Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

T31an orimligt snabbt varm?

22 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Låtsasbonden i Vallby (trådstartaren)

#1 » 06:04:13, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en T31a i våras och har haft den till att slå lite hö i sommar. Går fint förkromats den kylt dåligt, kokat efter typ 20min. Har bytt kylarvatten o spolat rent, vattenpumpen går. Har nu tagit bort termostaten för att se om det är den som spökar. Skulle bara provstart den häromdagen då det var nån månad sen jag tog bort termostaten och ska använda den till lite plöjning snart, reagerar då övar att den blir rykande het efter bara 5 min stillastående gång på låg gas. Det är på högersidan den snabbt blir varm och man kan knappt nudda plåtenutan att bränna sig. Det känns orimligt att den så snabbt ska bli så varm, eller är det normalt? motortempangivsren visade ingen hög värme på den korta tiden. Den enda defekt jag känner till är en spricka i grenröret.
Låtsasbonden i Vallby
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:09:09, 20-04-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: T31



torbjorn_forsman

#2 » 06:47:55, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte den termostaten en extra ventilbricka nertill som ska blockera en shuntkanal då termostaten öppnar? Om man kör en motor med sådan shuntkanal utan termostat, så kommer det mesta av vattenflödet att gå direkt genom shuntkanalen och tillbaka till vattenpumpen, och nästan inget vatten passerar genom kylaren. Så om man absolut MÅSTE vara utan termostat i ett sådant fall måste man plugga shuntkanalen på lämpligt sätt.

Termostaten är ju lätt att prova genom att koka upp den i en kastrull medan man mäter vattentemperaturen med t ex en stektermometer.

Motorn kan bli onormalt varm om tändningen är ställd alldeles för sent. Det finns en gradmärkning på svänghjulet som man kan se efter att ha tagit bort en lucka på höger sida av svänghjulskåpan.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

qsecofr

#3 » 09:24:13, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en t21 som kokade snabbt. Det visade sig vara typ 2kg rost runt fodren och i resten av blockets kylkanaler som blockerade cirkulationen.
Den har gått utan glykol större delen av sitt 70-åriga liv vilket förklarar all rost.

Hade av toppen och spolade ovanifrån med en smal slang som man kunde stoppa ner i vattenkanalerna. Fick ut otroliga mängder rostflagor genom blockets avtappningskran, vet inte om t31 har denna kran. Skruvade bort hela kranen så att hålet in i blocket blev större.

Kanske inte det första man kollar, men en möjlig orsak.

1 person gillar det här inlägget.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

Andreas.karlsson

#4 » 16:35:09, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla tändningen. Hjälper inte det hade Jag hade hällt i en burk kylarrensning. Finns billigare alternativ också, men om de fungerar eller inte har ja ingen aning om.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#5 » 18:21:24, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det visar sig att det är igengrott med rost och pannsten i kylsystemet så fungerar i stort sett vilka sura blandningar som helst bra, oavsett om de säljs som kylarrensning, avkalkningsmedel, badrumsrengöring eller något annat. Sådana som är baserade på fosforsyra brukar ta bättre än de som bygger på citronsyra. Hessa Kalkbort brukar ligga bra till om man ser på hur mycket fosforsyra man får för pengarna.

Se dock till att plugga igen ev shuntkanal som jag nämnde, om motorn ska köras med kylarrensning. Och täck över kylaren så att hela kylaren, inte bara övre delen av den, hålls varm.
När det väl är rent i alla kylkanaler så skölj flera gånger med rent vatten, och kolla med indikatorpapper att vattnet inte är surt innan den slutliga fyllningen med glykol görs.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

igelkottar

#6 » 18:27:15, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är så mycket rost och skit, kanske det kan vara på sin plats med ett enklare filter
innan vattnet går in i kylet och kanske täpper det för gott?
Bara min tanke. :myzsko: :idee3:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

torbjorn_forsman

#7 » 18:34:09, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om rosten lossnar i fast form och inte löser sig i vattnet, så har man blandat i för lite fosforsyra. Kanalerna är ganska grova i en så gammal kylare, och den kan nog vara minst lika igengrodd som motorblocket.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Låtsasbonden i Vallby (trådstartaren)

#8 » 14:54:44, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack för alla svar! Några uppföljningsfrågor från novisen:

1. Hur pluggar jag enklast shuntkanalen? Jag minns inte exakt hur det såg ut där termostaten satt, men precis som torbjorn_forsman skrev var det vad jag ansåg vara "nån konstig bricka" på termostaten som jag såklart inte fattade vad den gjorde för nytta =) Den gamla termostaten är kasserad då jag fick gå hår tåt den för att få loss den....

2. Jag ska absolut kolla tändningen. Kan säkert hitta luckan och en gradmärkning om jag förstår vad svänghjulskåpan är för något och vart den sitter? =) Om jag sen hittar gradmärkningen, hur ser jag om den är korrekt inställd?


