Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Spridarrengöring till gammal Perkins?

40 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

dc_lindberg

#31 » 13:09:26, 02-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nätet tappar bort det mesta... här är dokumentet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Lars-Peter D

#32 » 13:31:42, 02-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack dc...! :off_topic: Varför? när jag klickar på MIN bifogade länk så öppnar den normalt. :klia: En kort förklaring för mindre datorkunnig?
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

LeifAndersson

#33 » 13:37:02, 02-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länken i inlägg #30 funkar för mig.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dc_lindberg

#34 » 17:08:59, 02-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länken fungerar nu - men om den gör det i morgon vet du inte...
Jag hade många artiklar på Sveasidvagns hemsida - så lades web-hotellet ned... å där försvann alla mina artiklar... Företag köps upp, läggs ned, ändrar publicerat material (B&Sm HQ, Stiga, osv) varför pdfer som var tillgängliga när inlägg skrev kan vara borttagna när läsare av inlägg vill se dem...
Därav, lägg alltid även upp det som refereras till medelst länk - länken kan bli inaktiv, men det publicerade materialet förbli då tillgängligt så länge som den sida på vilken man gjort sitt inlägg är kvar ;)

Dvs, länken används för att ange varifrån den bilagda filen är hämtad - då har man uppfyllt kravet för referenshantering och copyright (i de absolut flesta fall).

Ser du till mina första inlägg på maskinisten så vet jag att flera av de länkar jag presenterat har sedan dess upphört gälla - sådant är oerhört frustrerande både som skribent och som läsare => när jag upptäckte att nätet fungerar på detta sätt har jag valt att alltid bilägga bilder och filer; klipp är en annan sak... många av de klipp jag hänvisat till, ff.a. på YouTube, har återkallats av publicist, lags som privata, eller på andra sätt gjorts otillgängliga - besvärligt värre!
Ex., har Buffalobill upphört, och därmed har klippet Tur i Uppland (BMW R100RT) och Böj armen i Vinkel, försvunnit från nätet - jag har givetivs kopior av klippen, men kan inte ladda upp dem (bara 6-8mb anslutning = att ladda upp klipp tar evigheter) och saknar tillstånd från Mirakelfilm (som har copyrighten)... Frustrerande!...

Så, mitt råd är att alltid ange länk och kopiera bilder/filer på länken och publicera dem i inlägget vari länk publiceras.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Kungsis (trådstartaren)

#35 » 22:55:18, 02-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är sällan jag blir klokare av att läsa diverse artiklar om olja, så jag går på vad som rekomenderats mig och använder därför Agrol Mega Truck SAE 15W-40. Det är, vad jag fattat, "fin" olja, till t.ex en gammal Perkins, och jag hoppas att jag inte blivit lurad.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

LeifAndersson

#36 » 23:48:55, 02-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kungsis skrev:Det är sällan jag blir klokare av att läsa diverse artiklar om olja, så jag går på vad som rekomenderats mig och använder därför Agrol Mega Truck SAE 15W-40. Det är, vad jag fattat, "fin" olja, till t.ex en gammal Perkins, och jag hoppas att jag inte blivit lurad.

Mvh
Kungsis


Suck! Så den stackars motorn har i tiotals år fått klara sig med "dålig" olja då med andra ord, innan det togs fram olja för extremt belastade moderna motorer som arbetade vid högre temperaturer och under helt andra förhållanden?
Vilken jäkla röta att så många överlevt den väntan! Och vad glad den ska bli när den får en extremt högrenande olja som kan lösa upp allt som samlats genom åren, så skiten kan flyttas om och se sig om lite i andra delar av motorn också! Motortillverkaren var säkert så förutseende så motorn utrustades med lämplig filtrering för oljor med egenskaper som skulle komma någon gång i en oviss framtid också!
Bara märkligt att samma försäljare också tillhandahåller "Classic" oljor speciellt lämpade för äldre motorer? Är de produkterna tänkta att användas av andra klassens traktorägare till sina äldre traktorer då?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Kungsis (trådstartaren)

#37 » 00:33:13, 03-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, vad är det för fel på den olja då? Eller är det bara deras reklam du stör dig på, Leif? Så känslig är inte jag. Funkar något så bryr jag mig inte om sådant.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

jörgen.ottosson

#38 » 10:48:00, 03-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag reagerar på är säljarens rekommendation av en "bättre olja" (som är lite dyrare.......när det inte behövs till en äldre motor).....när de har en olja som är tänkt för äldre traktor/maskin motorer i sitt sortiment. ( classic-serien som ändå har en klassning som överstiger den som fanns när motorn byggdes )

Om man sedan väljer själv att köra på den "bättre oljan" för att man brukar den till fler fordon, ( som kanske kräver den klassning) och ändå har den hemma. Helt OK enligt mig.

