"Har du kollat lamellerna" sa dom på Roy & Roger!
Problemet er, 99,9% sikkert, at skiftegaflene (som du kaller växelförare)er utslitte. Selv om de visuelt ser OK ut. Noen sjåfører har den uvanen å sitte og holde i gearspaken hele tiden, og da slites gaflene ut.
Den eldste typen gafler gikk stål-mot-stål og ble lett utslitte.
Senere kom en type med en U-formet plastbit i hver ende av växelföraren. Det fungerte bedre, men plastbitene sprakk ofte, og forsvant. Den siste typen gaffler har 4 små plastbiter som friksjonsbelegg, og bitene ligger i et fräst spår i gaffeln så de blir låst på plass. Bytter du til den nyeste typen gafler så er problemet borte.
Gaflene for 1-2-3-4
gear kan byttes uten å klyve traktorkroppen, om traktoren har bare 2 växelspaker. Har traktoren 3 växelspaker (krypväxel, fram-backväxel eller splitväxel) så må den klyves.
For å bytte gaflene for høg- låg og revers må trakturen uansett klyves. Du lar førerhytten sitte kvar med motoren og dieseltanken, og ruller bakaxeln / gearboxen bort fra traktoren. Så må skifteakslene dras framover for å få gaflene ut gjennom luken på siden. Lykke til!