//Patrik
Låtsasbonden i Vallby
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:09:09, 20-04-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: T31

Ludde eriksson

#9 » 17:07:41, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta en okunnig, är det batteritändning på en t24?
Hade för mig att dessa hade magnettändning?
Eller var det tidigare modeller?
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Tomas S

#10 » 17:19:57, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Original sitter det magnettändning på t20-traktorerna. Men även då finns möjligheten att justera tändpunkten.
Tomas S
Ingenting är omöjligt, dock tar det omöjliga lite längre tid.

1 person gillar det här inlägget.
Tomas S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:08:25, 14-06-2007
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 322
Volvo T22 -49

torbjorn_forsman

#11 » 18:15:08, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låtsasbonden i Vallby skrev:Stort tack för alla svar! Några uppföljningsfrågor från novisen:

1. Hur pluggar jag enklast shuntkanalen? Jag minns inte exakt hur det såg ut där termostaten satt, men precis som torbjorn_forsman skrev var det vad jag ansåg vara "nån konstig bricka" på termostaten som jag såklart inte fattade vad den gjorde för nytta =) Den gamla termostaten är kasserad då jag fick gå hår tåt den för att få loss den....

2. Jag ska absolut kolla tändningen. Kan säkert hitta luckan och en gradmärkning om jag förstår vad svänghjulskåpan är för något och vart den sitter? =) Om jag sen hittar gradmärkningen, hur ser jag om den är korrekt inställd?


//Patrik


1. Ta av termostathuslocket, och titta ner där. Förmodligen kommer du att se ett runt hål i botten av termostathuset, med en plan kant som den där extrabrickan på termostaten ska täta mot. Stoppa ner något i det hålet, som håller tätt och inte riskerar att lossna och ge sig iväg till olämpligt ställe i kylsystemet. En möjlighet kan vara att göra en "expanderplugg" av en gummikloss som man täljer till så den passar (eller kanske en bit gummiisolerad elkabel med lagom ytterdiameter), så drar man i en grov träskruv mitt i den för att få den att expandera och sitta fast. Som en gammaldags termoskork.

2. I instruktionsboken för traktorn (finns för nedladdning på många ställen på nätet, bl a här på Maskinisten) står vilken tändförställningen ska vara då motorn är igång och den manuella tändförställningen i "tidigt" läge. Kollas enklast med en stroboskoplampa som man kopplar in på tändkabeln till cylinder 1. Om tändläget inte stämmer, så kolla först att brytaravståndet är korrekt inställt, sedan kan man göra mindre justeringar genom avlånga hål för skruvarna vid axelkopplingen till tändmagneten.

Alla T22, T24, T25 och T31-T34 har magnettändning. Det är bara de allra sista bensintraktorerna med tresiffriga modellnummer som har batteritändning.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

strom

#12 » 21:49:44, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den gamla termostaten är kasserad då jag fick gå hår tåt den för att få loss den....

Söker man på nätet så får man tips om att en termostat från merca passar och det gör den,men den stänger flödet helt det blir ingen cirkulation alls i motorn tills termostaten öppnar och då stängs inte kanalen i motorn så den kyler dåligt.
Jag fick renovera vattenpumpen efter att ha provat merca termostat.
Så försök få tag på en original termostat.
Mvh anders
strom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:57, 17-06-2014
Ort: Hölö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm, fordson,mf

ac tc

#13 » 08:25:48, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fler som trasslat med dessa: [Traktorer] Varmgång Volvo T31
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

igelkottar

#14 » 11:19:23, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om rosten lossnar i fast form och inte löser sig i vattnet, så har man blandat i för lite fosforsyra. Kanalerna är ganska grova i en så gammal kylare, och den kan nog vara minst lika igengrodd som motorblocket.


PS!
Jag kom att tänka på att jag inte frågade om vilken p(r)osent det bör vara i blandningen.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Låtsasbonden i Vallby (trådstartaren)

#15 » 20:23:21, 08-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

strom skrev:Den gamla termostaten är kasserad då jag fick gå hår tåt den för att få loss den....

Söker man på nätet så får man tips om att en termostat från merca passar och det gör den,men den stänger flödet helt det blir ingen cirkulation alls i motorn tills termostaten öppnar och då stängs inte kanalen i motorn så den kyler dåligt.
Jag fick renovera vattenpumpen efter att ha provat merca termostat.
Så försök få tag på en original termostat.
Mvh anders



Ja jag läste det och köpte en då den kostade typ 150kr jmf med 800 på oie men tänkte testa köra utan först. Kanske ska strunta i att sätta i den då.. och så får jag köpa mig en Mercedes så att jag går användning av den!;)

1 person gillar det här inlägget.
Låtsasbonden i Vallby
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:09:09, 20-04-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: T31


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Antevante och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se