Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Skit-diesel

37 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

magloman

#16 » 19:45:49, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:En fundering jag har haft länge men inte tagit tag i ännu. Hur hittar ni mackar med HVO100 eller blankdiesel? Det känns som man spelar rysk roulette när man har vanlig mackdiesel i tankarna, även om jag, peppar, peppar, bara har haft problem med en traktor och det fanns redan när jag köpte den.
Har någon tips på mack i nordvästskåne, eller finns det någon kedja som alltid har?


Såifa har hvo100 på många ställ
Och qstar(?) oxå
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



BM 4 ever

#17 » 20:14:47, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp av närmsta bonde! Han har säkert blankdiesel i sin gårdstank :razz:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Charlieponken

#18 » 15:46:18, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört med HVO100 i båda bilarna sedan årskiftet typ. En Peugeot och en Cirtroen med avgasklass Euro 5 för vilka PSA godkänt användning av HVO100. Har skaffat tankkort hos Energifabriken och TRB, men tankar sedan nyligen mest hos Q-star då jag insett att de har HVO100 i Norrköping och Vingåker t.ex. och jag är ganska less på de korta betaltider (14 dagar) fakturorna från ovan nämnda två aktörer har.
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra

bert

#19 » 16:05:19, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märker du någon skillnad Charlieponken?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Charlieponken

#20 » 16:39:42, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mellan HVO och vanlig mackdiesel med inblandad RME? Jag är fel person att svara på det. Jag körde bensinbil fram till december förra året, de två bilar jag nu har köpte jag begagnade i vintras och har i stort sett bara kört på HVO sedan dess. Det har fungerat helt utan problem än så länge iaf, med det är väl inte utan att att förvänta sig det som fordonstillverkaren godkänt användning av HVO. Men just dessa långlagringsproblem som trådstartaren har är ju inget typiskt småbilsproblem heller.
Charlieponken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:53, 25-09-2015
Ort: Norra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Spade och spett även skottkärra

Aqualize

#21 » 22:34:07, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:[...]
Preem Evolution Diesel ska man nog hålla sig ifrån om man inte använder grejerna så ofta (50% tallolja), en kollega hade en igenbeckad insprutningspump på sin truck ivåras efter den hade stått över vintern.
[...]

Evolution Diesel plus ska man akta sig för eftersom det innehåller 7% RME! Som för övrigt all annan vanlig personbilsmackdiesel innehåller (inblandat kanske några färre procentenheter).
Resterande 43%i Evolution Diesel Plus för att det ska bli 50% förnyelsebart är HVO.
Evolution Diesel (ej plus) innehåller 25% eller 40% förenyselbart beroende på station, där RME ingår (till 7% tror jag) och resten HVO.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

InläggDetta inlägg har raderats av Aqualize den 22:37:07, 07-08-2017.
Anledning: Towil hade svarat samma sak

Aqualize

#23 » 22:40:45, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom ihåg att den mesta användningen av HVO är inblanding i vanlig personbilsmackdiesel (åtminstone preem). Så om tillverkare godkänner eller inte - jättemånga bilar kör redan på det utspätt.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Aqualize

#24 » 22:41:40, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att rengöra ett system som är igenkladdat har jag läst om att man kan använda E85. Alltså för rengöring - inte köra på det såklart.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Jimmy Nilsson

#25 » 22:42:28, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tröttnade på all märklig vätska de kallar diesel på mackarna. Jag kör den lätta vägen. Eldningsolja. Inte haft det minsta lilla strul sen dess.. Får vara hur olagligt det vill. Inte fan ersätter mackarna mig för alla kostnader jag får med den skiten de kallar diesel.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

qqq

#26 » 22:56:22, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev:Jag tröttnade på all märklig vätska de kallar diesel på mackarna. Jag kör den lätta vägen. Eldningsolja. Inte haft det minsta lilla strul sen dess.. Får vara hur olagligt det vill. Inte fan ersätter mackarna mig för alla kostnader jag får med den skiten de kallar diesel.

Hur "svårt" är det att få eldningsolja levererat ? Jag tänker på om oljeleveratörer kräver godkända tankar ock liknande.
Det är väl minimum 1 m3 som gäller ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Joe

#27 » 23:02:57, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

olsindianen

#28 » 00:12:35, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enda jag vet som löser guckan är thinner. Har använt det många ggr.

Mvh A
olsindianen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:53, 08-06-2016
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Köping S12CL

Aqualize

#29 » 00:37:51, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:"Kommentar: Tallolja är en bra råvara. Rent tekniskt är det svårt att använda den rent då HVO från tallolja av det som produceras idag är känslig för kyla."

Undrar hur den uppför sig vid 50% eller 43% för den delen och vad som händer när den utsätts för kyla?

Hmm det där är ju något att tänka på för mig som tänkte "vinterfylla" fordonen redan (vissa kommer inte köras mer). Samt ett som behöver köras på vintern (sparsamt)

Men jag sökte reda på Preem datablad, då Evolution är det som finns i absoluta närheten:
https://preem.se/contentassets/63186d81 ... diesel.pdf
och jämför med
http://www.preem.se/contentassets/5b085 ... el-100.pdf
Så verkar HVO100 vara bättre i värdena för "Filtrerbarhet i kyla (CFPP)" och "Grumlingstemperatur".
100% fossil kanske är bättre än HVO men det är tillbaka på samma problem - finns inget i närheten att tanka. Jag är inte någon supermiljövän som vill ha HVO100 för det. Jag tänker på motorerna och vill bort från RME-inblandat.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Ivar Risslén

#30 » 01:00:10, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar bara fylla upp på vintern med diesel. Jag brukar köpa hem så att jag klarar mig över sommaren till hösten innan jag behöver tanka något mer i maskinerna som jag använder minst.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: huskeudd, ingiza och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron