Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Ålö 2000 lastarfäste passar inte på min T 400

18 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Bo Gunnar Andersson (trådstartaren)

#1 » 19:45:36, 02-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fästet sett från sidan. Fästena har jag köpt lösa - vet ej på vilken traktor de suttit. Säljaren sa att de suttit på en Buster. De har en sliten Ålö dekal på sig. Lastaren passar bra på fästena, men jag får inte till fästenas montering mot traktorram.
Bild
Bilden är tyvärr felvänd. Det är ca 14 mm avstånd mellan framändan på fästet och traktorramen. Vad skulle varit i detta utrymme?
Bild
Var skall denna plåtbit sitta? Finns två stycken.
Bild
Bo Gunnar Andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:12:54, 20-03-2010
Ort: Kågeröd, Skåne
Maskintyp: Traktor



johaniskogen

#2 » 19:55:41, 02-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låt mig gissa, dom 2 plåtbitarna är 14mm tjocka?

1 person gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Bo Gunnar Andersson (trådstartaren)

#3 » 09:22:07, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, dom är 6-8 mm och hålbilden stämmer inte alls i detta område.
Någon vet?
Bo Gunnar Andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:12:54, 20-03-2010
Ort: Kågeröd, Skåne
Maskintyp: Traktor

magirus

#4 » 10:30:10, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I den bakre fästpunkten kanske?
magirus
 

LeifAndersson

#5 » 15:11:32, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är något hempul från en helt annan traktor som någon gjort ett försök att anpassa för en Buster. Skaffa riktiga fästen och släng de där, det är inte ens ett halvfabrikat som går att bygga vidare på. Utan det är snarare ett misslyckat försök att göra Busterfästen som kräver mycket vidare arbete för att funka tillfredsställande och de blir aldrig lika bra som riktiga fästen! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Bo Gunnar Andersson (trådstartaren)

#6 » 16:42:51, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser inte ut som hempul. Titta på plåten jag håller i handen. Fästena kommer definitivt inte från någon annan traktor - varenda hål stämmer med hålen i traktorns balkar. Ålö 2000 passar perfekt mot fästena!
Skall kolla om plåtarna passar någonstans bak på fästena nästa gång jag kommer till traktorn, men vad har suttit i de 15mm mellan fästena och ram? Ett järn för att hänga frontvikter eller en låda?
Som jag nämnde i mitt första inlägg finns det gamla slitna Ålö dekaler på fästena.
Bild

"Meddela mig när tråden besvaras" har jag markerat, men får aldrig några mejl när tråden besvarats. Vad gör jag för fel? Har W10 och Gmail.
Senast redigerad av Bo Gunnar Andersson 18:37:22, 20-09-2017, redigerad totalt 1 gång.
Bo Gunnar Andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:12:54, 20-03-2010
Ort: Kågeröd, Skåne
Maskintyp: Traktor

Berit

#7 » 17:08:08, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

Bo Gunnar Andersson (trådstartaren)

#8 » 17:23:21, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som en Ålö Quicke 2000
Bo Gunnar Andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:12:54, 20-03-2010
Ort: Kågeröd, Skåne
Maskintyp: Traktor

magirus

#9 » 17:28:37, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå, fästjärnen i det länkade inlägget ser mer ut som di som sitter på Grannens Buster o några andra 320/400 som jag känner till.
Sen passar väl di flesta äldre ÅLÖ på dessa fästen såvitt jag vet.
De som du visar saknar bla armarna som går ner och som förbinds med ett rundjärn med muttrar, detta ska stabilisera så att int järnen i ramen "kalvar". Rundjärnet är med på di länkade bilderna :thummar:
magirus
 

LeifAndersson

#10 » 18:14:20, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser inte ut som hempul? Du kan ju inte mena att den nödvändiga rundstången som ska binda ihop fästjärnen ska gå rätt igenom rambalk och motor! Titta hur det ser ut på ett standardmontage, inget är ju rätt! Den hylsa som är tänkt att stabilisera fästjärnen med rundstången ska gå under motorn och inte som det blir på de på bilden rakt igenom motorn! De fästjärnen kommer bara att innebära fördärvade rambalkar och ställa till med skador på traktorn! Skaffa riktiga fästjärn som är anpassad av tillverkaren till traktorn och inte bara dithängda i ett försök till anpassning! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#11 » 18:19:54, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ska BM 400 fästjärn se ut!


Bild

Inse att de fästjärnen som sitter på traktorn är inte ens ett halvfabrikat och omöjliga att använda som de är!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ingoberra

#12 » 18:21:16, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Kan det finnas ett hål som man inte ser på bilden?
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Bo Gunnar Andersson (trådstartaren)

#13 » 19:03:08, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Råder nog en del missförstånd här.
Leif Andersson: Mina fästen ser ut precis som de du visar i bilden på # 11. Dessutom har mina järn gamla Ålö - dekaler på sig. Bilden på #12 är min traktor och rundjärnet under svänghjulskåpan som håller ihop fästena syns tydligt på bilden.

Ingoberra: Mycket möjligt du har rätt. Jag har traktorn 11 mil bort. Skall kolla nästa gång jag träffar den. Tack för tippset.
Bo Gunnar Andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:12:54, 20-03-2010
Ort: Kågeröd, Skåne
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#14 » 19:45:42, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det ät ålöföstjärn är det ingen tvekan om, men de är ursprungligen till en annan traktor och bara hafsigt anpassade. Även med riktiga utprovat fästjärn är det marigt att få det att hålla på Buster. Inte ovanligt att rambalken bryts sönder och sliter sönder motorn vid främre motorfästena. Så skaffa riktiga fästjärn om du vill att det ska funka. Det har även i omgångar kommit förstärkningar för att rädda läget, den viktigaste var grova plattjärn man monterade innanför rambalkarna som fästbultarna drogs igenom. På Buster och T20 serien är det oerhört viktigt att lastaren är rätt monterad, man kan inte bara hänga dit en frontlastare i några veka bultar och tro att det ska hålla. Största problemet är inte att själva fästjärnen går sönder utan att traktorn skadas så det blir omfattande reparationer på den. Havererar fästjärnen brukar det bli traktordemonteringen för resterna. Har tagit vara på resterna av många Buster och T20 traktorer som tagit slut när lastaranfästningen har gett sig, och då har det varit frågan om utprovade original fästjärn! Så se dig om efter riktiga fästjärn så minskar du risken för tråkigheter. Ju senare fästjärn desto bättre, de uppdaterades minst 4-5 ggr och de sista som var lackerade svarta är de klart bästa men de är mycket ovanliga när de bara funnits på eftermarknaden och inte originalmonterades på nya traktorer. I princip kan man säga att de från 320 är sämst och de från 430 är bäst, det ligger 15-20 år produktutveckling där som minskat problemen allt eftersom. På just Buster ska man absolut inte mixtra själv med egna lösningar. Det är både farligt och kan bli dyrt! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Bo Gunnar Andersson (trådstartaren)

#15 » 19:58:07, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okey Leif, då förstår jag dina tidigare kommentarer bättre.
Bo Gunnar Andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:12:54, 20-03-2010
Ort: Kågeröd, Skåne
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: arvebye och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se