Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Valmet 604 växel/kopplingsproblem!

27 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

63an

#16 » 13:37:36, 11-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedär, då vet jag och alla andra oxå :uupps:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



nisseinorr (trådstartaren)

#17 » 14:40:51, 11-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag gett upp för denna helg..
Får ringa till grannen och be han komma med baklastaren och skotta ner till gården.

Har ringt runt lite, och även googlat och sett att fler har haft detta bekymmer att den slutar frikoppla bara plötsligt, på just valmet 604..
En bekant hade fått vara med å repa de här på 2 stycker valmet-traktorer på senare tid..

Han sa att kopplings-gaffel/armen inne i sprängkåpan är en svaghet och att den kan smälla av bara så där.. Men att det inte är så bökig att byta om man lyfter på hyttgolvet och öppnar luckan in till kopplingen..

Någon fler här på forumet som varit med om detta?
Att lamellen skulle ha fastnat bara så där och vägrar släppa känns nästan långsökt nu, som jag har värmt/knackat/motorstoppat och våldat i växel på samma gång.. Nämnas bör kanske att traktorn har använts mycket under sommaren och hösten, och det är bara en vecka sen ungefär den kördes med sist..
nisseinorr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:25:09, 09-09-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 604 -1985 Diesel
Volvo T24 -1952 Bensin/Fotogen
BM 55 -1953
Nuffield 460 Halvbandare
Fordson Major med "ryck å slit-lastare"

MekJan

#18 » 14:52:19, 11-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas det löser sig på billigast möjliga sätt verkar inte stämma riktigt mot mina gamla haverier.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

dimorep

#19 » 14:56:30, 11-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då din traktor har används så nyligen så är det inte "lamellen som rostat fast", brukar först hända om den stått oanvänd under en lite längre tid.
Tror mera på en eller flera havererade och/eller uppslina komponenter i urkopplingsmekanismen så att lamellen inte frigörs tillr. när du trycker på kopplingspedalen.

-Är där stor "frigång" i kopplingspedalen?
Alltså att det krävs stor pedalrörelse innan där blir rätt motstånd (när det börjar "koppla ur").

-Har pedalen lägre "viloläge" än tidigare?
Det läget där pedalen stannar av sig själv då du släpper den.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Finne

#20 » 18:12:13, 11-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då jag hade en Valmet 604, så märkte jag att ofta efter då jag hade tvättat traktorn så rostade lamellen fast . Ochså fast jag nyligen hade kört med den.
Finne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:35, 04-10-2010
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet
Valtra
Ford

nabe

#21 » 23:12:29, 11-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grannens lamell hade fastnat fast då stått still en längre tid än en vecka.
Satt som s*t*n. Till slut fick jag koppla ur startspärren så jag kunde starta på högre växel. Efter att varmkört var jag tvungen att "nödbromsa" med lastaren, köra i motlut, bromsa så mycket jag orkade samtidigt som jag givetvis frikopplat för att få den att släppa. Jag hade spärrat kopplingen med en en regel då jag behövde bägge fötterna till bromsen.
/nabe
nabe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:12, 05-01-2010
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Fendt 516
Volvo EC 55B
Polaris x2 500
MF 35x
Kedjegrävare AFT 100

nisseinorr (trådstartaren)

#22 » 20:26:15, 15-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förhoppningsvis löser sig mina bekymmer med traktorn snart..
Tog till slut och ringde hit en bärgningsbil och körde ner den 6 mil till grannkommunen där det finns en verkstad med folk som jag känner, de skulle ta sig en titt på min Valmet under nästa vecka, och sedan återkomma och berätta vad som är fel och vad det kommer att kosta att reparera den. Tills dess får min snälle granne komma och skotta min gård med sin baklastare :-)

Återkommer sedan och berättar hur det går/gick med traktorn.
nisseinorr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:25:09, 09-09-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 604 -1985 Diesel
Volvo T24 -1952 Bensin/Fotogen
BM 55 -1953
Nuffield 460 Halvbandare
Fordson Major med "ryck å slit-lastare"

fretchi

#23 » 20:50:40, 15-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte konstigt att den börjar rackla om du skickar iväg den på relax-semester med så fin behandling. Hur går det med BM-55:an nu när det e varmare?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

skrotsamlarn

#24 » 18:36:47, 26-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur gick det med traktorn? hamnade på din tråd och blev fruktansvärt nyfiken när det inte fanns nån upplösning på dramat:)
Man få va som man ä när man int blev som man skulle
skrotsamlarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:57, 08-01-2011
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jobbets: L50G , kubota u48 -11 Mina: Cletrac AD -??, honda atc185s -83 Fahr Skördetröska -?? Kubota HST1600 -98 och en Grålle.

Båtsman2

#25 » 07:58:23, 29-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En till som är nyfiken!
Båtsman2
1 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:38, 27-09-2013
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#26 » 18:44:23, 29-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan svara för min kollega Nisse, då jag har varit rejält uppdaterad i herr Valmets liv och leverne.

Traktorn fraktades ner till verkstaden, men det räckte med varmgrader, så gick den fint. Vatten i oljan misstänktes som boven, så oljor byttes. Sedan gick den fint ända fram til vintern. Då var det samma veva. Traktorn togs ner och då delades den. Mycket riktigt var det lamellen som klibbat fast. Men eftersom lamellen och tryckplattan efter rengöring såg som ny ut återmonterades allt. Därefter gick den bra. Tills nästa vinter! Då satt den fast igen. Men på något vis gick den att få loss, och nu sitter det en liten träbit som håller ner kopplingslamellen. Det har fungerat hittils.

Troligen har lamellen åldrats på något vis så att den lättare klibbar. Men man byter den ju inte gärna då den annars är hur fin som helst, och dessutom kostar en slant ny...
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Hinkedink

#27 » 17:04:25, 24-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trots att denna tråd har några år på nacken tänkte jag bidra med ett inlägg om hur jag har löst detta problem, som är allmänt på Valmet 604.
Problemet uppstår när det är köldgrader och oftast när traktorn har stått ute. Det som händer är att vatten rinner in i svänghjulskåpan och lägger sig på botten där det sedan fryser till en ”iskaka”, det finns nämligen stora glipor mellan motorblocket och svänghjulskåpan där tex. smältvatten fritt kan rinna in.

Metod 1: Avlägsna stora gummipluggen (om den sitter kvar) som sitter på kåpan nära oljefiltret, ta en varmluftspistol ös på genom hålet i en kvart med stoppad motor, då borde isen ha smält annars öser man på lite till.
Metod 2: Avlägsna skyddskåpan för drivaxeln som går till framaxeln, avlägsna drivaxeln genom att öppna bultförbandet på knutkorset. Därefter borra ett 10 mm dräneringshål rätt upp genom godset (rakt under svänghjulet) mitt emellan plattjärnen som håller undre fotstegen. Hålet bör hamna mitt under kuggkransen sett i längdriktning.

Själv borrade jag ett hål för ca. 6 år sedan och har aldrig haft några problem efter det. Tidigare hände det t.o.m. att det hade frusit så hårt att startmotorn inte orkade dra runt motorn.

1 person gillar det här inlägget.
Hinkedink
1 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:38, 24-04-2016
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 604


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Fredrik S och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se