Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Nyinköpt traktor: MF35 och problemen börjar direkt...

43 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Anders_Gus (trådstartaren)

#1 » 18:58:35, 10-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej hej,
jag gick och köpte mig en liten mf35a (med Perkins dieseln) i vintras för att ha nåt att hålla bort snön med och köra ihop lite ved mm. Planen är väl även att göra nån form av "rullande" renovering också...

Så här ser traktorn ut med nya piggkedjor och frontblad
Bild


Men nu till det tråkiga...Glaskoppen var full av nån gult klet på glaset och jag fick det inte att bli helt rent. När det ändå var isär så tänkte jag byta packningssats på pumten och köpa en ny kopp, men en helt ny matarpump var inte så mycket dyrare. Sagt och gjort...det blev en ny matarpump, nya filter och nytt glödstift till kallstarten.
Bild


Men jag får ingen ordning på luftningen. Jag har luftat enligt manualen och verkstadshandboken, men det kommer inte ut nån diesel till spridarna.

Jag började med att lufta primärfiltret tills all luft var borta där. Sen luftade jag utloppet från sekundärfiltret. Inloppet till spridarpumpen. Jag öppnade dom båda luftskruvarna på spridarpumpen och brorsan handpumpade, men när båda skruvarna är öppna så sprutar det en stråle, ca 50 cm i båda riktningar ur den övre luftskruven, medans det bara kommer lite grann under den nedre. Om jag stänger till den övre lite så kommer det en bra stråle under den nedre och då kommer det fortfarande lite ur den övre, men jag kan inte se några luftbubblor. Bara lite diesel som rinner ner. Vi handpumpade så i säkert 10 minuter, men när man kör med starten så kommer det ändå inget diesel till spridarna (lossade alla tre längst upp vid spridarspetsen). (har även testat att lossa spridarröret direkt på pumpen men det kommer inget där heller).
Då testade vi att lufta returen från sekundärfiltret, där "kallstartsventilen" ansluter och där finns ingen luft...Vad kan ha gått snett? Jag har även testat att ta bort tanklocket ifall luftningen där skulle kärva men det gör ingen skillnad. Jag har dragit ur 1 fulladdat batteri, men jag är rädd att pumpen tar skada om jag kör mer på starten?
Är det nån som har nåt tips? jag vill ju helst inte riva spridarpumpen eftersom allt funkade innan..så det måste väl vara luft nånstans?

På en annan traktor jag har haft så körde vi med tryckluft i tanken för att lufta ur systemet...är det nåt man vågar sig på även på den här traktorn, eller är det lönlöst/skadligt?

Jag kastar in en bild på vart jag har luftat. (men jag har även lossat vid spridarna och vid spridarrören direkt på pumen och även vid kallstarten)

Bild
Anders_Gus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:04:42, 08-12-2009
Ort: Västra/Östra Ämtervik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 755
MF 35
BM 230
Belarus 50
Pel Job EB506



Oskar B

#2 » 19:18:07, 10-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lufta först på filtret sen nummer 3 på bilden först den övre sen den undre. Efter det så lossar du på spridarrören närmast spridaren. Sen kan man "fuska" och köpa en membranpump från biltema och sätta den så nära tanken det går. Resultatet blir då att du får ett litet övertryck på sugsidan och förhindrar därmed risk att den drar i sig luft där. Sen underlätter det väldigt mycket vid luftnig. Du kan se hur jag gjorde här: http://www.youtube.com/watch?v=psdAd-x6 ... e=youtu.be

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... &start=210
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

bangt

#3 » 19:22:10, 10-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

och dödarn är inskjuten?
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Anders_Gus (trådstartaren)

#4 » 19:27:02, 10-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oskar: Det såg smidigt ut, i princip skulle man alltså kunna ta en dunk, med slang och membranpump och koppla den direkt in på inloppet till primärfiltret. Men...insprutningspumpen måste väl snurra för att jag ska kunna få upp diesel till spridarna? så jag måste ändå köra på starten...
När jag handpumpar så får jag fram bränsle på alla numrerade punkter...

