Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

1053, BM 35 problem med dieselpump.

31 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Ingemar Burström (trådstartaren)

#16 » 22:44:14, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset. Jag har ställt motorn åt sidan men jag ska prova det när jag tar fram den. Undrar om det kan vara tryckregulatorn (om den heter så, ser ut som en platt svamp). Den verkade blöt.
Ingemar Burström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:58:12, 13-02-2009
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: H10 BM35
BM Terrier



jörgen.ottosson

#17 » 22:59:51, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är en tryckutjämnare (på baksidan av pumpen) ......kolla så tätningen (kopparbrickan) till den är tät....det är bar en "burk" som ska jämna ut pulser från matarpumpen, har ingen mekanism/funktion som helst mer än det (så man kan i princip plugga hålet och köra utan, som "nöd-reparation" .....brukar de inte vara så stora problem med dom (men dom kan spricka, så du får läckage)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Bäärfiis

#18 » 23:02:01, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har läst Leif Anderssons inlägg i liknande trådar, som verkar vara en duktig mekaniker.
Ta bort glaskoppen och montera en förbi en bränsleslang av gummi så utesluter man den felkällan. Av egen erfarenhet ska det vara en gummislang och inte in metallspunnen, då är det lättare att se läckage.
Lycka till
Bäärfiis
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:13, 08-02-2015
Ort: Påryd Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet-Valtra 6550

strom

#19 » 19:37:31, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om motorn har stått ett tag så är jag övertygad att elementen kärvar.
Mina lossna idag när jag värmde FÖRSIKTIGT inuti pumpen med en värmepistol samtidigt som man kör på startmotorn.
Och min hade bara stått ca 2-3 veckor och sen startade den inte.
Mvh Anders
strom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:57, 17-06-2014
Ort: Hölö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm, fordson,mf

Ingemar Burström (trådstartaren)

#20 » 21:57:28, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är elementen fjädrade eller hur kan de kärva utan att det blir mos när man drar runt? Någon som lurar på en liten sprängskiss?
Ingemar Burström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:58:12, 13-02-2009
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: H10 BM35
BM Terrier

strom

#21 » 22:34:24, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte ta ett kort när luckan var av,men det är säkert någon som kan få in en sprängskiss.
Men det är en fjäder som ska trycka ner elementet mot lyftaren som styrs av kamaxeln i nederdelen av pumpen.
Det som händer är att elementet trycks upp av lyftaren men fjädern orkar inte trycka tillbaka elementet ner mot lyftaren ,så inget går sönder.
Mvh anders
strom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:57, 17-06-2014
Ort: Hölö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm, fordson,mf

TomasUmeå

#22 » 23:21:18, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har du en bild från när jag skruvade med min H10 som inte startade Bild
TomasUmeå
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:13, 04-11-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jörgen.ottosson

#23 » 10:03:39, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som är lurigt när pumpelement har fastnat (på radpumpar) ...

....man reglerar gaspådraget och stoppen genom att vrida pumpelementets "kolv" i förhållande till "cylindern" med hjälp av en reglerstång....
...om ett pumpelement sitter fast så kan det inte heller vridas (=gaspådrag eller stopp kan ej regleras/aktiveras) ....och efter som samma reglerstång vrider alla pumpelement samtidigt, så kan inget pumpelement vridas om ett sitter fast. (= motorn går inte på en cylinder ....MEN de övriga sitter fast i de läge se står, Stopp/Full gas eller mitt i mellan, så om motorn skulle starta så har du ingen kontroll på varken gasreglaget eller stoppfunktionen. :laes_detta: )

Därför ska man vara absolut säker på att ett pumpelement som suttit fast inte kan fastna igen när man startar motorn.

Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

mf33

#24 » 11:42:25, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har säkert nämnts förut men när man startar en Diesel som pumpen krånglat på och eller en som stått länge: Förbered så att det går strypa insugsluften !! Gärna ett verktyg för att lossa bränsleledningen om motorn vägra stanna helt ändå.


http://www.youtube.com/watch?v=3NRaqgab0_w ( Notera att det far ut en bit av vingen på turbon och fingrarna ligger risigt till)


mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

M_Persson

#25 » 16:02:03, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inhopp...
Hur långt ska pumpelementet röra sig?
Jag får nämligen bara halvgas med min pump, öppnar jag luckan och hjälper till så kan jag vrida elementen mycket mer.

