Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Billig i drift

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

J.H:s (trådstartaren)

#1 » 10:58:21, 17-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej

är det nån som vet om,
en traktor på ca 120hk

drar mer mycket diesel än
en traktor på ca 70-90?

den större traktorn är
ibland billigare att köpa har
jag märkt.
J.H:s
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:46, 20-12-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674



anders holmström

#2 » 11:04:22, 17-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror ju på vad traktorn skall användas till, vid lastar körning eller annan små körning drar den större traktorn mer men om du om du plöjer eller liknande och kör den lilla traktorn för fullt så kan mycket väl den stora dra mindre deisel( givetvis med samma plog och hastighet)
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

J.H:s (trådstartaren)

#3 » 11:21:33, 17-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

intressant vad du skrev.

traktorn kommer att köras på väg,
allra mest.
transportera alltså.

den ska också stå still och driva ett elverk.

vad säger du om det då?
J.H:s
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:46, 20-12-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674

Robban_C

#4 » 11:34:15, 17-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur tungt ska du transportera?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

J.H:s (trådstartaren)

#5 » 11:37:11, 17-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

det jag ska transportera är inte tungt alls.

en vanlig kärra med kanske 1-2 ton med grejer.
J.H:s
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:46, 20-12-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 674

mats757

#6 » 14:03:06, 17-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns nog inget givet och klart svar.

Rent generellt drar en lite motor mindre bränsle än en stor.

Men så finns det många MEN också.
En 120hk traktor är oftast ganska mycket tyngre än en 70hk dito. Mycket vikt drar mer bränsle vid "Gårdskörning"
Vid konstant fart på väg spelar dock vikten inte så stor roll.

Hur mycket effekt drar transmisionen? Man brukar prata om att det försvinner 10-15% i växellådan. Frågan är om det är konstant oberoende på belastning. Vid full belastning kanske %-talet sjunker, på en annan modell kanske %-talet ökar.

Kanske fram för allt. Hur modern är konstruktionen? Den stora traktorn kanske har en modernare motor än den mindre.

Så kans man fråga sig, hur mycket mer bränsle har du råd att köpa om du tar den billigare traktorn? För 30tusen kan man köpa en hel del bränsle.

Utan att veta konkret fakta skulle jag välja den minsta möjliga traktorn för att dra dina 2 ton. Om det nu är totalt fokus på bränsleförbrukning....
MEN......

Mats
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

Robban_C

#7 » 14:07:47, 17-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Effektmässigt räcker ju den lilla traktorn gott och väl till den lilla transportvikten.

Att en större traktor är billigare (i alla fall när dom blir äldre) beror nog främst på att storleken gör att dom inte är lika lämpliga som gårds/lastartraktor. Dom är helt enkelt inte lika smidiga.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Mats i Myrhult

#8 » 15:22:50, 17-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ädre 120 hk traktor har nästan alltid en 6:a, då drar den mer soppa än en 70 hk (4-cylindrig) traktor vid lätt körning.
Räknar du med att ta köra elverket mer regelbundet? Då skulle jag definitivt gå en större traktor.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Ptr

#9 » 23:16:34, 17-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En lite större traktor får man inte lika lätt överlass efter!

Ett par tre ton blir snart par tre fem ton lass och ett eller ett par ton kärra!

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

EE

#10 » 22:39:47, 18-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte, men jag misstänker att nymodigheter typ förmåga att klara moderna avgaskrav enligt tier 3-4 (http://www.dieselnet.com/standards/us/nonroad.php) inte nödvändigtvis är av godo för förbrukningssiffrorna. Detta grundar jag på att man i vissa fall använder sig av t ex avgasrecirkulation för att sänka mängden kväveoxider i avgaserna. Avgasrecirkulation borde minska mängden tillgängligt syre och även tillföra onödig värme på insugssidan.

Jag har egentligen inga belägg för att detta skulle stämma, men någon annan kanske vet?
Tier 3 resp 4 gäller motorer från 2008 och framåt.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: cad59, Thomme och 28 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se