Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Kamera på lastare?

40 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

mccormic (trådstartaren)

#1 » 14:24:31, 19-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har funderat att montera en kamera på front lastaren så man ser bättre (motorhuven i vägen) att kroka i redskap och se gafflarna, då man inte ser något med lastaren vid marknivå så får man chansa och kroka på och med gafflar har man skrotat åtskilliga pallar och annat då man inte ser.
Så jag undrar om någon har provat på den här?. http://www.jula.se/tradlost-backkamerasystem-441069
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55



daniel.stahl

#2 » 16:54:05, 19-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle personligen inte välja en trådlös till detta ändamål!

ta en titt hos strands: http://www.strands.se/fordonsutrustning/backkameror/147

Finns mycket gott och med bra kvalité. Dra sedan den oftast kombinerade video / ström kabeln via lastaren och bra fastsatt (eller om du orkar så drar du den i lastarramen. Sätt sedan en snabbkontakt (finns även olika sorter hos strands) i lastarbalken bredvid övrig utrustning (lastdämp, 3e funk osv). Resten kan du! Rekomenderar även att du köper 2 kameror och sätter en bak så kan du enkelt switcha om vid behov. Visst har man bra uppsikt men kan vara skönt att ha extra ibland. Vid snöskottning kan det vara bra att ha en kamera igång bakåt, då har man enklare att upptäcka ev skador och felsteg. De flesta skärmar för backkamersystem har fler ingångar. Vilken ingång den lyssnar på brukar gå att switcha om genom att man jordar en specifik kabel en gång så byter den. Då kan du på ett behändigt ställe sätta en återfjädrande strömställare för att byta kamera.

Hjälper dig gärna med kopplingschema, installation, mm.
- Jag kör allt!
daniel.stahl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:31:20, 15-08-2009
Ort: Älvdalen
Maskintyp: Lastbil

mccormic (trådstartaren)

#3 » 20:40:03, 19-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet att det finns bra kameror men då blir dom högre i pris, använder traktorn inte dagligen och inte heller gafflarna, så jag tänkte om någon har en sådan kamera och kan ge ett omdömme.
Hade jag användning för den dagligen/proffesionellt så hade jag inte tvekat på en för ett par lappar. man får kvalitet mot vad man betalar men tänkte om den kanske duger.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Beirut

#4 » 20:49:54, 19-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är skräp. Själva kameran tål inte fukt och skärmen ger dålig bild och har löjligt dåligt fäste. Passar inte för ditt ändamål då det blir mysko att ha denna kamera framåt då det du ser i skärmen blir spegelvänt.
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Jars

#5 » 20:52:21, 19-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur som du behöver sju jädrans bra belysning också till den här kameran
där uppe vart fall jus nu med 2 timmes dagsljus icke roligt !
skulle bli lite svårt med trålösheten eller skavi säga lösatrådar , bättre med
kabel vet jag.!
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Blom 1

#6 » 20:56:03, 19-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

vi har en liknande på casen det fungerar hyfsat, det som är lite surt är att skärmen är för liten, sätter man den på instrumentpanelen så är den för liten. Men ganska prisvärd, prova. Lite fel att de skriver att den är trådlös, man måste ju ändå dra en strömkabel.....
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

bert

#7 » 21:19:51, 19-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

en kompis behövde ha en kamera till rundbalspressen så han hittade nåt på ebay har för mig han gav 350kr och det funkade hyfsat till det funkade även i mörker men då var det bara svartvitt på skärmen
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

daniel.stahl

#8 » 21:30:53, 19-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:en kompis behövde ha en kamera till rundbalspressen så han hittade nåt på ebay har för mig han gav 350kr och det funkade hyfsat till det funkade även i mörker men då var det bara svartvitt på skärmen


Svartvitt blir det vid "mörkerseende" med IR belysning. Dock ganska bra detaljer!

Kan sälja en kamera till dig för dryga tusenlappen med skärm som jag vet är bra. Sålde lite importerade el prylar ett tag så jag vet vad jag får. Allt nytt också då vill säga med 1års garanti. Då får du en 7" skärm...
- Jag kör allt!
daniel.stahl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:31:20, 15-08-2009
Ort: Älvdalen
Maskintyp: Lastbil

Henrik C

#9 » 23:06:48, 19-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte själv kamera och skärm från kina... Billigt skräp var det, bilden var helt ok, kameran verkar vara vattentät och så. Men problemet är att kameran inte tål kyla. Startar inte alls när det blir lite minusgrader.

