Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Få loss yttre P-ände från styrarm, MF 175

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Aqualize (trådstartaren)

#1 » 20:54:17, 30-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det glappar rätt mycket från höger yttre p-ände på min MF 175 (där jag såg mest spel när jag drar i ratten med traktorn avstängd), vill fixa det för att den ska vara lite stabilare på vägen. P-ände inköpt och försöker få lös den gamla men går bet.
Har sökt igenom tips här och på youtube. Man ska belasta den på något vis, t.ex. med domkraft och hävarm och knacka/slå på styrarmen. Har även försökt värma lite men inte något enormt (då blir ju båda materialen jämnvarma).
Hur mycket våld ska till? Bräckjärnet böjer sig så kraften är nog rätt bra där (dock Biltema bräckjärn...).
Under tiden har använt en 1,5 kg handslägga som bitvis har knackat och bitvis drämts till. Slår från sidan samt i styrarmen siktning (så slaget inte tappar kraft på att det roterar), det senare dock som "knack" då styrvinkeln inte kommer åt annars. Ev. får jag vrida runt det (så den "svänger vänster") och försöka få in bräckjärnet på något vis.

Ska man till som Leif Andersson skrivit tidigare i ämnet, ta i med dynamit-harry takter med en stor slägga? LeifAndersson @ Hur byta tjuriga P-ändar? ?
Vill kolla först här med er då det ju inte är samma maskin. Jag har tidiga HD-framaxeln.


Bild
Bild
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.



gaffa

#2 » 20:58:02, 30-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två rejäla smedhammare och så slår du exakt samtidigt rakt emot varandra på styrarmen så flyger den av. Att bända och pressa på p-änden gör ingen nytta.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

4 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Edholm09

#3 » 21:04:31, 30-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som ofta har funkat för mig är att hålla en slägga som mothåll på ena sidan av P-arms infästningen och sedan slå på motsatta sidan.

Oavsett storlek på P-ände så brukar jag använda 2st 1000-1500G släggor.

Såg inte att Gaffa redan svarat.

2 personer gillar det här inlägget.
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bert

#4 » 21:18:28, 30-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ingen avdragare?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Lars-Peter D

#5 » 21:53:49, 30-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

P-änden är skrot? Om p-ändan trilskas ordentligt, så ställ en stadig stum pallbock under styrarmen bredvid p-ändan, så styrarmen vilar stumt på pallbocken. Kan ju behövas lite hjälp av en domkraften att få styrarmen att vila på pallbocken. Sedan en rapp knäpp på bulten, med en hammare. "Slägga" går det oftast INTE att få snabba skrällande slag med. Skall vara en relativt lätt (ca. 0,8-1,2 kg) hammare med hög fart, då skräller det ordentligt. Samma om man slår på sidan på armen. Träffar de två hammarena på var sida tillika, så skräller det bra mitt i mellan = bulten p-ändan, om man kommer åt.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Ronte

#6 » 22:00:58, 30-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått bort det mesta med en sån här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000017010/
(Den korta grövre). Ev gummidamask trasas sönder men det är bara sätta in och rappa till ordentligt så flyger det isär....

Skickat från min Lenovo TAB 2 A10-70F via Tapatalk
Ronte
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:39, 24-04-2014
Ort: Karlskona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lännen M213
Volvo BM 400 "Buster"

Loke

#7 » 11:55:36, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du "skräller" bort p-änden på det sätt som nämnts tidigare i tråden eller så skaffar du dig en riktig kulbultsavdragare, en avdragare är absolut bäst då allt går lungt och kontrollerat till väga. Har du lust så kan du spruta på penetrerande rostlösning några timmar före demonteringen, finns det antydan till korrosion mellan konorna så hjälper rostlösningen till att få kulbulten att släppa.

