Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Nyköpt BM T650 -75, gick sönder på vägen hem. Läcker vxl-lådsolja?

18 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

amatör-bonde (trådstartaren)

#1 » 09:47:42, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har precis inköpt en grön 650 med tranåslastare 1500.
Rejäl traktor som tjänstgjort på örlogsbas en gång i tiden och senare på en flottilj!
Trodde den va bra, någott rostig med 1600 timmar bara.
När jag körde hem den gick den bra, lite diffus i styrningen kanske men efter 20km körning var jag hemma och ställde den nöjd på gården.
Hör hur det droppar......Tittar under traktorn och ser en liten stråle olja från hålet i kopplingskåpan......F***N!
Och inte nog med det vit rök bolmar ur vevhusventilationen under motorn.

Kunde knappt sova men dagen efter kollade jag lite mer på 650:n
Motorolja nybytt och fin.
Servooljan vitgega mjölkigt under locket mm! :???:
Har inte förbrukat någon nämnvärd mgd kylarvätska.
Motorn startar direkt och går utmärkt.

Men efter en stunds varmkörning så ökar läckaget från kopplingskåpan. :(
Oljan som kommer ut är svart dvs inte den nybytta motoroljan!!
Hur illa är detta? Vad kan det va?
Olje nivån i bakaxel/vxl-låda är väl inte över ingående axel i lådan?
I så fall borde det inte kunna rinna ur olja??
Kan det va att det kommer från snabbväxeln? Den funkar annars bra.

Bolmandet/pysandet från vevhusvent återkommer oxå :(

Ska fylla på servoolja så kanske styrningen ordnar till sig iaf :smile:
amatör-bonde
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:23, 08-09-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T650 Militär utförande
Valmet 502



Robban_C

#2 » 09:54:24, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej o välkommen!

Servoolja vitgegga beror troligen på kondens i systemet. Det borde inte kunna komma in vatten där på nåt annat sätt.
Tappa ur och häll i ny olja så borde det fungera.

Vit rök ur vevhusvent behöver inte alls vara fel. Det kan bero på kondens som vädrar ur.
Om kylvätskan och oljan i puffran ser bra ut så är det nog ingen fara med det.
Sen kan det ju i och för sig vara mer eller mindre rök också.

Läck från kopplingskåpa borde väl vara packboxen vid ingående axel till lådan?
Att nivån ligger under packboxen spelar ingen roll, grejorna där inne snurrar ju så det kan ju finnas olja både här och där.
Oljesticka eller nivåplugg på lådan? Jag tänker på att jämföra oljan (färg, konsistens) med det som läcker ut.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

LeifAndersson

#3 » 10:02:14, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla snabbväxelns olja (om du har sådan) det som kan läcka under tryck i kåpan är snabbväxeln eller motorn. Har någon fyllt svart "spilloja" i snabbväxeln har du ett problem........
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

krokodilen

#4 » 10:56:16, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror på vevaxeltätningen!,,, Tyvärr.

Nybytt olja i en gammal dieselmotor tenderar ju att bli svart snabbt och "svart" olja lär väl inte finnas på annat ställe än i motorn. Lite dropp skulle ju kunna lösas med nåt mirakelmedel men en stråle är kanske värre!?

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Loke

#5 » 11:43:01, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du köpt den privat eller av en handlare?
Hur som helst så råder jag dig till att inte börja byta oljor eller
skruva på den överhuvudtaget innan du kontaktat säljaren,
de kan lätt vända den minsta skruvning till att det är köparen
som orsakat felen.
Mitt råd är att kontakta säljaren och berätta precis hur det ligger
till före någon vidare service och sen börja agera efter hur detta
samtal avlöpt.
Läckage från kopplingskåpan kan kräva både tid och kraft och
till viss del en del stålar, röken från vevhusventilationen kan
ju bara vara som nämts tidigare kondens men det kan ju även
betyda betydligt värre fel.
Att oljan ser nybytt ut vid köp av en maskin är absolut inget plus,
bättre då att gammoljan är kvar så man eventuellt kan utläsa hur
motorn mår utefter hur oljan ser ut. Jag blir alltid misstänksam
om jag ser att motoroljan är nybytt när man är och kollar på
maskiner/bilar, är det något säljaren försöker att dölja
tänker jag?
Du skriver även att traktorn inte förbrukat "nämnvärt" med
kylarvätska. Har den förbrukat kylarvätska eller inte? Det ska
ju inte förbrukas någonting alls utav den varan, har det minskat
vätska om än så lite så kanske vitröken från vevhusventilatationen
beror på detta och då är det inget vidare. Hur som helst så ska
väl inte det "bolma" vitrök från vevhusventilationen. Kolla både
om det smakar (ta lite fukt på finger toppen från utblåset på
vevhusventilationen) och luktar glykol från vitröken, men kolla
om det överhuvudtaget är glykol i systemet först.
Är det inte glyck i kylsystemet så tyder det tillsammans med
vitröken att något är felande då vatten troligen fått efterfyllas.

Ang läckaget från kopplingskåpan, tror du att detta uppkommit nu
efter att du köpt traktorn eller varför nämdes inte detta av säljaren.
Titta noga om det verkar vara rentorkat i närområdet av dränerings-
hålet.


Lite att tänka på
Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

amatör-bonde (trådstartaren)

#6 » 15:30:42, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Tack för alla svar, vi får se hur detta går...

Robban_C

Den vita röken från vevhusets vent är ganska riklig tyvärr.
provade att koka termostaten på spisen idag och den öppnar inte fullt trots kokande vatten. Så den ska jag byta snarast.

När det gäller servot så känns det kanske som det minsta problemet. Och jag ska byta oljan.

I min värld (har mest erfarenhet av bilar och motorcyklat tid) så läcker det för mycket ur kopplingskåpan för att det ska stänk på en dålig tätning som sitter över nivån, men jag har ju haft fel förr. :roll:

Oljan som kommer ur kåpan är svart så min första tanke var att det va från motorn men när jag kollade stickan så var motoroljan nybytt dvs gyllen brun så det kan inte va den som kommer ur kopplingskåpan.


Leif Andersson

Hmm jo det va så mina tankar gick.. men är snabbväxelns olja hydraul olja? i så fall borde den inte va svart ju. Hmm :???: Ska kolla oljan i vxl/bakaxel hittade inte stickan förut.

Om det är snabbvxln så borde den inte läcka i lågläget eller?
Ska kolla det om stund.


Christer

Det skulle va om det är så mkt damm från kopplingen i huset så att den rena oljan från motorn svärtas ner på vägen ut.... :/


Loke

Köpt privat och med ett par kända fel som 2 cm sne lastare ingen v.dörr och ingen blinkers.
Men jag tänker göra som så att försöka bedöma omfattningen av övriga fel och sedan disskutera med säljaren då det är en bekant.

Min åsikt är precis den samma som din när det kommer till olja i gammla grejer, den säger en hel del om skicket!

Men nu är det så att den har stått i ca 5 år och fylldes upp med motorolja och glykol/vatten nyligen.
Då fick den även nya filter till diesel och lastarens system och motor.

Vitröken var för omfattande för att jag skulle tycka att det såg normalt ut men jag kan ju ha fel...

Ska ta några bilder på den om en stund..
amatör-bonde
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:23, 08-09-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T650 Militär utförande
Valmet 502

LeifAndersson

#7 » 16:13:20, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snabbväxelns manöverventil sitter i kåpan och den är trycksatt hela tiden. Den har inte gemensam olja som bakaxel och växellåda, så finns läckaget där så visar det sig snabbt när nivån sjunker. Men kolla oljan i både snabbväxel och bakaxel/växellåda om de har spår av svart "spillolja". Tyvärr har det hänt fler än en gång tidigare att när maskinen har stora läckage, så fyller maskinägaren "gratis" spillolja i vad det nu är som inte håller tätt.

Med "gyllenbrun" frisk motorolja ska inte motorn ventilera nämnvärt när den en gång blivit riktigt varmkörd. Risken är att din motor drabbats av en varmnypning eller sotskärning på en eller fler cylindrar. Det behöver inte påverka startegenskaperna märkbart, men trycket i vevhuset blir högt. Ofta när man river en 650 motor har den mer eller mindre tydliga kolvskador efter sådana missöden.
Tråkigt med de bekymmer du har med din maskin, med den mätarställningen borde den vara i toppskick om den fått erforderlig omvårdnad. :(
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

amatör-bonde (trådstartaren)

#8 » 21:24:41, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena igen!

