Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

T22 med fast rostad motor...

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

uhngoliant (trådstartaren)

#1 » 13:23:38, 09-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha nu har vi ÄNTLIGEN kommit så långt att vi fått in lilla T22 i garaget och lyft toppen. Två kolvar har rostat fast. Har läst mig till att man kan hälla i diesel. Men hur gör man sen? För att få bort eventuella ojämnheter och bös som blir? Och dieseln antar jag att den försvinner av sig själv när man startar motorn?
Det är de två kolvarna i mitten som rostat ihop. Men eftersom motorn gick runt för några månader sen så tänker jag mig att de inte kan vara super fast... Men vad vet jag.... Har aldrig rivit i en motor förut och framförallt inte en traktormotor.

Men har fantiserat ihop att jag ska gå tillväga såhär:
1. Hälla diesel i kovlarna
2. vänta 1 vecka (?)
3. Toka ur med trasa och skrapa rent
4. Göra rent (tabort rostflagor osv.)
5. Knacka loss kolven med något lämpligt
6. Montera tillbaka toppen och allt annat.
7. STARTA (kanske lite väl optimistiskt :mrgreen: )

Är jag rätt ute eller är jag helt ute och seglar?
ägare till en Volvo T22. Men tror den saknar ett och annat =D
Användarvisningsbild
uhngoliant
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:13:49, 30-08-2011
Ort: Tidaholm
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T22



PerJohansson

#2 » 13:34:01, 09-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hona ur cylindrarna med ett honingsverktyg så alla små ojämnheter försvinner. Finns på biltema till exempel.

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=23392
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

emil.jönsson

#3 » 13:40:53, 09-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade blandat dieseln med olja, det gör jag på fastrostade motorer.
Sen häller jag det i cylindrarna och låter det dra i nån månad.
Sen med rent våld försöka dra runt motorn för hand med en hylsa på muttern där fram. (OBS. Dra högervarv annars lossar du muttern.
Om du försöker knacka loss kolven uppifrån är det risk att du spräcker kolven, och dom kolvarna är inte billiga.
Torka rent kan man göra när man har fått den till att röra sig lite. Sen bara montera ihop och starta :grin:
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

magloman

#4 » 11:48:48, 16-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått med projektet ?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: anya.odell, fjeddan och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se