Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Skit-diesel

37 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

johanovich (trådstartaren)

#1 » 23:55:38, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny på detta forum - Hej !

Har två gamla traktorer som sällan används. En antik Valmet 565 och en Ford 5600.
Valmeten startade inte i våras - Hela bränslesystemet var fullt med grön/brun gukka.
Har begripit att skiten växer i rapsoljan.
Fick nåt tips ifjol och började hälla i "RED LINE - diesel fuel biostat" (svindyrt).
Verkar ju inte funka alls.
På Valmeten har bränslepumpen "egen olja" , som jag kunde byta och göra rent genom en liten lucka.
Funkar nu bra igen.
Nu har jag fått samma problem på Forden.
Den startar med lite övertalning , men varvtalsregulatorn är extremt slö.
Min analys är att den sitter fast i "gukkan".

Den har en roterande CAV-pump , som vad jag kan se, inte har "egen" olja.

Någon som har nåt förslag ?
(att jag inte ska köpa diesel med rapsolja har jag räknat ut själv :)
johanovich
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:40, 05-08-2017
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5600
Valmet 565 (Från 65 !)



Andreas.karlsson

#2 » 00:02:14, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

johanovich skrev:Ny på detta forum - Hej !

Har två gamla traktorer som sällan används. En antik Valmet 565 och en Ford 5600.
Valmeten startade inte i våras - Hela bränslesystemet var fullt med grön/brun gukka.
Har begripit att skiten växer i rapsoljan.
Fick nåt tips ifjol och började hälla i "RED LINE - diesel fuel biostat" (svindyrt).
Verkar ju inte funka alls.
På Valmeten har bränslepumpen "egen olja" , som jag kunde byta och göra rent genom en liten lucka.
Funkar nu bra igen.
Nu har jag fått samma problem på Forden.
Den startar med lite övertalning , men varvtalsregulatorn är extremt slö.
Min analys är att den sitter fast i "gukkan".

Den har en roterande CAV-pump , som vad jag kan se, inte har "egen" olja.

Någon som har nåt förslag ?
(att jag inte ska köpa diesel med rapsolja har jag räknat ut själv :)


Hej, och välkommen både Hit och till "klubben som råkat ut för samma"......mitt egna tips är att du endast köper HVO100 framöver, så slipper du förmodligen mycket bekymmer! :thummar:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

magloman

#3 » 00:11:15, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer med föregående talare :thumme:

Kör allt mitt på hvo100. Har oxå säsongsmaskiner. Dock har jag just börjat så det märks väl nästa år hur det gått.

Finns andra här som kört några år dock.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2

#4 » 00:21:59, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beklagar. Finns många som redan har skrivit om detta här. Ett tips jag läst men inte provat är att det går att lösa "gukkan" med T-sprit.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Joe

#5 » 01:20:46, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bästa vore väl DIESEL MK1 B0 eller DIESEL MK1 FÄRGAD dvs utan RME, dock så är det inte så lätt att få tag i som mackdiesel är.
Å andra sidan är MK1 ett svensk påhitt, det finns bättre diesel..

På jobbet har vi EcoPar A för sprinklerpumpen just för långlagringsegenskaperna, den uppfyller EN590 som normal diesel. Vad det är gjort av vet jag inte förutom att det ska vara "syntetisk paraffin"

Preem Evolution Diesel ska man nog hålla sig ifrån om man inte använder grejerna så ofta (50% tallolja), en kollega hade en igenbeckad insprutningspump på sin truck ivåras efter den hade stått över vintern.

HVO100 ställer jag mig lite tveksam till, kommer den verkligen att ryka lika svart ur boxern när man gasar på? :mrgreen: Och tänka sig när djurrättsaktivisterna kommer på vad den innehåller..
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Towil

#6 » 08:10:49, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

RME har två problem, man få tillväxt om det finns vatten i bränslet. Det andra är att RME oxiderar med tiden. Båda gör att man får klet.
Diesel med RME är inget som man kan använda i saker som sällan används. Tillverkarna anger max 1år lagring och rekomenderar mindre än 6 mån i maskintank.

Så på saker som körs sällan är det diesel utan RME eller HVO100 som gäller.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

torbjorn_forsman

#7 » 09:58:44, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

HVO100 är i princip samma sak som den syntetiska diesel tyskarna tillverkade på 30- och 40-talet (och samma process har använts senare också, t ex USA i slutet av 40-talet, Sydafrika under apartheidtiden, Indonesien på 80-talet), skillnaden är bara att råvaran för HVO är slaktavfall istället för brunkol eller stenkol.

För att RME ska ställa till problem så måste det finnas vatten i närheten av bränslet. Jag tror för min del att man skulle slippa mycket problem med ett torkfilter (avlång glasburk med silicagel, samma sak som sitter på ventilationen till oljefyllda krafttransformatorer) på tankventilationen i fordon som körs på RME. När det gäller fordon som körs sällan och blir stående länge med samma bränsle i tanken så vinner man nog mycket på om de står i jämn temperatur så att inte tanken "andas" i takt med temperaturväxlingarna beroende på sol eller skugga, dag eller natt osv.

Vanlig fossil diesel (och det gäller troligen också RME-blandade bränslen och HVO100) åldras fortare om den är i kontakt med metaller än om den bara är i kontakt med plast. Plasttankar och -dunkar tycks alltså vara bra!

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#8 » 11:17:32, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fundering jag har haft länge men inte tagit tag i ännu. Hur hittar ni mackar med HVO100 eller blankdiesel? Det känns som man spelar rysk roulette när man har vanlig mackdiesel i tankarna, även om jag, peppar, peppar, bara har haft problem med en traktor och det fanns redan när jag köpte den.
Har någon tips på mack i nordvästskåne, eller finns det någon kedja som alltid har?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

PO

#9 » 11:42:14, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du Stridis. Drakabygget har blankdiesel.

1 person gillar det här inlägget.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Galne

#10 » 11:44:30, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Båtmackar brukar ha blankdiesel i tankarna och HVO är nog mest välspritt på OKQ8


Glad maskinist!
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700

Stridis2

#11 » 12:41:52, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, PO, kanon! Får dit och handla i fortsättningen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Volvot24

#12 » 12:51:37, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min Eberspächer D2 luftvärmare kläggar igen i nätet runt glödstiftet om jag kör på vanlig mackdiesel.

Inga problem när jag tankar på sjömack.


Flera fiskare jag pratat med häller i en skvätt bensin i dieseltanken för att döda bakterier. Så gör jag i mina dieselbilar.
Senast redigerad av Volvot24 17:09:35, 06-08-2017, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Norpan

#13 » 15:22:48, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bloggar Eberspächern så får du koppla upp den på internets, så vi andra kan läsa åxå.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Towil

#14 » 16:47:05, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:En fundering jag har haft länge men inte tagit tag i ännu. Hur hittar ni mackar med HVO100 eller blankdiesel?


De flesta bolag har sida där man kan söka stationer och sedan brukar det finns olika (avancerade alternativ/filter) att söka med.

Här är några av de stora. Man får kolla hemsidorna till de bolag som finns i närheten.

https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340725 ... ation.html
https://www.preem.se/hitta-station#
https://www.okq8.se/pa-stationen/bensinstationer/
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Volvot24

#15 » 17:08:38, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr har jag ingen internetanslutning till värmaren än :lmao:
Och skutan ligger i hamn 110 km från bostaden.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], huskeudd och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se