Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Vatten i motorn BM 600

2 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

perra957 (trådstartaren)

#1 » 16:35:10, 26-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle starta traktorn efter att den stått ganska länge,högg emot så det nästan var tvärstopp.Trodde först det var dåligt med ström,så på med batteriladdaren.Sen gick det att få snurr så den hoppade igång.Sprutade lite vatten ur röret,men sen gick den som vanligt.Kanske regnat in i röret tänkte jag,men jag har ju lock? Använde den till det jag skulle och tänkte inte mer på det.I dag skulle jag lyfta fram hövändaren,samma sak igen!Började nu få onda aningar och drog upp oljestickan,lite gråfärgad olja!Vad tror ni? Topp,toppackning eller foder som sjunkit?Går i alla fall helt normalt så det borde väl vara toppen?Behöver den nu till slåtter så det blir nog att byta olja och kämpa på.Eller verkar det dumdristigt?Haft några maskiner med boxer-motorn genom åren,men aldrig haft en topp som spruckit,hur vanligt är det?
Ägare till BM 400,BM 700,GM 616,SM 868,SL-35.
perra957
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:59:19, 11-11-2007
Ort: Grycksbo



jörgen.ottosson

#2 » 18:38:34, 26-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sprucket topplock :klia: tycker inte det är så vanligt (frost skada?), skulle gissa på toppackning. (om du själv har uteslutet regn)

Men om du demonterar för att byta packning ( minimum åtgärd) så kan du ju passa på att provtrycka toppen/ visuellt leta sprickor ( skulle i så fall vara vid avgasventilerna eller vid spridaren, gissar jag..)

Topppackning är ju relativt fort bytt ( "dags-jobb" för hemma meken.), om det inte krävs någon mera åtgärd.... det är dumt att köra vidare med vatten i oljan, och riskera total motorrenovering om det inte är nödvändigt.

EDIT: förresten, sitter spridarna fast? så det inte är från någon spridarhylsa som det rinner in vatten.
Senast redigerad av jörgen.ottosson 18:41:16, 26-06-2011, redigerad totalt 1 gång.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Fryksta, Swe1080 och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se