerat klanderfritt fram tills nu, men nu har den börjat streta emot oavsett riktning och om jag sitter och håller en kurs så kan den liksom börja dra åt ett håll så man får hugga i och tvinga tillbaka den igen, något obehagligt på vägen :!:

Till det yttre ser allt ut som tidigare så frågan är vad som kan ha hänt?

Misstänker att en demontering är enda lösningen men som alltid väldigt olägligt just nu :sad:

Re: Ett par frågor om styrservo BM 350

InläggPostat: 08:16:05, 24-06-2020
av bert
Provat och byta oljan+filter?

Re: Ett par frågor om styrservo BM 350

InläggPostat: 13:02:53, 24-06-2020
av Anders.B
Nej, det är ok sedan tidigare, regelbundet servat.

Om det inte är några fel i riktningsventilen så måste det vara i cylindern eller i denna fördelningsventil vilken jag gärna lär mig mer om.

Bild

Re: Ett par frågor om styrservo BM 350

InläggPostat: 14:35:29, 24-06-2020
av Jac
Du har alltså ingen separat styrservopump?

Re: Ett par frågor om styrservo BM 350

InläggPostat: 15:55:50, 24-06-2020
av Anders.B
Nix, det som finns är redovisat ovan.

Re: Ett par frågor om styrservo BM 350

InläggPostat: 18:09:10, 24-06-2020
av Jac
Då har du en prioritetsflödesventil som hela tiden tar ett visst antal lpm olja från pumpen och leder över det till orbitrolen.
I princip bara en slid med ett hål i och en fjäder.
Kolla så att där inte sitter nåt snavs i hålet och att fjädern är hel.

Re: Ett par frågor om styrservo BM 350

InläggPostat: 20:02:49, 24-06-2020
av M.Dacke
Intressant. Har likadant på min BM 350. Har du kollat så att du har nog med olja i hydraulen och att inte filtret är igensatt?
Vad skulle hända om man tog bort prioritetsventilen ? Den började att läcka efter jag tagit isär den och rengjort.

Re: Ett par frågor om styrservo BM 350

InläggPostat: 20:07:41, 24-06-2020
av Ivar Risslén
Har du kollat att det inte är något fel i styrspindlarna eller hjullager som låser sig.
Hissa upp framänden och snurra hjulen samt lyssna efter missljud. Vrid hjulen mellan styrstoppen så att du känner om det är något som kärvar i spindellagringen. Det är det enklaste och billigaste felsökningen till att börja med.

[Raderat]

InläggPostat: 20:08:35, 24-06-2020
av M.Dacke
InläggDetta inlägg har raderats av M.Dacke den 20:08:48, 24-06-2020.

Re: Ett par frågor om styrservo BM 350

InläggPostat: 20:11:42, 24-06-2020
av M.Dacke
Finns en styrväxel under istrumentbrädan som man kommer åt genom löstagbar plåtlucka. Kan vara bra att kolla oljan i den.

Re: Ett par frågor om styrservo BM 350

InläggPostat: 20:38:48, 24-06-2020
av Jac
M.Dacke skrev:Vad skulle hända om man tog bort prioritetsventilen ?


Det går an att ta bort prioventilen och ersätta den med en slangstump och så plugga röret till 3-punkten.
Då får man ett klart svar om den är skyldig eller inte.