Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Valmet växelproblem

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Janneka (trådstartaren)

#1 » 09:42:23, 13-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valmet växelproblem
Farsan har problem med att backen inte hålls i på sin Valmet 465 -94. Vi öppnade luckan till lådan på höger sida och inspekterade växelförarna, ser bra ut visuellt. Har fått olika uppgifter om ifall det går eller inte att reparera utan att ta traktorn i klyv. Någon som vet? Och vad är det exakt som skall bytas? Räcker det att byta växelförare eller måste dreven också bytas fast de ser schysta ut? Sprängskisser någon? Tacksam för svar, höet behöver slås..
// Janne
Janneka
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:07:03, 07-12-2010
Maskintyp: Traktor



habje

#2 » 09:01:17, 17-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Har du kollat lamellerna" sa dom på Roy & Roger!


Problemet er, 99,9% sikkert, at skiftegaflene (som du kaller växelförare)er utslitte. Selv om de visuelt ser OK ut. Noen sjåfører har den uvanen å sitte og holde i gearspaken hele tiden, og da slites gaflene ut.
Den eldste typen gafler gikk stål-mot-stål og ble lett utslitte.

Senere kom en type med en U-formet plastbit i hver ende av växelföraren. Det fungerte bedre, men plastbitene sprakk ofte, og forsvant. Den siste typen gaffler har 4 små plastbiter som friksjonsbelegg, og bitene ligger i et fräst spår i gaffeln så de blir låst på plass. Bytter du til den nyeste typen gafler så er problemet borte.

Gaflene for 1-2-3-4 gear kan byttes uten å klyve traktorkroppen, om traktoren har bare 2 växelspaker. Har traktoren 3 växelspaker (krypväxel, fram-backväxel eller splitväxel) så må den klyves.
For å bytte gaflene for høg- låg og revers må trakturen uansett klyves. Du lar førerhytten sitte kvar med motoren og dieseltanken, og ruller bakaxeln / gearboxen bort fra traktoren. Så må skifteakslene dras framover for å få gaflene ut gjennom luken på siden. Lykke til!
habje
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:36, 02-07-2010
Ort: Torsby
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Valmet 6400
Valmet 6300
Åkerman H7Mc
Scania LS111
John Deere 2040
John Deere 2030
BM-Volvo Boxer 350 med Hymas graver
BM-Volvo Boxer 600

Janneka (trådstartaren)

#3 » 09:31:19, 18-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för svaret, hur får man ut axlarna för drivningen av fraftuttaget och oljepumpen för för växellådan?

// Janne
Janneka
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:07:03, 07-12-2010
Maskintyp: Traktor

habje

#4 » 08:58:12, 20-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drivakselen for PTO er låååång. Den går fra clutchen på motorens svinghjul, og helt bak til PTO huset. I Norge kaller vi axeln for "kvastskaftet". Om du tar av PTO-växelhuset (som vi kaller "ryggsäcken") så kan du dra ut "kvastskaftet" bakover.

Oljepumpen drives ikke av noen separat aksel på 465. Oljepumpen sitter främst i differensialhuset, over pinjongen, og er koblet til bakenden på primærakselen.
habje
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:36, 02-07-2010
Ort: Torsby
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Valmet 6400
Valmet 6300
Åkerman H7Mc
Scania LS111
John Deere 2040
John Deere 2030
BM-Volvo Boxer 350 med Hymas graver
BM-Volvo Boxer 600


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se