Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Zetor 4340 kallstart

29 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Morrie (trådstartaren)

#1 » 12:40:34, 19-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bytt upp mig till en Zetor 4340 -95 och undrar om ev knep vid kallstart. Min gamla gav man fullgas och sedan tryckte in ett reglage på pumpen varvid det sa klick och sen startade den relativt lätt. Jag har inte hittat motsvarande reglage på min "nya"
Tack på förhand.
Morrie
Morrie
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:59, 29-02-2012
Ort: Bengtsfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 265 Zetor 4340



Lars-Peter D

#2 » 16:09:58, 19-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Handgasen skjuts fullt fram, varvid "kallstarten" går på, varefter spaken ställs i läge "normal tomgång". Sen är det bara att starta. (Vid kall väderlek är det nog bra med motorvärmare, en stund, underlättar....)
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Morrie (trådstartaren)

#3 » 17:07:23, 11-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret

Den är fortfarande trög i starten. Går ett tag på en eller två cylindrar innan de andra tänder. Startar perfekt när motorn är varm. Jag har bytt bränslefilter och kan se en liten luftbubbla i rensarglaset som verkar omöjlig att lufta bort. Kan detta påverka? Några tips om hur den luftas bort.

Tack på förhand
Morrie
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:59, 29-02-2012
Ort: Bengtsfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 265 Zetor 4340

L.tech

#4 » 21:36:51, 11-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det bara när den har stått ett tag som den är svårstartad?
Om det är så så kan det vara dieselen som rinner tillbaka till tanken.
Pröva att hand pumpa på matarpumpen lite innan du startar nästa gång.
Startar den lättare då så är det bevis att bränslet rinner tillbaka.
L.tech
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:17, 10-01-2009
Ort: SKÅNE
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey ferguson
Volvo 425

Lars-Peter D

#5 » 07:49:25, 12-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om : Pumpa med handpumpen före start hjälper = Retur slangar mellan spridare och vidare till insprutningspump måste bytas. Standard fel.

Samma fenomen uppstår dock, om sug slang/linje från tank läcker.

Att byta handpumpen hjälper ytterst sällan.......
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Lars-Peter D

#6 » 08:06:03, 12-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om slangar mellan spridare är beklädda med "metall väv", pröva dra vrida vid "nipplar" (utan våld) så lossar dessa slangar. Köp dieselbeständig gummislang (2-3mm inner diameter) och tryck på nipplarna. Behövs inga klämmor då. De vävklädda slangarna kan se bra ut, men gummit inne är ruttet...... Nippel bakom insprutningspump mest besvärlig......
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Morrie (trådstartaren)

#7 » 10:11:10, 12-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar. Jag skall kolla snarast.
Det hjälper något om jag pumpar men det är inte klockrent! Det räcker att den står över natten för att startsvårigheten skall uppstå och förvärras under nollan. inga synliga läckage och går jättebra så jag är ändå nöjd med traktorn och får jag ordning på starten blir det toppen

Morrie
Morrie
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:59, 29-02-2012
Ort: Bengtsfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 265 Zetor 4340

Morrie (trådstartaren)

#8 » 18:50:34, 27-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bytt alla slangar men det hjälpte föga. Nu har jag monterat en backventil mellan tanken och matarpumpen. Alla problem lösta. Förmodligen tjuvluft någonstans men omöjligt att upptäcka. Traktorn har stått i 3 dygn och inga som helst problem att starta i minus grader.
Extratanken ovanför motorn i motorhuven är full med diesel. Vad den är bra till är fortsättningsvis döljt i dunkel.
Tack för tips
Hazze
Morrie
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:59, 29-02-2012
Ort: Bengtsfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 265 Zetor 4340

Lars-Peter D

#9 » 20:50:34, 27-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://chomikuj.pl/anna.scieszko/Dokume ... 446296.pdf. ( Pobierz = Ladda ner.....)

Reservdels katalog Zetor
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Morrie (trådstartaren)

#10 » 21:38:29, 27-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för Ditt svar men jag förstår inte. Kan Du klä titt svar i ord

Tacksam
Hazze
Morrie
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:59, 29-02-2012
Ort: Bengtsfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 265 Zetor 4340

Lars-Peter D

#11 » 22:45:32, 27-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vänsterkllicka på länken jag skickade, sök den pdf. fil du vill ladda ner. Bredvid till höger finns en blå nedåt pil, vänsterklicka på denna pil, och då kommer det i vänstra nedre hörnet en fråga + behåll eller kasta. Tryck behåll och filen laddas ner. När filen är nedladdad, (nedre vänster hörn) vänsterklickar du på den= öppnar. Uppe till vänster finns "Arkiv" som du vänsterklickar på, tryck spara som text, välj plats, med "nedåtpilen" tex skrivbord och spara. Nu, skall du ha en ikon Zetor..... på skrivbordet, och klickar du på den öppnar res.boken direkt.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Morrie (trådstartaren)

#12 » 23:06:44, 27-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack
Detta förstår jag men i vilken fil menar Du är lösningen på mitt problem eller det jag gjort fel. Är min lösning på problemet helt galen eller ligger det någon uns av sanning i den, de fakto löste det ett problem.

Tacksam
Hazze
Morrie
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:59, 29-02-2012
Ort: Bengtsfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 265 Zetor 4340

Lars-Peter D

#13 » 00:05:28, 28-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget fel med backventil. Många har löst denna typ av problem med en elektrisk matarpump, (finns backventiler i denna). Om byte av alla slangar inte hjälpte, kvarstår handpumpen som en möjlig plats för luftläckan. (Flera med samma problem har först bytt handpumpen, men problemet kvarstår. Sedan har elektrisk pump monterats. I båda fallen finns de läckande slangarna kvar men problemet är löst.)

Vart är denna "mystiska" dieseltank ansluten? Valmet med Thermocontrol (diesel brinner i insugsröret/förvärmer insugsluften) kallstart har en "liknande tank".
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Morrie (trådstartaren)

#14 » 07:59:49, 28-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack
Tanken är ansluten mellan returen från insprutningspumpen och huvudtanken och ligger högre än motorn och är på ca 2 liter. Se bild i min tråd "Zetor extratank"

Hazze
Morrie
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:59, 29-02-2012
Ort: Bengtsfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 265 Zetor 4340

Lars-Peter D

#15 » 08:36:08, 28-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.motocheck.fi/

Bengt-Erik, kan Zetorer från A till Ö..... En komplett verkstad i en och samma person... Må gälla reservdelar eller teknik/att skruva.... En riktig Guldklimp! Kan varmt rekommendera..... Ett mejl brukar räcka, inom några dagar kommer svar......
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Simse och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se