Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Halvbandare till månskensbondbruk på mjuk mark. Möjligt? Förnuftigt?

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

b0ned0me (trådstartaren)

#1 » 12:51:53, 19-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla. En något ovanlig fråga men finns det nägon snäll maskinist med erfarenhet eller synpunkter av halvbandare some jordbrukstraktor? Vi har lyckats köp en gammal jordbruksfastighet där delar är extremt mjuka och blötta och infesterad med tuvtätel som en bonus (gammal sjöbotten över lera och ett decennium av misskötsel).
Efter ett par år av röjning, dikning och utbildning av kunskap (fran noll till nästan noll) det börjar å se mindre ful tack vare frenetisk angrep med en liten kubota+betesputs :driver: vär gang marken törkar upp lite. Men det er fortfarande områden med tuvor upp over knahöjd (och decimeter-djup gamla hjulspor) där jag kan inte komma in med minitraktorn pga voltrisk/feghet. En större mer stabil traktor skulle kunna lösa det men jag tror det fastnar direkt och/eller kör sonder marken. An ATV är lätt på marken men jag tror klarar inte slå sonder tuvorna.

Hade borjat fundera om en MF135 eller liknande med dubbelmontage som en möjligt lösning, tittade på blocket - och sett ett par skogsutrustaded traktorer med halvband. Är sädana med sommarband en idé? Ser ut som om dom skulle ha mindre marktryck, men tappar man mer med vikten av skogsutrustningen än en vinner genom banderna? Är dom omöjligt att köra och underhalla om man inte växte upp med diesel i nappflaskan och fett på nappen? I Sverige jag tror halvband var mestedels en skogsak men in England dom fanns i åkern, men vet inte om de var samma tekniska lösningar.

Några andra möjliga lösningar för de skallige, korkade och fattiga med alldeles för mycke tuvor (och förbannat gamla balplast :aaargh: ) i deras vattensjuka betesmark? Eller är det bara att leta efter maskinstation med svävare? :help:
b0ned0me
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:53:41, 13-07-2014
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ZB1600



ac tc

#2 » 20:55:27, 19-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad ska marken användas till?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc

#3 » 20:56:49, 19-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur stor areal?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

magirus

#4 » 20:59:52, 19-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min farbror körde både BM Viktor o senare BM 320 Buster m halvband och använde dom sommartid på svaga marker när han anlade bla viltåkrar. :driver:
De du torde finna är att du måste göra lite vidare svängar så du inte river upp marken allt för mycket.
Sen lär det vara mer tricks som du kommer på allt eftersom.
Gör gärna en tråd o berätta!! :thummar:

Lycka till :shake_hands:
magirus
 

b0ned0me (trådstartaren)

#5 » 10:36:37, 20-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Vad ska marken användas till?

Ska bara vara betesmark till ullfär, kanske ett par mindre kvigor om det verkar som om eventuall resulterande gräset kommer att bära dem (misstänker att en del av problemet orsakades av tidigare ägare som höll kvigor på marken och struntade i dikesrensning, avstängsling under blötta tider, osv). Någonting gräsbevuxen och användbar, i all fall.
Det j*vla tuvtätel menar att man riskerar benbrott bara at gä över marken, och ingenting gillar det utom sork. Utan putsning/nedbetning blir det sämre, sen kommer sly, sedan träd, osv till helvetet. :vissla:
ac tc skrev:Hur stor areal?

Det är ju ganska mindre arealer. Totalt ca ett eller ett och ett halv hektar i bitar har och dar? Darfor bra att ha en budgetlösning. Men det er ju en stor del av var liten fastighet.

magirus skrev:Min farbror körde både BM Viktor o senare BM 320 Buster m halvband och använde dom sommartid på svaga marker när han anlade bla viltåkrar. :driver:
De du torde finna är att du måste göra lite vidare svängar så du inte river upp marken allt för mycket.

Intressant. Vettigt från vad jag har läst men utmanande i lilla blöta hörn. Vilken typ av markskador? Litt 'uppfräsning´ på ytan jag tror blir ingen stor problem, om jag kan bara undvika att lämna djupa hjulspår eller köra fast. Också - hade hans traktorer takkran och hela skogskalaset eller bara band?

magirus skrev:Lycka till :shake_hands:

Tack. Jag behöver det med denna fastighet, men det är ännu mycke mer interresant än Excel-strul i dagjobben. :skriva2: :aaargh:
b0ned0me
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:53:41, 13-07-2014
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ZB1600

Göran Ekman

#6 » 12:58:04, 20-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bekant till mig med liknande problem körde en någon lättare jordbruks traktor med fyrhjulsdrift samt dubbel montage runt om och jordfräste sjö betena funkade när det var torrsommar. Har sett någon bild med tillhörande reportage där det körts med trippelmontage på någon Valtra .
Var något reportage nyligen i någon tidning där det kördes med en modifierad pistmaskin .
Kan nog vara ide med lite bredd maskinen som ska ut bland tuvorna.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

busholle

#7 » 15:16:56, 20-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om du kommer ut och putsa så är det inte säkert att det växer något vettigt där ändå.
Går det avleda vattnet, rensa diken eller kanske det redan finns en icke fungerande täckdikning?
Även om det är tråkigare att investera i marken än i häftiga maskiner så kanske det är en bättre affär.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

magirus

#8 » 19:33:43, 20-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

b0ned0me skrev:Intressant. Vettigt från vad jag har läst men utmanande i lilla blöta hörn. Vilken typ av markskador? Litt 'uppfräsning´ på ytan jag tror blir ingen stor problem, om jag kan bara undvika att lämna djupa hjulspår eller köra fast. Också - hade hans traktorer takkran och hela skogskalaset eller bara band?


