Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

valtra 8350 startar ej

29 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Ivar Risslén

#16 » 22:52:31, 06-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du mätt spänningsfallet mellan batteri och startmotor?
Mät på både plussidan och jordsidan.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



bert

#17 » 22:58:49, 06-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej ta ström direkt från batteriet
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Valtravän

#18 » 23:07:13, 06-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla vad du får med en Multimeter kopplad på plus på batteriet och plus på startmotorn då du aktiverar startmotorn. Har du taskig kontakt någonstans så stiger voltvärdet på multimetern. Dålig area eller taskig huvudströmbrytare visar sig om du mäter så.
Du ångrar det inte idag eller i morgon, men snart och resten av ditt liv......
Användarvisningsbild
Valtravän
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:03, 10-05-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#19 » 23:12:00, 06-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Har du mätt spänningsfallet mellan batteri och startmotor?
Mät på både plussidan och jordsidan.


Nix, det har vi ej testat. Mätte bara batteriet och det visade 12,93 och bör således vara Ok.
Du menar alltså från solenoiden till - på batteriet, och sen + på batteri till gods på starten? Får fortsätta felsökningen imorgon helt enkelt!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#20 » 23:13:55, 06-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valtravän skrev:Kolla vad du får med en Multimeter kopplad på plus på batteriet och plus på startmotorn då du aktiverar startmotorn. Har du taskig kontakt någonstans så stiger voltvärdet på multimetern. Dålig area eller taskig huvudströmbrytare visar sig om du mäter så.

Då är ja med! :thumme:
Huvudbrytaren har blivit frånkopplat och bara la ihop ledningarna, med samma fenomen även då, men mäta är väl bäst antar ja!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Jac

#21 » 23:24:50, 06-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om nu både startmotor och batteri är ok så är det kanske en idé att leta efter något som gör att det går tungt att dra runt motorn?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Ivar Risslén

#22 » 23:32:20, 06-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar mäta på det viset att jag har en av sladdarna till voltmetern på pluspolen och den andra sladden kopplad till plus (grova kabeln) på startmotorn. Då får jag direkt fram värdet på spänningsfallet på plussidan sedan så gör jag likadant på minussidan. En sladd på minuspolen och den andra kopplad till godset på startmotorn. Då får man med allt spänningsfall och det blir lite lättare att felsöka för man vet om det är på plus eller minussidan som spänningsfallet är eller på båda sidorna.
Jag glömde att skriva är att du måste mäta samtidigt som du kör på startmotorn.

Att bara mäta på batteriet obelastat ger ett osäkert resultat. Det har kanske nog hög spänning men när du belastar det så sjunker spänningen så mycket att solenoiden kopplar ifrån. Kan även vara intressant att veta hur hög spänningen är när du belastar batteriet med startmotorn.

Har du bra värden på matningen till startmotorn så kan man även mäta spänningsfallet på manöverledningen för startmotorn. Koppla bara voltmetersladden direkt på pluspolen och den andra sladden nere vid solenoiden på den smala ledningen.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#23 » 23:34:37, 06-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Om nu både startmotor och batteri är ok så är det kanske en idé att leta efter något som gör att det går tungt att dra runt motorn?

Men det känns inte som att startmotorn hinner "försöka" innan strömmen försvinner, för att omgående komma tillbaka. Man känner utanpå solenoiden att den slår till om och om igen. Motorn går som en klocka när den är igång, så att den skulle va skuren eller liknande som gör att den skulle gå trögt är inte troligt.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#24 » 23:41:40, 06-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Jag brukar mäta på det viset att jag har en av sladdarna till voltmetern på pluspolen och den andra sladden kopplad till plus (grova kabeln) på startmotorn. Då får jag direkt fram värdet på spänningsfallet på plussidan sedan så gör jag likadant på minussidan. En sladd på minuspolen och den andra kopplad till godset på startmotorn. Då får man med allt spänningsfall och det blir lite lättare att felsöka för man vet om det är på plus eller minussidan som spänningsfallet är eller på båda sidorna.
Jag glömde att skriva är att du måste mäta samtidigt som du kör på startmotorn.

Att bara mäta på batteriet obelastat ger ett osäkert resultat. Det har kanske nog hög spänning men när du belastar det så sjunker spänningen så mycket att solenoiden kopplar ifrån. Kan även vara intressant att veta hur hög spänningen är när du belastar batteriet med startmotorn.

Har du bra värden på matningen till startmotorn så kan man även mäta spänningsfallet på manöverledningen för startmotorn. Koppla bara voltmetersladden direkt på pluspolen och den andra sladden nere vid solenoiden på den smala ledningen.


Tack Ivar för tips! :thumme: Men man kan ju undra varför inte meken från Lantmännen har mätt något alls, utan bara har gissat känns det som. Skall be ägaren mäta imogon, så får jag återkomma!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

bonnen513

#25 » 06:22:50, 07-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du aldrig snott en bil så du vet hur man tjuvkopplar?????????
Det har iofs inte jag heller, jag har bara tjuvkopplat traktorer.
1. se till att växel är i friläge då man går förbi alla startspärrar och handbromsen dragen
2. koppla ihop lilla + på solenoiden med stora + på solenoiden med hjälp av mejsel, kniv,kabelstump eller annat
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#26 » 10:46:48, 07-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu verkar instrumentet ha lagt av för spänningen är 16,6 på batteriet. Samma på solenoiden, men sjunker runt 2-3 volt vid startförsök. Kopplade startkabel mellan + och solenoid och då vill motorn runt, men slår ifrån direkt ändå. Huvudbrytaren är 14 månader, men kan de bli dåliga så fort?
Gamla starten verkar fungera som den ska på backen iaf. Skall skifta tillbaka och skruva bort brytaren och koppla ihop ordentligt.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

bonnen513

#27 » 10:52:19, 07-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag hade tyvärr läst lite slarvigt o missat att den klickar på det viset.
men med tanke på hur den reagerade när du gjorde mitt föreslagna test så är det dålig kontakt nånstans.
kolla både + och -
koppla även en - kabel direkt


Detta inlägg har valts som lösning

Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#28 » 19:00:37, 07-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:jag hade tyvärr läst lite slarvigt o missat att den klickar på det viset.
men med tanke på hur den reagerade när du gjorde mitt föreslagna test så är det dålig kontakt nånstans.
kolla både + och -
koppla även en - kabel direkt


Du hade Rätt! :thummar: Bytte brytare för att vara på den säkra sidan, utan resultat. La på extra +kabel Igen, och helt plötsligt startade den direkt. Därmed var det bara att skruva bort kabelskon, och visst var det okontakt mellan kabel och skon! Trots att den var mer än väl insmord, och därför brydde vi oss inte om att ta isär den. Har varit okontakt ett bra tag, men ägaren har inte märkt något.
Så återigen då, ta aldrig för givet att något är ok, bara för att det Ser ok ut! ....gäller bara o komma ihåg de till nästa gång! :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Ivar Risslén

#29 » 20:42:00, 07-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra att du skriver och berättar vad som var fel. :thummar:
Har Lantmannameken tagit fram en voltmeter istället för att sälja en ny startmotor så hade felet varit upptäckt på en gång. Men man ska inte skylla allt på han för det är inte säkert att han har fått lära sig att mäta el.
Ett annat ställe som är lätt att förbise är minuskabels anslutning till gods. Det kan se hur bra ut när man tittar men det är fullt med oxid mellan kabelskon och gods.

Att mäta är att veta har någon skrivit här på forumet tidigare.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se