Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Motorvärmare IH574

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Björnolsson (trådstartaren)

#1 » 13:55:56, 06-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla glada.
På min IH satt det vid köp en extern motorvärmare. En aluminium klump med 2 slanganslutningar ½tum. Den ena slangen går till toppens högra sida ganska långt fram, den andra slangen är kopplad i blocket på vänster sida strax ovanför startmotorn. Värmaren fungerar och är på 750W, Men efter 1 timmes drift i10minus så är det inte ens ljummet i motorn. Bara slangen till toppen är lite varm
Jag tror då värmepaketet saknas att man kopplat värmaren på dessa slangar, Men jag är osäker.
Tycker det borde bli varmare med tanke på effekten, eller ska man byta till en slangmonterad värmare? Koppla den befintliga på annat sätt? Maskin är ju svårstartad som det är så lite mer värme skulle inte skada.
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO



Ivar Risslén

#2 » 14:38:16, 06-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur varm blir själva värmaren?
Att motorn bara är ljum ? efter en timme i -10 är nog normalt. Det beror på vad du menar med ljum. Värmaren brukar höja tempen med en 40 - 50 grader så det är ju ungefär vad man menar med ljummet.
Hur varm blir det om du har på den på en längre tid?

På min så är värmepaketet kopplat på det viset och jag har en värmare på nedre kylarslangen som vid -15 bara gör att frosten försvinner från motorn utsida efter någon timma. Man få ha samma startsätt som vid några plusgrader för att få igång motorn, både stoppen inställd på kallstart och lite glödning.

Du får gärna lägga till en bild på värmaren. Det är kanske så att den håller på att lägga av.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Björnolsson (trådstartaren)

#3 » 14:50:53, 06-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värmaren blir ganska varm. Men motorn är ju i princip kall vid beröring. Har kört med värmaren i nästan 2 timmar vid ca 5 minus då kunde man ana lite värme i blocket, dock inte så att slangen på andra sidan var ens nära varm. Tror att elementet i värmaren är slut, eller så vill inte vattnet cirkulera.
Har tyvärr ingen glödning på min så man får förlita sig på friskt batteri och kallstart i pumpen
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Johnj-e och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se