Kostade å andra sidan bara 170:- för kameran och samma pris på skärmen.
Varför laga något som redan är trasigt?
Henrik C
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:58:24, 01-12-2009
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-43 1947
MF165 Allmatic 1972

Z7

#10 » 23:26:50, 19-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade ett litet hobbyprojekt med kamera på frontlastarn, köpte hem billigt skräp från kina som varken var vattentätt eller rättvinklat :)

Köpte två kameror, den ena var spegelvänd men inte den andra, kan ju säga att det kostade några gråa hår innan jag kom fram till att jag lyckats byta kamera vi testandet i verkstan :)

Fungerade bra med en kamera fram och en bak, rena barnleken att koppla redskap med trepunkten och koppla redskap i lastarn + pallplockning, utan att vrida huvudet ur led!
Men sen kom den svenska hösten och regnet förstörde båda kamerorna.... kändes riktigt lyxigt med kameror så om tomten är snäll blir det nya av bättre kvalitet till nästa år!

Såå, tänk på att ett backkamera system kan vara spegelvänt både i kameran och i skärmen, på de lite dyrare systemen går det(oftast) att spegelvända bilden i displayen, men läs specen ordentligt innan du köper!

mina två cent :cool:
Användarvisningsbild
Z7
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:49, 06-11-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra c120
Volvo EC55B Pro

daniel.stahl

#11 » 23:32:39, 19-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik C skrev:Jag köpte själv kamera och skärm från kina... Billigt skräp var det, bilden var helt ok, kameran verkar vara vattentät och så. Men problemet är att kameran inte tål kyla. Startar inte alls när det blir lite minusgrader.

Kostade å andra sidan bara 170:- för kameran och samma pris på skärmen.


Må så vara. Finns stort utbud och som sagt mycket skit. Men kina är fortfarande ett land med stor utveckling. Deras största problem är piratkopior. som tom görs från den egna marknaden.

Iochmed min tidigare erfarenhet av denna typ av import vet jag vilka leverantörer jag ska lita på och inte. Och vilka märken som faktiskt är vad de utger sig för.
- Jag kör allt!
daniel.stahl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:31:20, 15-08-2009
Ort: Älvdalen
Maskintyp: Lastbil

Henrik C

#12 » 23:39:34, 19-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Z7 skrev:Såå, tänk på att ett backkamera system kan vara spegelvänt både i kameran och i skärmen, på de lite dyrare systemen går det(oftast) att spegelvända bilden i displayen, men läs specen ordentligt innan du köper!


Min 170:- display kan man både spegelvända och vända bilden uppochned på, den har ingen kabeln eller brytare för att välja ingång heller, den slår över till den ingång den får signal på.

Men som sagt problmet är kylan på i alla fall kameran, vet inte hur skärmen klarar det.

Men man bör nog satsa på lite bättre prylar än jag chansade på.
Varför laga något som redan är trasigt?
Henrik C
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:58:24, 01-12-2009
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-43 1947
MF165 Allmatic 1972

Nisse Husberg

#13 » 09:31:00, 25-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

I går kväll testade jag den backkamera som jag monterat på lastaren men den var nog en besvikelse. Visst fungerade systemet och man kan svänga bilden precis hur man vill men problemet är objektivet som förvränger bilden så man inte har någon större nytta av den. Man ser att där finns nånting men exakt var det finns är omöjligt att avgöra. Så någon precisionskörning blir det inte.

Jag köpte kameran från backkamerasystem.se för 2000 kronor. Som backkamera kan den fungera så man ser om där finns nånting men man får nog stiga ut för att se VAR det finns. Det jag behöver på frontlastaren är en bättre bild (mindre förvrängd) så man kan se exakt var skopkanten finns.

Satsa inte på en backkamera - åtminstone utan att testa om den fungerar.
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga

baklastare642

#14 » 09:50:23, 25-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon standard på dessa pinaler, dvs passar alla kameror och kabelanslutningar med/mot alla monitorer rent elektriskt och fysiskt?

Eller håller alla systemtillverkarna på med egna standarder?

Och vilka tillverkare är "bäst"?
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

Nisse Husberg

#15 » 10:02:45, 25-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr bör man utgå ifrån att inget passar ihop. Bara om de uttryckligen använder standarder kan det fungera men helst bör man även i det fallet testa först.

Objektivet är viktigt. Ju större vinkel desto svårare med avståndskänslan.
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se