Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Förbättra bromsverkan (byta bromsbelägg?)

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Aqualize (trådstartaren)

#1 » 00:24:15, 30-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lyfter min gamla tråd, se inlägg #5

Hej
Jag står inför en stor uppgift, tror jag. Jag ältar mellan att lämna in den till en traktorreparationsverkstad eller försöka mig på det här själv.
Det är så att bromsarna tar inte så mycket. Visst får jag stopp på traktorn rätt rimligt på plan mark men t.ex. är det lite lutning så stannar den bara förhoppningsvis när man står på pedalen.

Vad jag har förstått så är det torra skivbromsar (kontra våta) eftersom det är en tidig årgång och bakaxelns planetväxelhus är runt (inte lådformat).

Idag så går pedalerna inte i botten men det är långt ifrån att låsa hjulen på grusväg, bättre måste det väl gå att få den?
Det jag väl önskar är om någon kan bekräfta tillvägagångssättet som jag förstått det (och kanske har tips och råd?):
1. Töm växellådsolja.
2. Montera bort hela bakhjulet.
3. Montera bort saker som är i vägen (t.ex. stabiliseringsstag för dragarmarna och dragarmarna själva.
4. Montera bort bakaxeltrumpeten.
5. Byt bromsbelägg? Hela skivan? Hört att något ska nitas. Har ingen speciell nitmaskin. Eller vad ska man göra här månntro?
6. Omvänd ordning. Sedan steg 2-5 för andra sidan.
7. Fyll växellådsolja.
8. Justera in bromspedalerna rätt.

Man borde klara sig undan från att plocka bort hytt (med stänkskärmar)?

Klarar jag av detta utan stora verkstadsresurser? T.ex. har jag ingen telfer så när jag tar bort bakaxeltrumpeten blir det väl en rätt tung sak att lyfta (men med hytten på hade just en telfer inte hjälpt).

Låter det kanske som jag ändå borde lägga ner och lämna in traktorn?
Senast redigerad av Aqualize 23:13:41, 10-05-2012, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.



MekJan

#2 » 00:47:06, 30-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du verkar ha planen klar en sida i taget och så finns en delning när trumpeten är borta och det viktigaste byt packboxen mot diffen vill gärna läcka mot bromsarna, annars är det mycket skruvande men rätt enkelt så lycka till.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Aqualize (trådstartaren)

#3 » 17:50:59, 30-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tittade på traktorn igen. Det är ju helt uppenbart att hytten (åtminstone skärmarna) måste bort :(
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

mccormic

#4 » 22:08:38, 30-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller använd en pallyft och palla på den med lastpallar/pallvirke så kan man justera höjden som säkert behövs och dra den utåt sidan?
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Aqualize (trådstartaren)

#5 » 23:26:08, 10-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det var dags att försöka ordna detta med bromsarna i år.
Jag har hittat flera reparationshandböcker på downloads så själva förfarandet ska jag nog lista ut och läsa mig till.
Men vad är det jag ska ha?
Jag mailade agrilineproducts och frågade och det var ju som jag tänkte bromsskivor. På dessa sitter (och får man med) bromsbeläggen?
Skivorna trycks mot bromsdisken (brake actuator)? Så den kan också vara sliten så den måste bytas?
Jag är bara hos traktorn ibland så det blir kort men intensivt och jag vill beställa fram saker i tid före.

Och packboxen, var hittar jag sådan som passar. Vill minnas att jag hittat en PDF med sprängskisser samt listor på delarna, inte bara bilder. Men hittar den inte nu. Så har ingen aning om hur stort det ska vara.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Inge79

#6 » 15:07:30, 11-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En god begynnelse kan jo være å nevne hva slags traktor det gjelder...
Inge79
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:05, 23-09-2007
Ort: Bardufoss

dogen

#7 » 15:35:00, 11-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min bm650 med torra bromsar så fick jag stå på bromspedalen för att den sakta (och osäkert) skulle stanna upp. Bytte bromslameller och sedan gick det att låsa däcken på grusväg.

På den satt hydraultanken så jäkligt till att man var tvungen att tömma oljan för att få bort däcket. Drog om den ledningen så den rundade bakaxeln på ovansidan, eftersom någon sa att man regelbundet kunde behöva ta isär det hela och rengöra. Är det möjligt så kanske det kan vara ide att försöka göra någon lösning som gör det lätt att plocka isär i framtiden.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Aqualize (trådstartaren)

#8 » 00:06:57, 12-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inge79 skrev:En god begynnelse kan jo være å nevne hva slags traktor det gjelder...

Ja en gång i begynnelsen var det så :)
Hittade en bugg i forumet. När jag skapade tråden för ett år sen så fanns inte "supportformulär"-sättet att starta en tråd utan det fanns bara ett fält där man skrev in maskin. Vilket jag hade gjort hade jag för mig. Jag gick tillbaka och testade på ett annan tråd som jag skrivit in sådant på, ändrade man första inlägget försvann den infon när det sparades.

Maskinen är en Massey Fergusson 175 multi power. Årtal inte riktigt i huvudet med runt 67 tror jag.



dogen skrev:På min bm650 med torra bromsar så fick jag stå på bromspedalen för att den sakta (och osäkert) skulle stanna upp. Bytte bromslameller och sedan gick det att låsa däcken på grusväg.

På den satt hydraultanken så jäkligt till att man var tvungen att tömma oljan för att få bort däcket. Drog om den ledningen så den rundade bakaxeln på ovansidan, eftersom någon sa att man regelbundet kunde behöva ta isär det hela och rengöra. Är det möjligt så kanske det kan vara ide att försöka göra någon lösning som gör det lätt att plocka isär i framtiden.

Låter bra det där att det tar rejält.

Jag har den äldre (?) och mindre hytten, inte den som man ska kunna vika av bakåt (vilket kanske inte vore till hjälp vid just detta). Skyddsramens profil går ner och fäster sig liksom runt bakaxeltrumpeten. Så som jag ser det måste den bort. Värst är väl hur hytten sitter fast där fram och mina många elkabeldragningar, men jag hoppas alla följer med.


Bästa sättet att ta bort hytten utan att ha travers/lyftblock/annan hissannordning, är det som jag tänkt att låna en modern traktor med lastare (så det är rätt bra precision i lastaren) och binda fast skyddsramen/hytten i pallgafflar, gafflarna placeras ovanför taket alltså. Inte för långt upp men heller kanske inte så att det smäcker fast och man riskerar att trycka ner det för mycket eller liknande.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se