För att ha tomgång står gasreglagearmen på pumpen i mitten...
M_Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:36:20, 28-07-2010
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-D 20 -1950
BM 36 -1952
Volvo T36 - 1956
Volvo T35 - 1954
BM 230 Victor - 1960
Volvo BM 350 TG, halvband, Vaggeryds agg och Tranåslastare - 196X?
ÖSA Skogsboxer -1962?
Volvo BM LM 620 - 1970

jörgen.ottosson

#26 » 17:48:55, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får inte tänka "förgasare/trottel/gasspjäll" när du tittar på diselmotor.....den kan ha fullt varvtal med bara "20% gas" på pumpelementen....eller strax över tomgång med "100% gas" på pumpelementen.....det är varvtalsregulatorn som styr vars "gasläget" på pumpelementet är.....det du styr med gaspedalen är önskat varvtal. ( och så länge som motorn har samma varvtal som du önskar med gaspedalen, så vrider sig pumpelementen inte så mycket...., när motorn har högre varvtal än önskat så är pumpelementen läge nära 0 ... osv...)

Får du itne upp varvtalet så sök felet i regulatorn (har den Olja?) eller gaslänkaget. ( glapp, feljusterat)
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

M_Persson

#27 » 22:30:05, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att gasreglaget är glappt kan jag utesluta. Då jag lär ha gasarmen på pumpen mitt emellan tomgångsskruv och full gas skruven.
Olja finns i regulatorhuset men kan ju ha fuskats med det före min tid.
Kan man plocka bort regulatorhuset utan att vara allt för orolig över livet?
M_Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:36:20, 28-07-2010
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-D 20 -1950
BM 36 -1952
Volvo T36 - 1956
Volvo T35 - 1954
BM 230 Victor - 1960
Volvo BM 350 TG, halvband, Vaggeryds agg och Tranåslastare - 196X?
ÖSA Skogsboxer -1962?
Volvo BM LM 620 - 1970

jörgen.ottosson

#28 » 22:57:56, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att motorn inte går upp till de varv den ska ha?

Regulator huset är inget du bara "demonterar" och ska du åtgärda något där, bör du ha en provbänk att köra pumpen i efter åt, så du vet att att du åtgärdat felet, och så du kan justera den som den ska vara. (och det innebär i praktiken någon dieselverkstad...)

Du kan ju prova ändra lite på "max-stopp-skruven " på gasreglagearmen, om du inte redan gjort det, det är relativt ofarligt....(men det är inte säkert det får effekt om regulatorn är ställd att reglera av vid tidigare varv).....men utöver det så bör du veta någorlunda vad du gör innan....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

M_Persson

#29 » 08:35:37, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Max skruven är redan utskruvad så mycket det går.

Tar jag bort gasreglaget och gasar för hand så känns det som att inget händer i pumpen första halvan, antingen att det glappar eller att någon skruvat i pumpen innan och monterat fel.
M_Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:36:20, 28-07-2010
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-D 20 -1950
BM 36 -1952
Volvo T36 - 1956
Volvo T35 - 1954
BM 230 Victor - 1960
Volvo BM 350 TG, halvband, Vaggeryds agg och Tranåslastare - 196X?
ÖSA Skogsboxer -1962?
Volvo BM LM 620 - 1970

jörgen.ottosson

#30 » 13:02:57, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket troligt att något är slitet/trasigt eller felmonterat/feljusterat.....och efter som jag inte känner till din kunskapsnivå när det gäller insprutningspumpar så avråder jag från att försöka fixa det själv. (det du sitter med är kanske resultatet av ett sådant försök, som ändå gått relativt bra = inga motorskador, och motorn startar/går......det är långt i från säkert, men ens lyckas med det....utan kunskap och rätt utrustning)

En justering eller felavhjälpning/justering ska inte behöva kosta så mycket, så det är det du ska fråga efter om du väljer att anlita någon dieselverkstad......Om du inte vill ha pumpen i "nyskick" då ska du beställa en renovering (om det ens går med tillgång på delar...).

Jag hoppas du förstår att jag inte försöker "skrämmas" utan orsak, det är av all välmening. Jag gör själv ogärna jobb på pumpar om jag inte absolut behöver, jag har en diselverkstad i området jag brukar anlita. (och även om jag till viss del kan, så saknar jag verktyg/delar och dokumentation för att göra jobbet rätt...)
Deus ex machina

4 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se