Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Bränsleproblem BM430

19 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

ls76

#16 » 21:03:05, 13-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rengör tanken och ledningar så du blir av med problemet en gång för alla och försök att få ,tag i blankdiesel.
Hälsn. Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil



andrho (trådstartaren)

#17 » 21:35:54, 13-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här bruna/svarta geggan som många tycks ha problem med; är det verkligen bakterier/alger eller är det diverse utfällningar från modern diesel eller odefinierad vanlig skit?
andrho
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:16, 05-04-2012
Ort: Glava
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 400 -65
BM 430 I -77

SK Racing

#18 » 10:01:09, 18-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror, med benämning på tror att allt beror på att maskinerna står med en skvätt diesel i för dom brukas för lite, då blir det kondens, rost, till detta bristfällig service och otäta diesellock, dom måste kosta en förmögenhet med tanke på att dom inte helt sällan är bristfälliga...

När jag körde i jordbruket så vart ju alltid tankarna fulla, det var ju omsättning på soppan i tankarna och, maskinerna servades med oljor o filter och jag märkte aldrig av några som helst problem med soppan, ja jo när den sträva gröndieselen kom så skar ju ej motoroljesmorda dieselpumpar i parti o minut, en lokal grävnisse här köpte några 20 liters dunkar med tvåtaktsolja varje gång han fick hem diesel o hällde i gårdstanken, hans pump/ar skar aldrig efter det igen.

Jag har förmånen att få låna en åldrad JCB traktorgrävare o en BM 500 av en vän ibland, dessa står inte fulltankade mellan körningarna men jag har då inte sett någon tillväxt i några tankar, men väl skit i glaskoppen under filtren, o ja då BYTER vi filter och rengör när behov uppstår oavsett vad timmarna säger.

Grannbonden som kör nya traktorer har inga problem med dieselen och ingen annan jag vet som kör heller, alla har dock en sak gemensamt, maskinerna sköts med den servicen som skall utföras.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Scarabeman

#19 » 23:31:16, 25-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan visa hur filtret i tanken på min traktor såg ut i somras när den stannade tvärt!
Har aldrig varit med om sån "gegga" som satt igen ett filter förut, var nästan som kåda/tjära, segt och kladdat fast. Hade definitivt inte hjälp med att blåsa med tryckluft bakvägen.
Men fick iaf förklaring till varför traktorn dippade i varvtal och blev orkeslös ibland tidigare!
Vet inte om det är det ni menar med bakterier/alger men var definitivt inte som rostflagor iaf, inte så mycket annat skräp i tanken heller, lite sån där brun sörja som sköljdes bort. Är nog kvar endel som satt fast i botten på tanken dessutom, hade ingen bra lösning för att få lös det just då. :klia:
Blev byte av filtret vid glaskoppen även lite rengöring av matarpumpen och byte av båda dieselfiltrena i samma veva, var felsökning bakvägen som behövdes för att tillslut hitta felet i tanken, fick inte fram tillräckligt med diesel för att kunna lufta filtrena i början!
Men nu går den igen iaf :driver:
Bild
Scarabeman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:47, 10-06-2013
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se