Vad är grundinställning för magneten?
På det stora drevet finns det ett streck och på det lilla drevet finns det två streck. När det stora drevets ensamma streck står mittemellan det lilla drevets två streck så har du rätt grundinställning.
Om du har grejat med magneten kan den ha kommit ett varv fel. Detta kan lätt hända även om man har märkt upp "kopplingsklon" mellan magnet och
regulator. Om du ser till att ställa ettans cylinder i tändningsläge (första cylindern framifrån), om du tar bort ventilkåpan och känner att båda vipp-armarna (på ettan) är fria (glappar), känn med en mejsel i tändstifthålet när cylindern är i topp (använd gärna startveven). Då har du ettans cylinder i tändläge. Det finns en markering på fördelarlocket (1).Står rotorn innanför fördelarlocket och pekar mot markeringen 1, då är du i närheten. Nu skall du också ha en viss förtändning, den justerar du på kopplingen som finns mellan magneten och varvtalsregulatorn. Släpp de två skruvarna med 10mm-skallar och vrid kopplingen fram eller tillbaks. När man justerar så kan man prova lite fram och tillbaka och provstarta dessemellan för att och prova sig fram. Det har också konstaterats att denna tändningsmagnet är väldigt känslig för vilket stift man väljer. NGK B6S sägs vara lämpligt. Kolla också brytargap 0,35-0,45 mm enligt specifikation. Om den trots justering "skjuter" så kan det betyda för snål bränsletillförsel. Denna justerar man på nålen till huvudmunstycket under förgasaren.