Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Trånga spridarhylsor BM1113

19 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

hjhansen (trådstartaren)

#1 » 08:21:07, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag har låtit helrenovera topplocket till min BM350-62. Bland annat så byttes spridarhylsorna ut pga läckage. Hela jobbet gjordes på seriös motorfirma. Glad i hågen skruvar jag tillbaks den nyrenoverade toppen. Rookie som jag är på detta, så skruvar jag dit toppen utan att prova att insprutarna passar i dom nya hylsorna. Nu visar det sig att insprutarna nyper i hylsorna, ca 5-20mm ned från öppningen. Detta gäller alla tre insprutarna i alla tre hylsorna. Inser problemet och ringer motorfirman. Dom säger att detta var typiskt för vissa BM1113-toppar. Jag rekomenderas att bearbeta bort förträngningen med hjälp av slipmaskin. Har nu, med toppen på plats, slipat och slipat i en av hylsorna. Och till slut, efter flera timmars jobb, lyckats få ner en insprutare. Men det känns inte bra... Ju mer jag slipar och förtunnar hylsan, ju mindre mottryck kommer den ge mot o-ringen. Det känns som att jag måste slipa bort 2 tiondelar för varje tiondel jag vill öka innerdiametern. Är detta verkligen rätt väg att gå? Eller ska jag ta kontakt med motorfirman igen och kräva att dom gör om jobbet med spridarhylsorna?

-Nån med liknande erfarenheter?

Jag har gjort lite kompletterande mätningar.
Insprutarens övre, tjockare del mäter 25.6mm i diameter. Då hylsan är 95mm djup så innebär det att ca 17mm av den tjockare delen ska ned i hylsan
Hylsans innerdiameter i överkant är 25.7mm
Hylsans innerdiameter 10mm ner i hylsan är 25.3mm
Hylsans innerdiameter 15mm ned i hylsan är 25.0mm
Slutsats: Minst 0.3mm gods ska bort för att insprutaren ska gå ned. Godset i hylsorna uppges till 1.5mm.

-Är det bara att mala på med slipmaskinen?

PS kan tillägga att insprutarna varit inlämnade på dieselverkstad, så dom är blästrade och blanka.

/Jörgen
hjhansen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:39, 16-08-2010
Ort: södra Närke
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350-62
BM 600-69
Hymas 470-71



Masseydriver

#2 » 12:02:59, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den som monterat hylsorna har missat något viktigt. Spetsen på hylsan skall utvidgas mot dess läge i toppen det finns specialverktyg för detta som kan användas med toppen monterad på motorn . Är inte detta korrekt monterat kommer det att läcka mellan förbränningsrum och vattenkanal.
Masseydriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:37, 17-07-2016
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7c, Massey Ferguson 65

Masseydriver

#3 » 12:09:11, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj jag läste lite slarvigt såg nu att det var den grövre delen av spridaren som inte gick att få ner i toppen . Du ska inte behöva slipa i hylsorna för att det ska funka, det måste vara nåt som är fel .
Masseydriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:37, 17-07-2016
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7c, Massey Ferguson 65

jörgen.ottosson

#4 » 13:38:24, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle tala en gång till med de som gjort jobbet och monterat hylsorna, de ska passa utan att man ska behöva slipa när man ska montera spridarna.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

hjhansen (trådstartaren)

#5 » 22:49:08, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla för svar!

Jag får ta kontakt med motorfirman igen.

/Jörgen
hjhansen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:39, 16-08-2010
Ort: södra Närke
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350-62
BM 600-69
Hymas 470-71

hjhansen (trådstartaren)

#6 » 22:41:07, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag skruvat av toppen och varit i kontakt med motorrenoveringsfirman. Dom åtgärdade problemet med de trånga spridarhylsorna genom att med hjälp av minislägga slå ned, och två kofötter dra upp, min medhavda insprutare två gånger i respektive hylsa. Bonn-mek i mina ögon. Som stolt bonde kunde jag ju lika gärna gjort det jobbet själv! Varför sa dom inte det på telefon, då jag ringde och först påtalade problemet?

Jag fick se verktyget dom använde vid pressningen av hylsorna. Det såg professionellt ut, men slitet. Svårt för mig att bedöma om det kan vara skuld till problemet.

Dom provade en lös oanvänd hylsa på min medhavda insprutare. Det krävdes viss kraft för att få insprutaren att bottna i den lösa hylsan. Är det nåt skumt med mina insprutare? Jag tyckte visserligen att det gick ganska lätt att få upp dom ur de gamla hylsorna då jag demonterade toppen. Bifogar en bild med mått på en av mina insprutare.
Bild

Hur som helst. Vad tror ni. Kan jag skruva dit toppen nu och känna mig trygg att det kommer vara tätt vid hylsorna? Jag känner lite oro för den första hylsan som jag slipade upp. Den kommer ju inte komprimera o-ringen lika mycket som de andra två. Jag påtalade detta för dom på motorverkstan, men fick ingen förståelse för denna misstanke.
/Jörgen
hjhansen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:39, 16-08-2010
Ort: södra Närke
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350-62
BM 600-69
Hymas 470-71

63an

#7 » 22:52:17, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara att testa! Läcker den så åk dit med maskinen å skruva inte själv då har de inget att skylla på! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jannejoel

#8 » 08:49:51, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkigt med såna turer!
Men inte tror jag du behöver vara orolig för hylsan du slipat inuti. Oringen ska ju endast täta för kylarvätskan och att hylsan skulle kunna pressas ihop till mindre ytterdiameter för att du slipat lite inuti är väl ingen stor risk.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

hjhansen (trådstartaren)

#9 » 23:01:43, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåt gott med att behöva skruva av toppen igen...

