Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Tändnings inställning volvo t22

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

cat 301.8 (trådstartaren)

#1 » 20:03:59, 12-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tändnings inställning volvo t22

Är i stort behov utav lite instruktioner på hur man bär sig åt!

Hur vet man att ventilerna, regulatorn och magneten är i utgångsläget?
cat 301.8
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:55, 18-11-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 301.8
IH474
volvo t22



frillen

#2 » 17:03:59, 16-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

cat 301.8 skrev:Tändnings inställning volvo t22

Är i stort behov utav lite instruktioner på hur man bär sig åt!

Hur vet man att ventilerna, regulatorn och magneten är i utgångsläget?
jag har haft t 31 principen är nog den samma.
det finns en märkning på svänghjulet att utgå ifrån.vet ej hur man justerar magneten men det borde synas det finns antar jag hög och låg läge på tändningen? jag tröttnade på magnet tändning och satte dit en fördelare istället så jag fick batteritändning fungerade perfekt. :smile:
frillen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:02:51, 17-06-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: mf 165 s allmatic
källve 9,5 ton
denka 100

Kloge

#3 » 06:20:03, 28-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är grundinställning för magneten?

På det stora drevet finns det ett streck och på det lilla drevet finns det två streck. När det stora drevets ensamma streck står mittemellan det lilla drevets två streck så har du rätt grundinställning.


Om du har grejat med magneten kan den ha kommit ett varv fel. Detta kan lätt hända även om man har märkt upp "kopplingsklon" mellan magnet och regulator. Om du ser till att ställa ettans cylinder i tändningsläge (första cylindern framifrån), om du tar bort ventilkåpan och känner att båda vipp-armarna (på ettan) är fria (glappar), känn med en mejsel i tändstifthålet när cylindern är i topp (använd gärna startveven). Då har du ettans cylinder i tändläge. Det finns en markering på fördelarlocket (1).Står rotorn innanför fördelarlocket och pekar mot markeringen 1, då är du i närheten. Nu skall du också ha en viss förtändning, den justerar du på kopplingen som finns mellan magneten och varvtalsregulatorn. Släpp de två skruvarna med 10mm-skallar och vrid kopplingen fram eller tillbaks. När man justerar så kan man prova lite fram och tillbaka och provstarta dessemellan för att och prova sig fram. Det har också konstaterats att denna tändningsmagnet är väldigt känslig för vilket stift man väljer. NGK B6S sägs vara lämpligt. Kolla också brytargap 0,35-0,45 mm enligt specifikation. Om den trots justering "skjuter" så kan det betyda för snål bränsletillförsel. Denna justerar man på nålen till huvudmunstycket under förgasaren.
Kloge
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:13:37, 18-03-2008
Ort: Oderljunga
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T22-49
Volvo T32-55
Volvo Krabat-59
Volvo Buster 320-63


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lars Runström och 26 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se