Det är inget större fel på originalförgasaren på T24/T25, men ofta är de där förgasarna vid det här laget i mycket dåligt skick och kan kräva en rejäl uppryckning för att fungera bra.
Tänk på att både tomgångs- och huvudmunstycket är ställbart, och om man vill att traktorn ska få måttlig bränsleförbrukning ska man såklart inte skruva på fetare bränsleblandning än vad som är absolut nödvändigt för att motorn ska gå bra. Se upp med om ställskruvarna går så lätt att de vill skruva ut sig av sig själva.
Andra vanliga orsaker till hög bränsleförbrukning är sönderrostade mellanväggar i grenröret så det kommer in avgaser i insugningskanalerna, samt felaktig tändinställning (tändningen blir för sen även då handreglaget står i "tidigt" ändläge.
T24-motorn heter CF22 och motsvarande bensinmotor i T25 heter CB22. De har vad jag vet aldrig använts i några person- eller lastbilar, men däremot har de förkommit som marinmotorer och har då sålts som Penta.
Om man vill sätta dit en modernare
förgasare så får man nog i varje fall göra någon form av vinkelböj på insugningsröret. Man måste bestämma sig för om man ska använda en horisontal- eller fallförgasare. Jag kan tänka mig att en av de små (2,5") Strombergförgasare som sitter dubbelmonterade på en del Saab 99 och 900 skulle kunna vara lämplig. Eller också en fallförgasare från någon bränslesnål småbil från 80-talet, t ex 1,2 l-motorn i Opel Kadett D. Kom dock ihåg att moderna förgasare brukar vilja ha termostatstyrd luftförvärmning för att fungera bra. Utan luftförvärmning kan man bli tvungen att choka fastän motorn är varm när det är riktigt kallt på vintern, och då försvinner all bränsleekonomi man hade hoppats på.
Jag vet också att det finns folk som spånar på att bygga på centralinsprutning på en del gamla bensin/fotogentraktorer. T ex Ford, GM eller Bosch-system från någon tidig katalysatorrenad småbil.