Jag upptäckte repor i ett foder, så jag gick vidare med motorrenoveringen. Reporna visade sig bero på en trasig kolvring. Så nu tänker jag byta foder och kolvar i alla tre cylindrar. Men ett problem har uppstått. Foderhöjden på 3:e cylindern avviker från de övriga. 1:a och 2:a cylindern har foderhöjder på mellan 0.09 och 0.10 millimeter, medan 3:e cylinderns foderhöjd är 0.14-0.15mm. Alla tre cylindrarnas foder har varit shimsade sen tidigare (1.0mm, 0.7mm respektive 0.7mm) Jag har flyttat runt på de nya fodren och de nya shimsen i alla tänkbara kombinationer men avvikelsen kvarstår. 3:e cylinderns foder är för högt. Enligt verkstadshandboken ska foderhöjden vara mellan 0.05mm och 0.12mm. Vad ska jag göra?
1) Skruva ihop som det är. Är det nån som har erfarenhet av att skruvat ihop en motor med avvikande foderhöjder?
2) Finns det shims som är 0.X5mm? Just nu har jag shims med tjockleken 0.20mm + 0.20mm + 0.30mm under detta foder.
3) Bearbeta foderläget. Knappast nåt man gör själv? Eller finns det firmor som gör sånt ute på "fältet"?

/Jörgen
hjhansen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:39, 16-08-2010
Ort: södra Närke
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350-62
BM 600-69
Hymas 470-71

jörgen.ottosson

#10 » 23:08:07, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte vilka shims som finns....det finns ju forderlägesfräs, det är ett "hand drivet" verktyg. ( ev. kanske lokala "lantmanna" eller motorrenoveringsfirma har.) ett annat alternativ är ju att bearbeta fodret. (= svarva av undersidan)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

hjhansen (trådstartaren)

#11 » 18:04:53, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med att svarva fodret lät intressant! Men jag har inte tillgång till svarv, annars hade det ju varit ett alternativ.

Jag har hört med Lantmännen här på orten. Dom gör inga bearbetningar av foderlägen, utan hänvisar till motorverkstäder.

Foderläget ser annars bra ut så fräsning av det känns inte som ett förstaalternativ. Det är ju redan nedfräst 0.7mm. Istället är jag inne på att korrigera shimsningen. Byter jag ut ett 0.20mm-shim mot ett som är 0.15mm så borde foderhöjden bli rätt. Men jag hittar bara färdiga shims till den här motorn med tjocklek 0.20mm och 0.30mm. Jag funderar på att tillverka eget shim i lämplig tjocklek. Empiro med flera företag säljer metallfolie på ark och rulle. Det finns i flera tjocklekar. Bland annat 0.15mm. Även lämplig sax att klippa med tillhandahåller dom. Kan det fungera? Är det nån som har provat att tillverka egna shims till cylinderfoder?

/Jörgen
hjhansen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:39, 16-08-2010
Ort: södra Närke
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350-62
BM 600-69
Hymas 470-71

hjhansen (trådstartaren)

#12 » 21:24:21, 19-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen är motorn hopskruvad. Vilken härlig känsla när traktorn startade igen! Och de nya spridarhylsorna verkar täta. I alla fall utåt (uppåt). :thumme:
Hoppas nu bara att det ska gå att få ut spridarna utan missöden vid efterdragningen av toppen, när det blir dags för det.

Det tredje fodrets avvikande höjd justerade jag genom att slipa ned ett av shimsen. Jag tog ett av de begagnade 0.5mm-shimsen. Det var lite robustare att hållas med. Sen satte jag självhäftande, fint sandpapper (K320) i käftarna på skruvstädet. Med lämplig anspänning på skruvstädet drog/roterade jag shimset igenom tills det var lagom nedslipat. Med hjälp av mikrometer var det lätt att övervaka slipningen. Felmarginal inom en halv hundradel då jag mätte runt shimset. Det tog kanske ett par timmar, men räknar man inte kostnaden för egen arbetstid, så blev den lösningen billigare än andra alternativ.

/Jörgen

3 personer gillar det här inlägget.
hjhansen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:39, 16-08-2010
Ort: södra Närke
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350-62
BM 600-69
Hymas 470-71

63an

#13 » 21:32:34, 19-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huvudsaken är att det fungerar inåt/utåt! :thumme: Men hur var de nu minns inte att man måste lossa spridarna vid efterdrag är det så? Jag har ju inte motorn vid datorn! :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jörgen.ottosson

#14 » 09:52:31, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju en innovativ metod att planslipa shims. :grin:

Kul att det funkade bra! :thumme:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

hjhansen (trådstartaren)

#15 » 19:28:17, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Tre rackare av topplocksmuttrarna går inte att komma åt med momentnyckeln, när spridarna är på plats. Nån tipsade mej om att ta bort förskruvningen på spridaren istället. Då skulle man tydligen kunna nå topplocksmuttern under, utan att behöva ta ur spridaren. Men jag vet inte om jag törs följa detta råd och skruva isär spridarna, nu när dom är nyrenoverade? Jag känner på mig att det i så fall kommer komma fjädrar och andra smådelar farande. :grin: Eller är det en helt ofarlig metod?

/Jörgen

1 person gillar det här inlägget.
hjhansen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:39, 16-08-2010
Ort: södra Närke
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350-62
BM 600-69
Hymas 470-71


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se