Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Renovering topp BM650

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

joka69 (trådstartaren)

#1 » 10:04:01, 15-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Efter en längre tid med "tjoffande" i min BM650, åkte toppen av för en översyn. Ingen större överraskning att avgassätena var väl åtgångna. Blev därför att ta ur dessa och få dit nya. Avgasventilerna var också väl slitna varför nya inköptes. Kommer även att ta ur ventilstyrningarna och pressa i nya.

Passade även på att lyfta ur kopparhylsorna till spridarna. Innan ipressning av nya skulle jag behöva lite råd.

Hur rengör ni topparna på bästa sätt?? Jag har hört allt från roterande stålborste till roterande scotchborste. Alla tips tas emot.

Toppen är enligt min bedömning inte i behov av någon planslipning, däremot så skall jag givetvis provtrycka den. Topplockspackningen såg mycket fin ut.

Tänkte även på blocket. Hur gör man rent de på bästa sätt utan att få ner massor av slipdamm i motorn.

Och så en bild, på en topp med nya avgas säten och utan kopparhylsor, i väntan på rengöring och polering.


//johan

Bild
joka69
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:46, 01-10-2012
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM650 Volvo LM641



SK Racing

#2 » 10:11:27, 15-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använder mig av min ocillierande tryckluftsslip när jag rengör packningsytor, innan jag hade en dito so vart det smärgelduk och slipkloss, när det gäller blocket så har jag på bilmotorer bara slipat och sen lossat oljepluggen och gått på med pertolium avfettning och högtrycksvätt över hela skiten, sen avslutat med en alkalisk dito, när en blåst allt torrt med tryckluft så har jag om montering ej görs direkt sprejat på WD-40 rikligt och sen lagt en handduk över, sen vid montering så har jag tvättat packningsytan med en trasa indränkt i cellulocathinner.

Ovanstående har funkat för mig på personbilar, men det ska ju knappast vara skillnad på en diesel, btw, du kommer o bli förvånad hur mycket "godsaker" ett kylsystem kan dölja i blocket och hur mycket skit en sump kan innehålla :aaargh: :aaargh: :aaargh:
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

joka69 (trådstartaren)

#3 » 15:40:51, 15-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för återkoppling, har endast gjort rent ytan på helt nedplockade block och då har man ju kunnat blåsa och tvätta ur efteråt. Nu hade jag tänkt att nöja mig med topp renovering samt ett oljebyte och då vill man ju inte få ner något i hålen för lyftarna med mera.

//johan
joka69
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:46, 01-10-2012
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM650 Volvo LM641

SK Racing

#4 » 22:16:09, 15-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har alltså tvättat motorerna när dom suttit i bilarna kompletta men utan topp, både ohc och med stötstänger, förstår om du är skeptisk men detta har funkat för mig, dock som jag skriver på personbilsmotorer, rovorna har ju sen gått flera år efter det utan problem av något slag.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se