Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Zetor 8011 insprutningspump ??

14 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

FordLTD (trådstartaren)

#1 » 16:03:16, 24-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !

Jag är ny här men det verkar vara ett jätteintressant forum :)

Jag har en Zetor 8011 med läckande och kärvande insprutningspump. Nu har jag möjlighet att köpa en insprutpump till en Ursus 385. Vad jag kan förstå borde den väl passa på min Zetor eller ??

Är det svårt att byta ut insprutningspumpen ??

Hoppas nån vet :)

Tacksam för svar.

Peter
FordLTD
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:48, 09-10-2011
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Deutz 4.70 -89
Zetor 8011 -73
FE 35 -62



TobiasW

#2 » 17:24:25, 24-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara olika på olika årsmodeller, kolla om det finns nåt nummer på pumparna först. Har för mig att senare årsmodeller har smörjning från motoroljan, medan de äldre har egen olja i insprutningspumpen.

/ Tobias
TobiasW
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:23, 02-01-2012
Ort: Västra Ämtervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Neuson 5002 -03
John Deere 6600 -95 + Trima 5.0P
Deutz-Fahr Agrostar 6.61 -94
Deutz-Fahr DX 6.05 -88
Ford 5000 -67
Ford 5000 -68
Tröska MF 22 -93 12'

micke wik

#3 » 20:03:52, 24-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, vi böt pump på våran 385 här i höstas o det är samma pump som på 8011, det går inte att göra fel när den ska monteras, det är ett spår den ska in i o det kan inte bli fel. lycka till :thummar:
micke wik
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:43, 17-03-2011
Ort: Vallentuna
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: New Holland 6020 ELITE
Volvo BM 4200B
Ursus 385
Hydrema M1220
McHale Fusion
Drivex EasyGrader
Svedala Snölastare

FordLTD (trådstartaren)

#4 » 22:05:45, 24-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabbt svar :grin:

Den ser lika ut så jag köpte den.

Bild

Ska monteras i vår eftersom Zetorn har vintervila :snow:

Peter
FordLTD
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:48, 09-10-2011
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Deutz 4.70 -89
Zetor 8011 -73
FE 35 -62

Harry B

#5 » 23:49:09, 24-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

micke wik skrev:Hej, vi böt pump på våran 385 här i höstas o det är samma pump som på 8011, det går inte att göra fel när den ska monteras, det är ett spår den ska in i o det kan inte bli fel. lycka till :thummar:



Hej Micke, Jag undrar om man inte kan lyckas göra fel om man har lite otur, jag har själv inte haft lös insprutningspumpen på min Ursus 385 ännu så jag frågar, måste inte pumpen vara i rätt läge i förhållande till kamaxeln oxå?.. tänk om man råkar ha pumpen ett helt varv fel så att den sprutar in bränslet på 4 när den borde spruta in på 1an..

mvh: Harry
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130

dimorep

#6 » 16:16:50, 25-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Insp.pumpen snurrar med samma varvtal som kamaxelen (som är halva vevaxelvarvtalet). Och har en 360* arbetscykel, dvs återkommer till samma läge / fas efter att ha roterat ett varv.

Är där bara kil eller något "mastersplines" på pumpens drivaxel in mot drevet så går den oftast inte att sätta den fel. Om inte drevet "kugga över" i samband med demontering / montering!
Men sen är där säkert avlånga hål i infästningen mot blocket / trans.kåpan, vars position måste märkas upp innan demontering för att kunna få den nya pumpen i samma läge. Görs det rätt så blir insp.tiden nästan exakt samma som tidigare (som iofs. inte behöver vara rätt..).
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

micke wik

#7 » 19:39:44, 25-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Harry, nej som sagt du kan inte göra fel, sitter ett spår i kuggen som gör att den alltid kommer rätt. men som dimorep sa så är det avlånga hål i pumpen o det är det enda som man måste passa in,
micke wik
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:43, 17-03-2011
Ort: Vallentuna
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: New Holland 6020 ELITE
Volvo BM 4200B
Ursus 385
Hydrema M1220
McHale Fusion
Drivex EasyGrader
Svedala Snölastare

Harry B

#8 » 00:12:41, 26-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

micke wik skrev:Hej Harry, nej som sagt du kan inte göra fel, sitter ett spår i kuggen som gör att den alltid kommer rätt. men som dimorep sa så är det avlånga hål i pumpen o det är det enda som man måste passa in,


Jo jag vet om att det är en kugge som är dubbelt så bred som dom andra så att det inte går att kugga fel, för pumpen går bara i på ett vis i förhållande till motsvarande splines, men jag tycker att det borde vara möjligt att sätta i pumpen ett varv fel som jag nämde tidigare så att den skulle spruta in bränsle i cylindern i fel arbets takt , men det kan hända att jag är för trött och gör ett tankefel.. :/ vill heller inte gå ut och skruva lös pumpen av min Ursus bara för att få det testat hur det ligger till.. :) jo dom avlånga tändinställnings hålen på pumpen känner jag nog till..

mvh: Harry
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130

Turbodiesel

#9 » 00:31:07, 26-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett varv fel är inget problem.. Den är ju tillbaka i utgångsläget då!


Är det ingen som har verkstadshandbok till dessa Zetor/Ursusmodeller?

Pumpen ska säkert ställas in med dropprör eller liknande. Det är inte många grader att fela innan det blir problem, (varmgång, dåliga startegenskaper, hård gång mm).

Att ställa in pumpen på "gehör" eller enligt den gamla pumpens märken i färgen eller liknande fungerar ibland, trots det kan aldrig det exakta läget gissas fram till.

Dessutom bör pumpen på bilden "städas ur" ordentligt. Annars knappast någon ide att byta. :grin:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Harry B

#10 » 00:45:11, 26-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Ett varv fel är inget problem.. Den är ju tillbaka i utgångsläget då!


Är det ingen som har verkstadshandbok till dessa Zetor/Ursusmodeller?

Pumpen ska säkert ställas in med dropprör eller liknande. Det är inte många grader att fela innan det blir problem, (varmgång, dåliga startegenskaper, hård gång mm).

Att ställa in pumpen på "gehör" eller enligt den gamla pumpens märken i färgen eller liknande fungerar ibland, trots det kan aldrig det exakta läget gissas fram till.

Dessutom bör pumpen på bilden "städas ur" ordentligt. Annars knappast någon ide att byta. :grin:



Yess Turbodiesel! Nu föll den sista pusselbiten på plats i skallen! :grin: Jag gjorde tankefel.. Tack nu behöver jag inte grubbla på det där längre!! :)
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130

FordLTD (trådstartaren)

#11 » 04:22:00, 26-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Dessutom bör pumpen på bilden "städas ur" ordentligt. Annars knappast någon ide att byta. :grin:

Städas ur ?? Hur ska jag göra då :?

Jag tänkte stoppa i den som den är men med ny olja, renblåst och tvättad :???:
Men jag är inte så bra på dieselprylar då de ju oftast funkar som de ska....

Tacksam för den bra hjälpen jag får :buga:

Peter
FordLTD
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:48, 09-10-2011
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Deutz 4.70 -89
Zetor 8011 -73
FE 35 -62

TobiasW

#12 » 10:47:51, 26-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen verkstadshandbok, men däremot en del kurslitteratur från nån kurs Zetor hade för mekaniker nån gång på 80-talet. Står tyvärr inget om bränslepumpar förutom ett problem med kallstarten som förekom på 6-cyl turbomotorer. Däremot har jag mycket uppgifter om felsökning och reparation av hydrauliken, kontroll av snabbväxel, växellådsbroms, kraftuttag m.m. Och åtdragningsmoment för alla bultar i motorn. Har för närvarande ingen scanner, men kopiator och lantbrevbärare :smile:

/ Tobias
TobiasW
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:23, 02-01-2012
Ort: Västra Ämtervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Neuson 5002 -03
John Deere 6600 -95 + Trima 5.0P
Deutz-Fahr Agrostar 6.61 -94
Deutz-Fahr DX 6.05 -88
Ford 5000 -67
Ford 5000 -68
Tröska MF 22 -93 12'

Harry B

#13 » 12:35:53, 26-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

FordLTD skrev:
Turbodiesel skrev:Dessutom bör pumpen på bilden "städas ur" ordentligt. Annars knappast någon ide att byta. :grin:

Städas ur ?? Hur ska jag göra då :?

Jag tänkte stoppa i den som den är men med ny olja, renblåst och tvättad :???:
Men jag är inte så bra på dieselprylar då de ju oftast funkar som de ska....

Tacksam för den bra hjälpen jag får :buga:

Peter



Vore det min pump så skulle jag nog sända den till en diesel verkstad och be dom byta O ringarna runt elementen och sen kallibrera in pumpen när den en gång är lös och du inte vet vad den varit med om tidigare...

Harry
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130

FordLTD (trådstartaren)

#14 » 12:47:50, 26-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Harryboy skrev:
FordLTD skrev:
Turbodiesel skrev:Dessutom bör pumpen på bilden "städas ur" ordentligt. Annars knappast någon ide att byta. :grin:

Städas ur ?? Hur ska jag göra då :?

Jag tänkte stoppa i den som den är men med ny olja, renblåst och tvättad :???:
Men jag är inte så bra på dieselprylar då de ju oftast funkar som de ska....

Tacksam för den bra hjälpen jag får :buga:

Peter



Vore det min pump så skulle jag nog sända den till en diesel verkstad och be dom byta O ringarna runt elementen och sen kallibrera in pumpen när den en gång är lös och du inte vet vad den varit med om tidigare...

Harry

OK !
Enligt tidigare ägare är o-ringar bytta och den ska fungera utan problem :)

Traktorn den satt i tidigare gick bra med den men var lite svårstartad förra vintern då tempen gick under minus 20.....

Jag kör endast min Zetor på sommaren när jag rullar mitt hö så det är förhoppningsvis inget problem :smile:

Testar nog att stoppa i den och kör så får jag se hur den verkar fungera, Kan iaf förhoppningsvis inte bli sämre än nu :D

Peter
FordLTD
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:48, 09-10-2011
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Deutz 4.70 -89
Zetor 8011 -73
FE 35 -62


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se