( Så jag antar att det är själva rekommendationen Leif reagerat på också, inte oljan som sådan)

Övrigt när det gäller rekommendationer (av tex olja)

Viktigt att inte ta rekommendationen ur sitt sammanhang.
ex. personbil. Säljare/mekaniker kanske säger: - Använd den oljan du har (olja xxxx), det går bra, men byt varje 1000 mil.
( det innebär ju att om du väljer att följa det rådet, så måste du även frångå rekommenderat bytesintervall i instruktionsboken som kanske är 2000mil....och det innebär inte att det är en olja som "rekommenderas" till den bilen, utan en olja som går bra att använda under vissa förutsättningar.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

LeifAndersson

#39 » 12:32:10, 03-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågar man någon som man tror sig kunna lita på om oljeval så förväntat man sig att svaret blir den optimala oljan för ens fordon, och inte det han blivit instruerad att sälja som förstaval baserat rent affärsmässiga grunder!
Har själv förmånen att ha en "riktig oljeexpert" jag kan kontakta om lämpligaste oljeval. Han har jobbat med både motor och oljeutveckling i hela sitt yrkesliv så han greppar ämnet. Och är det äldre enklare motorer inblandad blir hans rekommendation aldrig en modern "herrejösses olja", inte ens vid blandade maskinparker rekommenderar han ofta en enda motorolja utan det blir två oljor, en för de äldre enheterna och en för de som måste ha högteknologiska oljor för sin funktion. Blir rekommendationen trots det en "megaolja" så tillägger han ofta, säg åt kunden att han inte slår den i någon gammal traktor som går lätt belastad med tex. en vedklyv eller något sådant under lång tid, för då kommer han att drabbas av cylinderpolering och motorstörningar!
Så från den leverantören får vi två motoroljor som täcker hela segmentet som "bästa val" för dieselfordon, och till den maskinpark vi har är det bara ett fordon som brukar "herrejösses oljan" och de övriga 15-20 dieselfordonen går på den mer standardiserade mineraloljan. Och det är inte för den är billigare utan för att den är "bästa" val för övriga fordon!
Eller som "oljeexperten" brukar säga, universella oljeprodukter är för fordonsägare som egentligen inte var ämnade att att handha fordonens skötsel! :???:
När det gäller transmissionsoljor blir det tvärt om, där vi rekommenderas och använder också en transmissionsolja utan EP tillsatser där det rekommenderades så ursprungligen, detta trots att den "rena" transmissionsoljan är dyrare. Men den är trots det "bästa val" i den applikationen, då är inte priset på oljan en parameter att räkna med i sammanhanget utan "bästa val" är ändå det som ger totalekonomi!
Men allt för ofta blir man inte rekommenderad det "bästa valet" i dag utan det som ger största utbytet för leverantören, där kan han gömma sig bakom "högre klassning" för att inte bli tvungen att stå till svars om något händer. Då kan de svära sig fria med att produkten hade ju högre klassning, detta oavsett om det gjorde den mer lämplig eller inte till den aktuella applikationen! :sad:
Men lita inte på snubben där bakom disken, han gör bara som han blir tillsagd för i de flesta fall har han inte en susning om vad som är lämpligast i olika applikationer!
Så ska du ha riktiga råd om oljor så skaffa en kontakt med någon som kan oljor och maskiner och inte bara är placerad där för att sälja med god vinst! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

SK Racing

#40 » 16:22:22, 04-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Megatruck är väl en bra olja som passar det mesta idag, en kompis har/hade det i sin BM 400 när han gick från Turbo/kombi oljan i sin drift.

Övergången gick helt obemärkt förbi, men då ska det ju tillägas att BM 400 dom sista 30 åren fått service by the book, eller bättre.

Att dra hem ett skogsvrak med avlagringar i flera cm räknat i motorn, ja det är bara o be om problem och hälla värsta oljan i en sådan rova, dock så vet jag dom som demonterat ventilkåpa och sump och rengjort/tvättat på dito rovor och när allt varit snyggt o prydligt har en "normal" olja för motorn i fråga införskaffats och det har med några täta byten i början sedan bara rullat på.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se