Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Startar bara på startgas Diesel

27 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Kalle Ohlsson (trådstartaren)

#1 » 18:31:35, 29-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har en kompis som har en Traktor International Harvester (modell Ä) Vi försöker få igång traktorn en Diesel 3 CYL. (gick klockrent då den stängdes av sist men stått still i något år)
Det som är gjort helrenovering av "pumpen" bytt packningar vid anslutningar för bränslesystemet och gjort rent tanken och "algblomningen". Blandar i tvåtakts olja.

Ger man motorn en liten "dutt" startgas hoppar den igång direkt. Går klockrent lugnt och fint. Vandrar inte i tomgången håller inställt "gaspådrag"
Den dör kanske lite fort på lågt varv då man "slår av" Och försöker man starta igen direkt efter händer inget.

Luftat flertal gånger.
När man luftar vid pumpen så ökar varvtalet kommer lite små luftbubblor i glaskoppen.

En grej som min kompis var lite osäker på var en fjäder som hade 3 olika "nivåer" man kunde sätta den i pumpen.
Själv har jag inte någon koll på Dieslar luftat min DB några gånger då jag kört tomt.

Som jag sa till min kompis jag lägger en fråga på Maskinisten där får man alltid hjälp och förslag på vad man skall kolla.
Mvh

Kalle
Kalle Ohlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:32:10, 06-09-2009
Ort: Nynäshamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 990 Selectomatic



Åsa-Nisse

#2 » 19:04:17, 29-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det kommer luftbubblor tyder ju på att det finns en läcka på sugsidan före glaskoppen. Bara att kolla anslutningar och klammer/ rör.
Att den inte startar utan gas kan ju vara många orsaker. Gjorde den det före pumprenoveringen? Pumpinställningen kan vara på tok för sen. Startbränslemängden för liten? ( Felmontering i pumpen) Kompressionen kass i motorn. Ryker det i vevhusventillationen när den går?
Fjädern.... Var i pumpen sitter den? Bild?
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

torbjorn_forsman

#3 » 19:47:53, 29-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan också vara intressant att veta vad det är för slags dieselpump. Radpump eller fördelarpump? Fabrikat och typ?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bonnen513

#4 » 21:07:24, 29-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kolla särskilt packningen ovan glaskoppen då den är lurig
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Kalle Ohlsson (trådstartaren)

#5 » 21:25:18, 29-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Ni som sitter på forumet hjälper oss som inte har full koll!!!!

Jag fotar pumpen imorgon och försöker kolla vad det är för typ av pump.
Ja traktor funkade innan har inte koll på varför han renoverade pumpen. (kan vara någon som lämnat det som förslag)
Den ryker inte ur vevhusvent. Jag får nog anledning att och få tips hur man ställer in startbränsle mängden

Återigen tack

Mvh

Kalle
Kalle Ohlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:32:10, 06-09-2009
Ort: Nynäshamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 990 Selectomatic

Michael Meier

#6 » 18:40:38, 30-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Basic...

Finns ingen startbränslemängd, vid kall motor sker tändningen när det har blivit tillräckligt varmt om det kommer dieseldimma från insprutaren i rätt tid.

Kolvringen som sköter tätheten tillsammans med ventilerna, båda ventilerna måste hålla luften i cylinder och kolvringen måste vara hel och inte ha fastnat eller spruckit sönder.

Ren startas tänder vid mindre värme/kompression och tidigare samt snabbare utbredning, att den trecylindriga motorn snurrar med hjälp av startas betyder inte så mye för felsökningen snarare finns alltid risken med att slå sönder ring och kolv, det är liksom fel teknik och bränsle för denna motor.

Att skruva i detta system på många ställen samtidigt utan att kunna verifiera är skitsvårt,

Steg ett är luftfri ren diesel in i insprutningspumpen, lyft ur en insprutare för att kunna se resultatet, alger i bränslesystemet är ofta tillräckligt för att den inte ska fungera.

Det räcker med strävade bränsle typ vatten eller sediment i väldigt liten mängd på fel ställe så slutar insprutningspumpen att leverera högtryck till spridarna, och då öppnar dom inte.

Fel ställe är en position som allt bränsle som går till spridarna passerar.

En rätt inställd insprutningspump ger tillräckligt med bränsle för att starta upp till tomgång, är locket öppnat kan det vara så att den inte är inställd på tomgång som minsta varvtal helst när fjädern har varit ur läge, kanske dags ändå att öppna locket och ta ett kort på hur det ser ut för smidigare felsökning.

det är olika beteenden på pumpen, dessa tre hål.. minns inte men det finns minst en tråd om just dessa hål.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Eucharn

#7 » 18:49:43, 30-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:kolla särskilt packningen ovan glaskoppen då den är lurig


Denna o-ring/packning brukar med åren anta samma konsistens som bakelit. Håller med bonnen, kolla den
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

Michael Meier

#8 » 18:53:48, 30-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett litet tips för bättre kommunikation, säg inte renovera.. det är något helt annat, försök att använda rätt vokabulär.