Har hänt att man fått värma snabbt, typ punktvärme med gassvetsen (alltså på yttre delen, den under gängorna) för att man ska få kulbultarna att lossa enkelt utan att slå sönder halva maskinen, i synnerhet om det är trångt att komma åt med släggor. Obs, se till att alla verktyg du ska använda är inom en armslängd avstånd om du värmer, man har inte tiden att springa runt och leta grejer då värmen då hinner krypa över till konan på kulbulten, då är man alltså på ruta ett igen.

Gör man detta jobb rätt är det faktiskt inga problem alls att få kulbultarna att komma loss, som nämnts så funkar det inte att bända lös dom då dom sitter på en kona och suger fast något hemskt är det dessutom rostigt kan dom sitta fruktansvärt hårt, avdragare eller snabbt våld som gäller samt kanske lite snabb och het värme på yttre delen.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Aqualize (trådstartaren)

#8 » 12:28:25, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra med input här :-)
Ja p-änden ska slängas. Fanns damask innan jag började men inte vidare skick.
Jag får skruva bort däcket och vinkla ut så jag kommer åt med hammare från båda håll, om inte en som mothåll räcker.
Nej några speciella avdragare har jag inte.


Bändandet på p-änden var i sig inte till för att få ut den men vad jag trott var det bra att sätta den i spänn i den riktning man ville den skulle ta.
Har ingen riktig gassvets, bara RIMAC MAPGAS-gasbränanre. Kanske för klent för punktvärmandet?
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Loke

#9 » 15:08:13, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, risken är ju att man måste hålla på för länge att värma för att man ska få upp den hetta som krävs för att godset ska expandera, dvs värmen hinner sprida sig till delen som man ska ha lös innan man värmt klart, med en riktig gasvets elimeneras i regel såna problem genom att man kan kräma på mycket hetta på liten yta på kort tid.

Tror säkert du får loss p-ändan när du tar bort hjulet så du får mer plats å "yves".


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Aqualize (trådstartaren)

#10 » 15:36:40, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använde inte brytjärnet den här gången. Vinklade ut hjulet och slog från diverse håll med en och två hammare (<1 kg tyvärr). Värmde också. Vet inte vad som gav effekten men sedan tog jag 1,5 kg hammaren och drämde till uppe på bulten, vilket jag hade gjort tidigare, och den poppa ur. Nu är nästa problem - få ut den ur röret.
Höll på ett tag med att slå på bulten från traktorkroppen och utåt, samma sak fast stoppa tillbaka den i styrarmen, se om jag kunde vrida på den med en stor skiftnyckel men inget gick. Värme lite på den också och sedan rätt mycket (så p-änden blev varm) - tänkte den kanske behövde en gång att expandera och krympa.
Det ser lite böjt ut längre in men om jag måttar längden på nya p-änden mot den gamla så ser det rakt ut.
Något annat knep här?
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

rospigg

#11 » 17:33:59, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smid runtom röret där gängorna är,
det bästa är om du kan ta bort det och lägga på ett städ och knacka ordentligt. Du ska inte tokslå utan många skrällar med en "vanlig" hammare brukar göra susen.
Går det inte att ta bort staget så fixar du ett skapligt tungt mothåll så det svarar.
(rejält med värme är alternativ 1, men det bör bli rödvarmt för bästa effekt)
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Aqualize (trådstartaren)

#12 » 21:04:04, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Rospigg.
Det blev en variant med 1,5kg släggan som mothåll (ibland mot framaxeln) och mindre hammaren som knackade runt röret. Sen med en kraftig skiftnyckel runt sexkantfästet som mothåll och vred med den andra stora skiftnyckeln ute vid kulleden. Det rör sig! Lite mer vickanden och jag började få ut den så jag kundre dra med knipex tångnyckeln (favorit!) och båda händerna. Så det satt nog inte så illa som jag trodde, för rutinerade mekaniker.
I med nya och den gick inte hela vägen in p.g.a. rörets böjning så det har väl fått sig något smäll, men inga problem till hål 3 för att dra åt skruven som låser det.
Tackar för hjälpen här!



Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se