Bara band och stötting från början, sen blev det skogsvagn med där monterad hydraulkran.För tvära svängar river upp "svålen" och om det då är väldigt löst så har du förstört den bärighet som finns i marken. Mjuka lätta svängar brukar ge svaga spår som ibland kan vara borta året efter.

b0ned0me skrev:Tack. Jag behöver det med denna fastighet, men det är ännu mycke mer interresant än Excel-strul i dagjobben. :skriva2: :aaargh:


Allt är intressantare än Excel!!! :vissla: :mrgreen:
magirus
 

b0ned0me (trådstartaren)

#9 » 18:48:09, 21-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:En bekant till mig med liknande problem körde en någon lättare jordbruks traktor med fyrhjulsdrift samt dubbel montage runt om och jordfräste sjö betena funkade när det var torrsommar.
...
Kan nog vara ide med lite bredd maskinen som ska ut bland tuvorna.

Visst. Kubota´n är ca 1 meter bred sä det blir rätt spännande om man hittar nagot extra djup eller hög i marken. Tyvarr har den udda 22" fälg so det är svårt a hitta hjul till dubbla med och att ändra hjulstorlek er komplicerad pga 4WD. Kanske dags att leta upp en verkstad som kan adaptera några pickisfalg så jag kan montera ballongdäck. :vissla:

busholle skrev:Även om du kommer ut och putsa så är det inte säkert att det växer något vettigt där ändå.
Går det avleda vattnet, rensa diken eller kanske det redan finns en icke fungerande täckdikning?

Dar jag har putsat sista sommar har det blivit OK med gräss i år, och det är allt gamla bete/skogsbete och slåtteräng så det borde funka bortsett från strandremsan mot sjön. Vi har rensat det dikena vi kunde hitta men det dar om täckdikar er en mycket brä poang, tack. Det finns några långa ojämnheter ledande ner mot sjön som jag trodde var mycket grunda plöjda dikar/rännor söndertrampat av kvigor, men nu mäste jag gå ned dår med en spade och undersöka. Hade tänkt att plöja dylik rännor (kanske med en mullvadplog eller vad de heter) när den värsta av tuvtåtelhinderbana var borta. Fixa tuvorna och dränering är enkelt, men behöver dränera för att fixa tuvorna :insomnia:

magirus skrev:För tvära svängar river upp "svålen" och om det då är väldigt löst så har du förstört den bärighet som finns i marken. Mjuka lätta svängar brukar ge svaga spår som ibland kan vara borta året efter.

Aha. Jag hanger med nu, tack igen. Låter som att en fullt skogsutrustad maskin skulle vara för tung...
b0ned0me
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:53:41, 13-07-2014
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ZB1600

ac tc

#10 » 11:21:56, 22-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Atv med bogserad slagklippare, du får köra många gånger. Måttlig investering om du har en atv redan.
Ska det växa någorlunda och inte bara tuvor så måste vattnet bort.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

CountyBruff

#11 » 15:27:56, 22-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då du skall köra på sanka marker kan du justera rullningsomkretsen
med lufttrycket (till viss del) om du köper annan hjuldimension.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

b0ned0me (trådstartaren)

#12 » 18:27:21, 26-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Atv med bogserad slagklippare, du får köra många gånger. Måttlig investering om du har en atv redan.
Ska det växa någorlunda och inte bara tuvor så måste vattnet bort.

Hmmm. Ta det lite och ofta i stället för att pröva kraftigare huggningar? Visst, en annan möjlighet. Kan låna en ATV från grannen om nödvändig men ingen ATV-hacka finns, och dom ser ut att vara antigen svindyra eller ömtålig jämfört med gamla rostiga (och järntunga) traktor grejer. :???: Klart, ingan enkla billiga lösningar, börjär förstä varfor så mange småbonder har läggat ned
Vattnet - ser ganska bra ut nu men har haft en otroligt torr sommar / höst. Jag måste se hur det går när snön smälter nästa år. Kan behöva skrapa ihop pengar för lite mer dikning :screwy:

CountyBruff skrev:Då du skall köra på sanka marker kan du justera rullningsomkretsen
med lufttrycket (till viss del) om du köper annan hjuldimension.

:klia: Nu det är något annat att tänke på. Hur många procent kan man komma undan med utan att skada däcket?
b0ned0me
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:53:41, 13-07-2014
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ZB1600

busholle

#13 » 21:15:13, 26-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du radial eller diagonaldäck? Fota däcksidan om du inte vet så får vi hjälpatill att tolka.
Radialdäck är sällan något problem med lufttryck ner mot 0,5 kanske t.o.m. lite under om belastningen är låg.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

CountyBruff

#14 » 21:15:58, 26-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

GISSNINGSVIS kan det skilja ett par cm på radien det är inte slitbanan som är problemet
utan sidorna som kommer att bukta ut.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

ord bind

#15 » 11:15:49, 29-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna typ av breddning borde gå att lösa även på din lilla kubota.
https://www.youtube.com/watch?v=-H-X7PC-x78
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se