Sida 1 av 1

Gör service på MF35

InläggPostat: 16:06:56, 12-06-2011
av femtifemman
Hej!

Har äntligen fått tummen ur och gör service/rengöring av 35an. Allt har gått bra förutom oljefiltret, på det gamla filtret satt det tunna filtpackningar i ändarna runt centrumhålet, men till det nya följde dessa inte med (inte heller någon o-ring som jag sett på nån sprängskiss)! Det följde bara med o-ring till "locket" (eller vad man kallar det). Kollade om det satt någon o-ring runt centrumhålet i själva filterhållaren men det gör det inte, jag tycker det verkar konstigt om det bara ska täta "metall mot metall"??

Sen ska det fyllas på olja men var tusan köper man 40liter (till växellåda/hydral också) mineralolja utan att det kostar som en hel motorrenovering?? :wink:

Och just det! Om oljetrycket var väldigt högt innan servicen, är det lika bra att kolla oljepick-upen i tråget direkt eller kan man vara säker på att det är filtret som var igensatt?


Mvh
Fredrik

Sv: Gör service på MF35

InläggPostat: 18:36:45, 12-06-2011
av Bengt Erik Eriksson
olja köper man i 20 litersdunk på lantmännen, swedol, biltema, osv eller på din närmsta oljedepå. men det är inte gratis för det... räkna ändå med 20 kr liten.

oljetrycket ja.. den gamla MF finns inte som inte har "förhögt" oljetryck..
En något konstig allmän kalbrering på märkets oljetrycksmätare gör att alla kör med mätaren pekande på övre röda sektorn. altså är det ingen fara med det. ang filtringen.. skaffa en tjock filtsula till skorna och klipp ur en lagom ring !

Lycka till!

Sv: Gör service på MF35

InläggPostat: 18:46:16, 12-06-2011
av femtifemman
Med dyr olja tänkte jag på vad vi köper olja för (jobbar som bilmek, vi har bara Castrols bra, men dyra oljor...), men Feltemas var riktigt bra i pris! Blir väl deras 10W30 Mineral skulle jag tro!

Hehe okej, men den har alltid pekat "rakt fram" i mitten så man blev ju lite förbryllad när den började klättra in på det röda...

Det kan man ju göra! Men såg nu att det inte är filtpackning, det är en papperspackning, men samma sak går ju att göra där!

Frågan bara är om det ens ska vara någon packning där?? Filtret som satt i har väl suttit där sedan iaf 92-94 så det kanske är ändrat? Man tycker ju att det borde följa med alla packningar som behövs, det har det gjort till alla andra filter!

Tack för hjälpen!

Mvh
Fredrik

InläggPostat: 18:51:05, 12-06-2011
av Mikael.Johansson
Man ska absolut ha en tätning runt bulten och mot den stora brickan. En tjock o-ring fungerar bra, en som smiter åt runt bulten och som inte ramlar igenom brickan.

Sv: Gör service på MF35

InläggPostat: 18:55:19, 12-06-2011
av femtifemman
Mikael.Johansson skrev:Man ska absolut ha en tätning runt bulten och mot den stora brickan. En tjock o-ring fungerar bra, en som smiter åt runt bulten och som inte ramlar igenom brickan.

Just det ja, jag glömde skriva att den inte har den filterhållaren som visas på de sprängskisser jag hittat, med en lång bult underifrån (som på diesel insatsfiltret), utan den har en tät "kopp" med ett rör i som är gängat i änden, sen skruvar man bulten i det där gängade röret uppifrån med en kopparbricka som tätning!