#5 » 00:46:04, 22-01-2012
Kör med tallrikarna uppdragna. Ska tallrikarna fungera något så när så bör de vara monterade absolut direkt efter stålet, dock med någon centimeters distans till stålet när stålet ska vikas bakåt vid påkörning av hinder. Sitter tallrikarna för långt bakom stålslutet så får du en mycket svårbedömd situation att hålla reda på, då det helt beror på hur mycket du vickar bladet framåt eller bakåt och varje sådan liten förändring gör att stålets avstånd till marken förändras beroende på den hävningsrörelse som uppstår över brytpunkten som blir där tallriken angör mot marken. Ju längre avstånd från stålet till tallriken desto besvärligare blir det att låta plogen gå på tallrikarna. Bäst är det som skrivs, att köra utan. På hösten när du åker på grus kan du veva ner första och andra gången du kör, då gör det heller inte lika mycket om du lämnar några centimer, det blir snart en frusen yta att köra på sedan, utan tallrikar.