Bangt: ja dödaren är inskjuten. Det var det första jag kollade :)
Anders_Gus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:04:42, 08-12-2009
Ort: Västra/Östra Ämtervik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 755
MF 35
BM 230
Belarus 50
Pel Job EB506

Anders Elvis

#5 » 19:30:49, 10-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du bränsle kranen up ?

Har du stop vajern rätt inställt om sådant finns ?

I alla fall på DB 950 Implematic, jag får lufta varje gång pga läckage, och den står en längre tid :(

Men ofta kommer man inte ihåg att sätt in stopp vajern så startar den ej !

Om du har reserv batteri så gör om prosessen !

Men jag brukar bara ta öppna intill cylindrarna !
(men som efterföljd kan den stanna igen om det kommer luft bubblor men då samma sak igen.)

Brukar bara använda startmotorn då när det är uppskruvad och när det kommer bränsle stänger jag skruven sedan slutar snurra startmotorn.
samma prosess med alla andra cylindrar.

Sedan brukar starta på startgas " endel har emot det men det är så kass motor redan att den vill inte starta utan startgas bara när den är varm heller 30 + grader :(

köra på det en stund tills diesel kommer in och tar över, om inte då, är det något fel i bränsle systemet = kan vara smuts i rören.

Liksom jag hade i förra våren rosk och rostflaggor i röret intill vattenkoppen :(
Anders Elvis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:04:39, 05-12-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 950 Implematic 1960
Olympia E 5-6 hk 1928 projekt
Gräsklippare =
- Honda Hr216 sx 1986-88 renoverad
- Honda Hr194 sx 1989 Orginal
- Honda Hr21 sd 1983 Orginal -81 projekt
- Honda Hrd536c 2000 projekt
- Yanmar YL530TSE 1990 projekt
- Yamaha YLM466 199?
- Stiga Tornando 535 1986
- Stiga Popular 1991 projekt
- Star Clipper 1969 renoverad 1984* renoverad
- Murray 18/42 1985 5/25 1985
- Murray 5/21 1999 projekt
- Pirkka Caravan 1981
- Norlett 250S Bio 1989
- Jacobsen ???? projekt
- Rally 10/38 1990
- Rally 3,5hp/4 hp 1990/89 projekt /reservdel
45 st klippare

Oskar B

#6 » 19:34:51, 10-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt du måste ha snurr på startmotorn för att insprutningspumpen ska skicka dieseln vidare till spridarna. Men du slipper skavsår på tummen efter allt handpumpande.
Senast redigerad av Oskar B 19:35:55, 10-03-2012, redigerad totalt 1 gång.
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

Anders_Gus (trådstartaren)

#7 » 19:40:54, 10-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men om jag har handpumpat och säkrat att det inte är luft i filtren så borde väl matarpumpen pumpa tillräckligt på egen hand när jag kör på starten, eller ger den för lite flöde? isåfall kanske man skulle testa med en membranpump/elektrisk dieselpump...fast då åker man väl på att lufta ytterligare en gång om man ska koppla bort membranpumpen och tillbaks med org. matarpump...


Ja bränslekranen är helt öppen och stoppreglaget är också helt ok. Som sagt, allt funkade fint innan jag bytte filter och matarpump. Och man behövde inte lufta den ifall den hade stått ett tag...
Anders_Gus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:04:42, 08-12-2009
Ort: Västra/Östra Ämtervik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 755
MF 35
BM 230
Belarus 50
Pel Job EB506

Oskar B

#8 » 19:49:02, 10-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders_Gus skrev:Men om jag har handpumpat och säkrat att det inte är luft i filtren så borde väl matarpumpen pumpa tillräckligt på egen hand när jag kör på starten, eller ger den för lite flöde? isåfall kanske man skulle testa med en membranpump/elektrisk dieselpump...fast då åker man väl på att lufta ytterligare en gång om man ska koppla bort membranpumpen och tillbaks med org. matarpump...


Ja bränslekranen är helt öppen och stoppreglaget är också helt ok. Som sagt, allt funkade fint innan jag bytte filter och matarpump. Och man behövde inte lufta den ifall den hade stått ett tag...