Att laga ett fel, typ läckande packning eller reglagegenomföring, och sedan det oundvikliga, att få andra fel på grund av ingreppet, det kan få många att kasta in handduken.

Det är tidskrävande och rent allmänt skitjobbigt när folk ger upp i ett sådant här fel, försök att ta er hela vägen till mål, verkligen inte alla som gör det.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Kalle Ohlsson (trådstartaren)

#9 » 20:23:34, 30-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:


Ursäkta sen när blev det här forumet föremål för "vokabulär" benämning ordalydelse??? SAOB Svenska akademins ordbok förklaring av ordet :
Renovera = återställa (ngt som är förfallet l. trasigt l. på annat sätt bristfälligt) i samma skick som det haft ss. nytt l. i fullgott skick genom reparation l. lagning o. d., åter sätta i stånd

Det finns säkert forum som passar bättre om man vill lägga sin tid på att ägna sig åt den här typen av kommentarer.


Tack ni som fattar vad jag menar och lägger tid på att hjälpa mig.

"basic" ???

Vad har den här kommentaren att göra i denna fråga citat: skitjobbigt när folk ger upp i ett sådant här fel,


Trodde inte heller att man måste vara tydlig att man har som mål att "fixa felet"
Kalle Ohlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:32:10, 06-09-2009
Ort: Nynäshamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 990 Selectomatic

Volvot24

#10 » 20:39:07, 30-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När min Yanmar YSB 12 trilskas på liknande sätt, så lossar jag bränsleröret till insprutaren och kör motorn tills det kommer ut diesel utan luftbubblor. Så är det bara att starta.

Detta då det kommit in luft i systemet.

En luftblåsa strax innan spridare funkar som en luftkudde och tar upp bränsletrycket. Startgas i stället för dieseldimma gör att motorn tänder och snurrar runt med högre fart än startmotorn orkar med och så tänder motorn på diesel.

Felet är inte att motorn inte tänder utan utebliven dieseldimma. Felet är att det kommit in luft på sugsidan av pumpen/pumparna.
Senast redigerad av Volvot24 06:49:39, 31-08-2017, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Scania bonden

#11 » 21:23:57, 30-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får den tillräckligt med bränsle ? Kolla steg för steg från bränsletanken, följ sugledningen, e.v finns det en bränslekran och sugsil på denna ledning. Som sagt, kolla detalj för detalj, brukar inte bli så bra om man pillar lite här o där.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Janson1

#12 » 21:42:58, 30-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga: När den startat och fungerar, om man stänger av den, blir den direkt omöjlig att få igång igen? Verkar startmotorn snurra med bra fart?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Kalle Ohlsson (trådstartaren)

#13 » 14:57:57, 31-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för senaste inläggen.

Janson1
Börjar bakifrån: När man "tvångs matat" motorn startgas så hoppar den igång snurrar och går fint svarar på gas pådrag eller minska gas pådraget nej trots att den stått och gått i 10 min. så går det inte att starta motorn. Det är snurr på startmotorn och som extra hjälp har hängt på laddare med "starthjälp"

Scania bonden
Jag "tror" att den får tillräckligt med bränsle men luftar man pumpen samtidigt som motorn går så kommer små små bubblor i "glaskoppen"

Volvot24
Ja vi har lättat på bränslerören och kört ur luften de vägen.

Sen till din "profil bild" Är det en jaktspanniel working?

Här kommer bilder på pumpen
Och en bild där det höll på att "skita sig" igår där jag bor Grävaren håller i burken medans dom skyfflar bort lasten. sen tog grävaren ur resten så tog han bort burken. Sen med hjälp av grävaren som drog lastbilen så kom han upp.



Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Kalle Ohlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:32:10, 06-09-2009
Ort: Nynäshamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 990 Selectomatic

qsecofr

#14 » 15:12:19, 31-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där stålomspunna slangen på bilden ser fuktig ut, jag hade bytt ur den om jag var du för man ser inte på dom slangarna om dom är dåliga. Det kan suga luft där under.
Förmodligen kan du försiktigt såga upp presskopplingen på banjon, horisontellt alltså. Om du får bort den kan du säkert få bort slangen och sätta dit en ny med en slangklämma istället.

4 personer gillar det här inlägget.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

torbjorn_forsman

#15 » 15:18:11, 31-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det nu inte är en press-banjokoppling av den irriterande typen där presshylsan är i ett stycke med banjon och så sitter en lös stödhylsa intryckt i slangen. Men jag har en känsla av att sådana saker var mer vanliga på riktigt massproducerade lågprisprylar, typ personbilar och utombordsmotorer.

Jag håller med om att slangen ser misstänkt ut. Både stål- och tygomspunna slangar kan vara lömska, de ser fina ut utanpå men har man slangen lös och blåser i ena änden går det lika lätt även om man håller för andra änden.

Det är svårt att fota blanka typskyltar med blixt, det brukar bli mer läsligt om man kan få ljus från en annan riktning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: luftnisse och 28 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se