Hej,
Jag har låtit helrenovera topplocket till min BM350-62. Bland annat så byttes spridarhylsorna ut pga läckage. Hela jobbet gjordes på seriös motorfirma. Glad i hågen skruvar jag tillbaks den nyrenoverade toppen. Rookie som jag är på detta, så skruvar jag dit toppen utan att prova att insprutarna passar i dom nya hylsorna. Nu visar det sig att insprutarna nyper i hylsorna, ca 5-20mm ned från öppningen. Detta gäller alla tre insprutarna i alla tre hylsorna. Inser problemet och ringer motorfirman. Dom säger att detta var typiskt för vissa BM1113-toppar. Jag rekomenderas att bearbeta bort förträngningen med hjälp av slipmaskin. Har nu, med toppen på plats, slipat och slipat i en av hylsorna. Och till slut, efter flera timmars jobb, lyckats få ner en insprutare. Men det känns inte bra... Ju mer jag slipar och förtunnar hylsan, ju mindre mottryck kommer den ge mot o-ringen. Det känns som att jag måste slipa bort 2 tiondelar för varje tiondel jag vill öka innerdiametern. Är detta verkligen rätt väg att gå? Eller ska jag ta kontakt med motorfirman igen och kräva att dom gör om jobbet med spridarhylsorna?
-Nån med liknande erfarenheter?
Jag har gjort lite kompletterande mätningar.
Insprutarens övre, tjockare del mäter 25.6mm i diameter. Då hylsan är 95mm djup så innebär det att ca 17mm av den tjockare delen ska ned i hylsan
Hylsans innerdiameter i överkant är 25.7mm
Hylsans innerdiameter 10mm ner i hylsan är 25.3mm
Hylsans innerdiameter 15mm ned i hylsan är 25.0mm
Slutsats: Minst 0.3mm gods ska bort för att insprutaren ska gå ned. Godset i hylsorna uppges till 1.5mm.
-Är det bara att mala på med slipmaskinen?
PS kan tillägga att insprutarna varit inlämnade på dieselverkstad, så dom är blästrade och blanka.
/Jörgen