Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Bromsar IH 584

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

pelleplutt (trådstartaren)

#1 » 21:53:08, 08-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får nog ta och titta över bromsarna lite,höll på att sjösätta traktorn+båt idag. Jag brukar lufta bromsarna med nipplarna där bak och då tar dom bra ett litet tag, annars får man trycka ner dom 10-15 gånger innan något händer. Handbromsen har typ aldrig funkat.

Någon klurig där ute som vet vart man ska börja felsöka luftningsproblemet och hur bökigt är det med handbromsen?



Bild

2 personer gillar det här inlägget.
pelleplutt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:41:59, 19-03-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 ehc



Stridis2

#2 » 07:35:07, 09-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sök på forumet så hittar du säkert svaret. Jag har läst om det tidigare. Om jag inte minns helt fel så satte man en extra bromsvätskebehållare som ledde in vätska via ett Y-rör precis innan huvudcylindern. Men det var flera år sedan jag läste om det hela och jag har aldrig gjort det själv.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

pelleplutt (trådstartaren)

#3 » 09:32:44, 09-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittar om bromsbandet lite info och några pusselbitar om extra tank till huvudbromsarna men inte tillräckligt för att jag ska börja skruva. Någon har kanske lite bilder från en ih uppdatering av bromsar??
pelleplutt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:41:59, 19-03-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 ehc

xc banbyggare

#4 » 23:04:46, 10-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lufta är väl det som gäller...
Har läst diverse trådar om detta, många mer eller mindre lyckade ombyggnationer finns det men nästan inga blir riktigt bra, eländet fortsätter att suga luft så fort det förmäktar... (som jag tolkar det alltså)
En bra tråd är denna som verkar innehålla en av de bättre varianterna.
Men j-a skitbromsar är det!!
xc banbyggare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:41, 16-03-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuvarande: JD 1140, 2140
Förbrukad (men inte saknad): IH 475

pelleplutt (trådstartaren)

#5 » 23:18:33, 10-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, jag fattar verkligen inte, ska catchtanken sitta inne i trumpeterna eller över huvudbromcylindern?
pelleplutt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:41:59, 19-03-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 ehc

Bengt Erik Eriksson

#6 » 01:17:13, 11-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Över huvudcylinder vid pedalerna.. Det är returolja från växellådans oljekylare som på väg tillbaka gör ett sista gupp i ett yrör som ska förse bromsarna med olja..tanken ska helt enkelt skapa en shörre tillgänglig volym än vad de futtiga slangarna mellan yrören och huvudcylindrsrna ger.. Tror en stor del i problemet är att man slarvar med oljenivån i lådan och får man då in luft i kretsen via pumpen så spär man på problemen.


Men som med allt annat kan det ju vara fler fel.. Bromsarna i trumpeterna går i oljebad och det ska mycket till för att köra slut på dem. Men tätningarna runt den ganska stora kolv som fixar kraften är ju många som fått byta. antagligen ofta pga för lite belägg kvar??

Parkeringsbromsen är ju en helt egen historia. Helt oberoende av färdbromsen. Och är ett bromsband som verkar på piniongaxeln. Finns två sätt att byta. Dels genom sidolucka framför trumpeten och det är trååångt och pilligt. Eller genom att lyfta hydraul locket och meka uppifrån. Mycket skruvande med hytten osv..

Kolla över att spak och vajer till handbromsen är ok innan du börjar med detta.

Ibland känns det som dessa bromsar fyller halva forumet, finns nästan hur många trådar som helst men det brukar vara detta som framkommer.

Många uppskattar BM 500,ans verkstadshandbok framför IH's egen. Båda finns i downloads..
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 11:32:57, 11-05-2016, redigerad totalt 1 gång.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

pelleplutt (trådstartaren)

#7 » 09:30:39, 11-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Då ska jag börja kika lite i den. Hur lika är IH 584 och Volvo BM 500? Vad är samma?
pelleplutt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:41:59, 19-03-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 ehc

Bengt Erik Eriksson

#8 » 09:56:09, 11-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Transmissionen från efter kopplingen och bakåt är i princip samma.
Hytt och reglagelösning är ju olika.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

BM 4 ever

#9 » 10:07:52, 11-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går att byta handbromsbandet från sidan som Bengt Erik säjer, det ÄR trångt och besvärligt, men det går.
Slava Ukraini !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

håkan 13

#10 » 21:25:36, 11-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej.
en bromsbehållare kan nog va bra!! nu förstår jag varför det satt en på min traktor!!
på den gick det hur bra som helst att lufta bromsarna efter att allt varit isär!! :grin:
Håkan.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

pelleplutt (trådstartaren)

#11 » 21:27:50, 11-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:Det går att byta handbromsbandet från sidan som Bengt Erik säjer, det ÄR trångt och besvärligt, men det går.



Finns väl risk att jag lyfter hytten då, annars har jag ju ingen anledning att skaffa travers... :vissla:
pelleplutt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:41:59, 19-03-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 ehc

håkan 13

#12 » 22:20:05, 11-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja att lyfta hytten på dom där var rena barnleken jämfört med 2105an... :mrgreen:
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mattias_E, ply36, TJW Johnsson och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se