Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Koppling JD 3130 "drar lite" troligt fel??

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

mf33 (trådstartaren)

#1 » 12:48:57, 28-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
På en JD 3130 (1977) drar kopplingen lite trotts att man trampar ur. Den drar lite precis så mycket att det skorrar lite när man lägger i växeln.
När den är kall drar den väldigt lite men ökar med värmen så när den är riktigt varm är det nästan helt omöjligt att lägga i växlarna. Kopplingen är rätt justerad för när växeln väl är i känns allt normalt, dragläget känns helt ok osv.
Den har gått ca 4500tim. Undrar om detta är vanligt på gamla JD

Vad är troligast: 1. Lamellen är lite skev/krokig/defekt
2. Lamellen kärvar lite på splines på ing axel.
3. Tryckplattan lite def och frilägger inte lamellen helt.

mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil



LeifAndersson

#2 » 12:55:37, 28-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla orsakerna är lika troliga ungefär. Det positiva är att alla alternativ går att undersöka om du delar traktorn, så det är bara kavla upp ärmarna och skruva! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mf33 (trådstartaren)

#3 » 13:17:04, 28-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

OM det skulle vara så att det "bara" är lamellen och det andra ser friskt och fint ut hade jag planer på att bara köpa ett löst nytt lamellcentrum. På OIE osv finns det en vanlig organiskt lamellcentrum och ett med "sintrade puckar". Vilket är att föredra??

Användningen av traktorn är rätt liten, På den Ford 4000 som den ska ersätta gick det åt en eller två tankar bränsle om året :cool:
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Janson1

#4 » 13:44:44, 28-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

När min gamla ferguson 30 började skorra så va det oljan i lådan som va nästan slut...
Men det har du väl redan kollat?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

LeifAndersson

#5 » 14:24:59, 28-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror lite på vad det sitter i den i dag. Har den organiskt belägg i dag kan du montera det du känner för, men har du sinterbelägg blir det sådana som gäller vid byte också. Men jag tycker om de organiska beläggen i den kopplingen när jag upplever dem som behagligare att köra med. De har en mer progressivt ingrepp medan sinterbeläggen "drar iväg" när man minst anar det. En varm sinterkoppling kan bli rätt brutal! :sad:
Både IH och JD blir lite skumma om man byter friktionsmaterial när de använder samma koppling som inte är exakt anpassade för det aktuella friktionsmaterialet. :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

spaks

#6 » 19:16:03, 28-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej hej..

Har du kollat så du har tillräckligt med vätska i expansionskärlet till kopplingscylindern, om inte så tar inte heller kopplingen ordentligt, utan den drar lite hela tiden, så var det på min 2040S..?
Kan vara värt att kolla, och blir det för lite skall det luftas precis som med ett bromssystem.
(utgår nu ifrån att du har samma system till kopplingen som jag, om inte får du bara bortse från detta..)
-alla ide'er är bra, ..utom de dåliga-
-elektroniska kretsar innehåller en viss mängd rök, när röken slipper ut är kretsen förbrukad-
Användarvisningsbild
spaks
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:00, 19-06-2014
Ort: Åbolands skärgård, östra ändan..
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2040S -82
IH 2504 Traktorgrävare -65
Lännen C20 Strong -94


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se