Biltemapumpen monterar du på traktorn närmast tanken och ska alltid sitta där. Du får koppla den till tändningen eller sätta en knapp för start av den. Pumpen måste alltid gå då du kör motorn. Låt säga att den drar in luft på sugsidan i vanliga fall. När pumpen går kommer du att ett litet övertryck på sugsidan vilket förhindrar tjuvluft. Att jag hade en båttank på filmen var bara för att testa motorn.

Membranpumpen gör alltså inget annat en skapar ett litet övertryck på sugsidan samt underlättar vid luftnig och du slipper använda handpumpen.
Senast redigerad av Oskar B 19:52:46, 10-03-2012, redigerad totalt 1 gång.
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

Agne Holmqvist

#9 » 19:59:52, 10-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har svårt att tro att det skall behövas någon extra matarpump på denna traktor. Bränsletanken är ju monterad över motorn, så det är ju själv-tryck i hela systemet.
Som sagts tidigare, lufta i rätt ordning och avsluta med att lossa ett spridarrör när du kör på starten. Då skall den starta. Brukar inte vara några problem.

/Agne
Användarvisningsbild
Agne Holmqvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:09, 23-08-2005
Ort: Skepplanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474C4, Valmet 305 & MF 35

Anders_Gus (trådstartaren)

#10 » 20:33:31, 10-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har 2 st batterier på laddning och jag tänkte testa att parallellkoppla dom för att få lite mer kräm...
Ska testa som Agne säger att lufta enligt proceduren igen och sen testa och köra på starten...men det känns som att det borde ha kommit bränsle nu eftersom jag har kört slut på ett helt batteri och jag ogillar att köra för mycket på starten...
Om det inte går så kanske det är värt att testa en elektrisk pump för att bygga upp lite mer tryck i systemet...
Anders_Gus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:04:42, 08-12-2009
Ort: Västra/Östra Ämtervik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 755
MF 35
BM 230
Belarus 50
Pel Job EB506

Ivar Risslén

#11 » 20:42:37, 10-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt funkade tills du bytte filter och matarpump.

Då får vi köra lite felsökning.
När du handpumpar så kommer det fram bränsle över allt där det ska men hur är det när du kör på startmotorn och matarpumpen pumpar utan handhjälp.
Kommer det fram bränsle då på luftningspunkterna?

Det är kanske något fel på den nya matarpumpen.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Oskar B

#12 » 20:52:17, 10-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Agne Holmqvist skrev:Har svårt att tro att det skall behövas någon extra matarpump på denna traktor. Bränsletanken är ju monterad över motorn, så det är ju själv-tryck i hela systemet.
Som sagts tidigare, lufta i rätt ordning och avsluta med att lossa ett spridarrör när du kör på starten. Då skall den starta. Brukar inte vara några problem.

/Agne


Tror heller inte det behövs men praktiskt om man kör soppatorksk. Men håller med om att luftning i rätt ordning är A och O.

Anders_Gus vilken Perkinson har du? Finns säkert manualer att ladda ner här på motorn.
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

dsimila

#13 » 20:54:06, 10-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag kört tanken tom räcker det att lufta enslutningen direkt efter matarpumpen, överstaluftnippeln på pumpen, sedan öppna vid spridarna 2 av 3.
Sedan köra startmotorn tills jag får rökpuffar och dra åt vid spridarna.

Dom andra nipplarna och anslutningarna struntar jag i.
dsimila
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:04, 18-12-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Turbo -64

Anders_Gus (trådstartaren)

#14 » 20:57:39, 10-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft luftningen till primärfiltret öppet och kört med startmotorn, då kommer det rätt rejält med diesel...så matarpumpen fungerar.

Det känns som att det borde vara insprutningspumpen som inte pumpar som den ska...dvs det måste vara nån luftficka inne i den.
Anders_Gus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:04:42, 08-12-2009
Ort: Västra/Östra Ämtervik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 755
MF 35
BM 230
Belarus 50
Pel Job EB506

Anders_Gus (trådstartaren)

#15 » 21:04:00, 10-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dsimila: Hur länge brukar du behöva köra på starten efter att du har luftat matarpumpen?
Anders_Gus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:04:42, 08-12-2009
Ort: Västra/Östra Ämtervik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 755
MF 35
BM 230
Belarus 50
Pel Job EB506


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dea och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se