Har du mätt spänningsfallet mellan batteri och startmotor?
Mät på både plussidan och jordsidan.
Ivar Risslén skrev:Har du mätt spänningsfallet mellan batteri och startmotor?
Mät på både plussidan och jordsidan.
Valtravän skrev:Kolla vad du får med en Multimeter kopplad på plus på batteriet och plus på startmotorn då du aktiverar startmotorn. Har du taskig kontakt någonstans så stiger voltvärdet på multimetern. Dålig area eller taskig huvudströmbrytare visar sig om du mäter så.
Jac skrev:Om nu både startmotor och batteri är ok så är det kanske en idé att leta efter något som gör att det går tungt att dra runt motorn?
Ivar Risslén skrev:Jag brukar mäta på det viset att jag har en av sladdarna till voltmetern på pluspolen och den andra sladden kopplad till plus (grova kabeln) på startmotorn. Då får jag direkt fram värdet på spänningsfallet på plussidan sedan så gör jag likadant på minussidan. En sladd på minuspolen och den andra kopplad till godset på startmotorn. Då får man med allt spänningsfall och det blir lite lättare att felsöka för man vet om det är på plus eller minussidan som spänningsfallet är eller på båda sidorna.
Jag glömde att skriva är att du måste mäta samtidigt som du kör på startmotorn.
Att bara mäta på batteriet obelastat ger ett osäkert resultat. Det har kanske nog hög spänning men när du belastar det så sjunker spänningen så mycket att solenoiden kopplar ifrån. Kan även vara intressant att veta hur hög spänningen är när du belastar batteriet med startmotorn.
Har du bra värden på matningen till startmotorn så kan man även mäta spänningsfallet på manöverledningen för startmotorn. Koppla bara voltmetersladden direkt på pluspolen och den andra sladden nere vid solenoiden på den smala ledningen.
Återgå till [Traktorer] Allmänt
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster