Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo T31 Opel Edition

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Fluffobert (trådstartaren)

#1 » 23:54:12, 23-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte göra en liten renoverings och "vad händer" tråd om min nyköpta lite udda traktor.

Är 22år och ett intresse för motorer och traktorer har funnits länge. Farsan har sedan tidigare några olika veteranare och jag har samlat på mig fyrhjulingar och snöskotrar i antal, men detta blir min första egen traktor.

Traktorn är alltså en Volvo T31 som fått motor, koppling och växellåda från en Opel Kadett B 1972. Den är på 1.1L. 50hk och varvar då 5600. Växellådan är en 4-växlad vilket tillsammans med traktorns originallåda ger ganska många olika växlar.
Säljaren hade byggt traktorn för 15 år sedan och använt den till för 5 år sedan då en fyrhjuling fått ta över snöskottningen och efter det hade traktorn stått. Men med ny bensin och ett batteri så hoppade den igång och motorn gick tyst och fint. Så de 2000 jag gav kändes helt okej.


Traktorn kördes till en bekant några hundra meter från säljaren för att färden skulle fortsätta dagen efter, så vart det inte då vattenpumpen började läcka.
En ny vattenpump är inhandlad och monterad men traktorn står fortfarande kvar på grund av att vintern och halkan kom till mellansverige.

Bjuder på den bild jag har för tillfället, annonsbilden
Bild

Eftersom huv och grill skruvades bort för att kunna byta vattenpumpen så fick det följa med hem och har fått ny färg, bild på det kommer imorn.

Framtidsplanen är att först få hem traktorn och plocka bort och lackera mera lösa bitar då jag saknar ett varmt utrymme tillräckligt stort för hela traktorn. Sedan när värmen återkommer blir det lack på resterade bitar.

Sen så ska den användas till att åka på så många traktorträffar i Örebro, Södermanland och Västmanland som jag hinner med.
Fluffobert
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:20, 28-03-2011
Maskintyp: Traktor



Tector

#2 » 08:04:07, 24-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser spännande ut. :eat:
Kenta Höglund.
Användarvisningsbild
Tector
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:43, 19-04-2010
Ort: Mjölby
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 700, Bm36, Bm 210 Teddy, Volvo T-24, Volvo T-21.
13st plogar av olika fabrikat.

dsimila

#3 » 22:06:56, 24-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är väldigt stark på lågettan, va? :grin:
dsimila
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:04, 18-12-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Turbo -64

Fluffobert (trådstartaren)

#4 » 22:19:35, 24-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det borde den ju vara, står i princip still fast man gasar :driver:
Fluffobert
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:20, 28-03-2011
Maskintyp: Traktor

Fluffobert (trådstartaren)

#5 » 21:16:45, 01-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer någon bild på nymålad huv och grill, Lacken är penselmålad med både rinningar och pendeldrag, men den ska ju användas och inte glänsa i nått garage :thummar:
Bild
Bild

Fixade också iordning en fälg som fick ett däck från en cheva pickup, nästan samma som 7.50-16
Bild

Hittade lite märken i en låda som ska på gillen bland annat
Bild
Fluffobert
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:20, 28-03-2011
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se