Det är ju en grön traktor så allt är inte som det brukar vara :-o

Den här 650 har mekanisk hög och låg så någon läckande snabbväxel kan det inte vara!

Det måste nästan vara vxl-lådan som läcker men varför, har någon fyllt på för mkt olja eller är det en trasig tätning?

Sitter ingående axeln på vxl-lådan under olje nivån?

Ska kolla mera imorn på muskedundret, var ute och körde lastaren lite upp och ner, den går iaf j**gt fint. :grin:
Sitter ju extra hydraul pump i fram på den så den lyfter sig själv på tomgång. :cool:
amatör-bonde
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:23, 08-09-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T650 Militär utförande
Valmet 502

ErikPetersson

#9 » 18:48:34, 08-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det för dig? Har du funnit vad det var som läckte??
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

amatör-bonde (trådstartaren)

#10 » 22:39:27, 20-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju ett tag sen jag skrev här, nåväl bättre sent en aldrig!

Konstaterande: Det är motorolja som läcker ur kopplingskåpan.
Har minskat något efter att traktorn börjades användas igen. Stod i fem år
Men inte helt upphört.

Läcker kylarvätska ur hylsorna till insprutarna!

Har bytt framvagn då jag hade smala däck på 18" fälg och en dålig splines styrarm. Fick bra pris på komplett med hjul 10-16 så det var bara att slå till.

Breda framdäck på en lastartraktor är verligen guld värt :thumme:

Har kört ut 60 ton makadam och lastat 120kubik stallgödsel med den och det funkar riktigt bra.

Byggde om lastar fästet till sms

köpt skopa på kellfri 1.8m bara lite bucklig än. :???:

Balklämma inköpt från kellfri ska bar montera tredjefunktion först.

Traktorn funkar med sina brister får se när man får tid att fixa någon av dem. :cool:
amatör-bonde
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:23, 08-09-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T650 Militär utförande
Valmet 502

nordlander

#11 » 22:50:45, 20-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte olja på en VW LT31 som stått i många år. Den pissade is tort sett ur sig olja efter bytet. Troligen spolade man bort nåt smuts som hjälpte den stenhårda packboxen att hålla tätt. Troligen var väl dina packboxar lite hårda och börjar mjukna nu när dom kommit i kontakt med lite fräsch olja. Omega har en bra packningsräddare som mjukar jpp packboxar. Kan ju hjälpa.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

amatör-bonde (trådstartaren)

#12 » 17:36:19, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nordlander: Ja den historien har man hört några gånger...
Tråkigt nog så verkar det hända ibland att gamla grejer inte uppskatar alla välmenade vätskebyten mm. :(

Lägger upp några bilder på besten.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Halvt inkörd i verkstan för att förbättra det hemgjorda lastarfästet.
svetsat med enfas mag men det verkar hålla, har brytit ganska bra med den sen tillverkning. :thumme:
amatör-bonde
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:23, 08-09-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T650 Militär utförande
Valmet 502

Hymax

#13 » 19:46:17, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tidiga BM 650 satt det filtring som vevaxeltätning, vet inte när dom bytte till packbox men anledningen var väl att packbox var bättre. Om traktorn står länge så kanske filtringen torkar och läcker.
Försök att hålla oljenivån vid minstrecket så kanske det läcker mindre.
Är du säker på att din traktor är från -75?
Jag är inte säker på att den hytten du har på din fanns kvar då, den fanns som tillval i början när 650 kom.
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

zetor 7045

#14 » 20:02:08, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har inte heller sett nån bm 650 från -75 med den där hytten!
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958

amatör-bonde (trådstartaren)

#15 » 23:13:28, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ehrm ska kolla årsmodell i morgon.

Hytten kan väl ha med grönspecen att göra?

den läcker lite mindre nu iaf, ett års användande :smile:


Någon som råkar ha en vänster dörr till salu?
amatör-bonde
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:23, 08-09-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T650 Militär utförande
Valmet 502


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Simse, Tobbemannen och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se