Så där nu är jag nykter (nästan i alla fall
).
Så här gick det till när jag fick en 2654:a hemma på gården.
På väg till det lokala bageriet efter jobbet såg jag hur den på orten enda fortfarande verksamma mjölkbonden gör tappra försök att tröska en åker, trots att marken i princip inte håller att gå på! Senast jag pratade med han var för ca 6 veckor sedan och då var spannmålet redo att skördas, "bara det blir uppehåll i 2-3 dagar!"
Det blev aldrig något uppehåll i regnandet som varade längre än 12 timmar fram till förra veckan. Så förmodligen i ren desperation kastar han på ett
dubbelmontage och ger sig ut på åkern ändå trots 0,1 i bärighet.
Nåväl på hemväg från brödbutiken så ser jag att tröskan står stilla och jag stannar för att höra hur det går. Han blir ganska glad att se mig eftersom han precis planterat tröskan 40cm ner i marken ensam ute på fältet. Jag bemöter förfrågan att hjälpa till positivt och vi går tvärs över åkern för att hämta Volvon med tillhörande kätting. På väg tillbaka mot surhålet så berättar maskinägaren att han är mycket nöjd med denna "relik" till
traktor och att den i princip räddat honom i sommar då allt arbete gått mycket tungt i och i och med allt vatten. Det finns även en New Holland TM155 -08:a på gården men denna varken drar eller orkar lika bra som 2654:an enligt ägaren.
Väl på plats vid tröskan krokar vi ihop maskinerna och jag tar plats i förarstolen på denna nostalgi maskin, det är lite som att åka tidsmaskin tillbaks till 80-talet faktiskt. I med 4wd och mekanisk lågväxel, 2:an på bussväxelspaken och el-växeln i lågläge. Spänner upp kättingen och känner hur traktorn glider till lite i leran med aktern innan framhjulen drar allt rakt igen. Snabbt i med hög på el-vippan utan
koppling sexan ryter till och saken är biff eller Claas tröskan har det i alla fall lite torrare om tassarna.
Vi småpratar lite och han tackar mig för hjälpen varvid jag kontar "att det bara var roligt" och att jag kan parkera traktorn vid spannmålskärran igen. Här kunde maskinäventyret slutat om han inte flinat mot mig och sagt att " Tja du kan ju ställa den vid kärran eller om du tar dig en lite provtur,,,kanske" Antar att jag hade svårt att dölja min förtjusning, det är ju inte varje dag man får tillfälle att ratta en 2654:a och speciellt inte i det fina skicket.
Jag hämtar brödpåsarna och kastar in dem i Volvohytten, 4-wd´n är ju fortfarande i kuggad så jag forcerar ett halvdjup dike i brist på utfart från åkern. Väl ute på asfaltsvägen arbetar jag mig upp genom växlarna användandes så många växlar jag hinner med, maxvarv verkar vara ca 2400rpm på högsta växeln och då går det väl ca 40km/h. Jag far vidare hemåt och noterar nu även att allt verkar fungera, alla lampor,
reglage, bra bromsar etc. Man kan inte bil annat än imponerad av ägarens förmåga att hålla detta fina skick på en maskin som i princip används dagligen, speciellt som jag vet att alla hans maskiner ser likadana ut eller finare.
Ta tex hans Volvo BM700 som på traktorutställningen förra sommaren blev förväxlad med en 100% nyrenoverad Volvo BM650! På 10meters avstånd,,, men ändå!!
Jag parkerar monstret framför huset för att springa in med brödet och hämta kameran på samma gång . Detta måste ju berättas om på maskinisten tänker jag när jag hoppar från hytten utan att använda stegen. De 3 kilometerna i retur till åkern är i princip lika underhållande som de första 3.
Tillbaks vid spannmålskärran så erbjuds jag lift med tröskan upp till min bil och i tröskhytten så blir jag varse vad det innebär att köra tröska helt utan egentliga förutsättningar till det, det liknar mest rodeo om jag ska vara ärlig. Han kommer att sova gott ikväll tänker jag innan jag tackar för mig och hoppar av för att plåta eventet lite.
För den ointresserade kan det nog te sig lite nördigt eller rentav löjligt men faen vad det är kul med gamla maskiner!!
OBS OBS: Jag har inte öppnat Whiskey-flaskan ännu när detta äger rum.
PS: Bönderna häromkring har nog inte haft det roligt i sommar och det blir nog inte roligare när böckerna ska stämmas av!
/Christer