[/quote]
1. Ta av termostathuslocket, och titta ner där. Förmodligen kommer du att se ett runt hål i botten av termostathuset, med en plan kant som den där extrabrickan på termostaten ska täta mot. Stoppa ner något i det hålet, som håller tätt och inte riskerar att lossna och ge sig iväg till olämpligt ställe i kylsystemet. En möjlighet kan vara att göra en "expanderplugg" av en gummikloss som man täljer till så den passar (eller kanske en bit gummiisolerad elkabel med lagom ytterdiameter), så drar man i en grov trä
skruv mitt i den för att få den att expandera och sitta fast. Som en gammaldags termoskork.[/quote]
Nu fick jag äntligen tummen ur och plockade bort termostathuset. Som jag ser det finns det två vägar vattnet kan ta, in i motorn eller tillbaka till kylaren via en annan kanal än den som inflödet är igenom. Jag tolkar det som shuntkanalen? Den går upp igenom locket på termostathuset och sen ner vid sidan om tillbaka till kylaren.
Bifogar ett par bilder.
Tror jag Börjar förstå hur kylning funkar där, om jag pluggar shuntkanalen kommer vattnet flöda genom Motorn hela tiden, gör jag inte det kommer vattnet gå direkt tillbaka till kylaren. Vad jag inte förstår är hur ett kylarhus fungerar om det Inte finns en shuntkanal, vart tar då vattnet vägen under tiden termostaten är stängd? Annat ämne men jag blev nyfiken:)