Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Grålle - växelspaken har fastnat :(

2 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

perranch (trådstartaren)

#1 » 10:13:20, 05-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag är ny här och hoppas få hjälp... Har en grålle TE D från 1952 som fungerat oklanderligt sen jag köpte den för 20 år sedan. Men sist jag använde den så fastnade växelspaken i 3:ans läge. det går att koppla i och ur och jag kan starta med hjälp av en skruvmejsel - men bara köra på 3:an (vilket är lite opraktiskt)... Nu har jag fått tipset att öppna stora pluggen till vänster om växelspaken och "böka lite" med en stor skruvmejsel. Det har jag försökt med (utan framgång) och skulle vilja veta lite mer exakt vad som jag ska göras... Någon? Tack för uppmärksamheten!
perranch
1 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:51, 04-01-2016
Ort: Sorunda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TE D 1952



SvampenT15

#2 » 11:05:46, 05-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej : Troligen har växelförarna blivit slitna och är man då lite för hårdhänt kan växelspaken komma i ett läge där det låser sig. Skruva bort v spaken och peta rätt förarna så att det bildar ett dike på tvären. Sen skruvar du dit spaken igen. När du kör så växla så du känner att dom går i. Så går att köra länge .Men det händer att man får göra om det ibland.

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se