Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

"Ställa på pumpen" John deere 6800 -97?

21 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Myckleby (trådstartaren)

#1 » 13:04:09, 29-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare! jag å min bror är i behov av lite mer kraft framför nyinköpta kombipressen och vill ställa på dieselpumpen en liten smula, har för mig att det är den bakre skruven på pumpen/regulatorn.
Är det någon som har koll på detta?
Nu ryker den inte hur man än belastar den (125hk), det hade varit gott att få den å ladda lite bättre i backar och framför harven lr pressen!

Brorsan köpte en john deere 6910 -01 förra året och den är ju samma motor, och går betydligt bättre i backarna!

Tacksam för svar //Jonathan
Bild
Användarvisningsbild
Myckleby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:10, 30-12-2010
Ort: Orust i Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



PERTHOMAS FRISK

#2 » 16:41:19, 29-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra fråga, har ställt den tidigare men inte fått svar. Jag tror det är den plomberade hatten på bakkant , men vet inte vilket håll man drar. Det är ju viss skillnad på att höja varvet och att höja fyllningen i pumpslaget så jag ställer mig frågande? Någon måste väl känna till dessa insprutnings pumpar, och hur man "ställer på" :razz:
PERTHOMAS FRISK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:54, 25-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JD 6010
Hitachi UH121
JD 3120
Fordson Dexta
MF Grålle
Laimet 100
Farma 8t
MF 1080
BM 650
 
Födelsedag

Turbodiesel

#3 » 17:00:51, 29-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stanadyne?
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

LeifAndersson

#4 » 17:41:18, 29-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prata med din JD mekaniker när han är på plats nästa gång. Han vill nog inte visa hur man gör, men om du går och fixar kaffe så fixar han 10-20 friska nya hästar under tiden. :uupps: :mrgreen:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

PERTHOMAS FRISK

#5 » 20:11:06, 29-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha, Leif , där har du nog så rätt, he he :smile:
PERTHOMAS FRISK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:54, 25-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JD 6010
Hitachi UH121
JD 3120
Fordson Dexta
MF Grålle
Laimet 100
Farma 8t
MF 1080
BM 650
 
Födelsedag

Magnus Samuelsson

#6 » 22:12:14, 29-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

kolla med Björn i buvenäs så fixar han det :grin:
du jobbar väl med honom?
Magnus Samuelsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:25:08, 09-09-2010
Ort: orust
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ih 585
valtra 900
valtra 8450
valtra 8550
lundberg 343
volvo bm 4200b
neuson 8002

blom r

#7 » 22:29:06, 29-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en 6800 som jag kör ibland och den har bromsat 140 HK på tappen.. Sen är den lite påställd på varvet så den gör 44.5 km/h på plan mark med slitna däck. Men vågar inte säga vilken skruv du ska skruva på... Kolla med närmsta JD verkstad
blom r
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:33, 18-01-2009
Ort: Jkpg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valmet 2005, john deere 6430 6800, volvo bm 350 650 700 VHK310, Case 5150 , Jcb 8060, Hymas, Åkerman H9 med flera

PERTHOMAS FRISK

#8 » 07:16:04, 30-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blom !
Du kan väl skriva vilken skruv man INTE får skruva på och vilket håll man INTE får vrida för då kan effekten höjas ;-).

(På större dieslar ställer man topptrycket genom att ändra pumpelementets slaglängd och fyllningen med reglerstången. Där har varje cylinder oftast en egen insprutningspump, sedan måste varje cylinder topptrycks indikeras samt avstämmas med avg.temperatur så att maskinen får jämn belastning på varje cyl.)
PERTHOMAS FRISK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:54, 25-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JD 6010
Hitachi UH121
JD 3120
Fordson Dexta
MF Grålle
Laimet 100
Farma 8t
MF 1080
BM 650
 
Födelsedag

Myckleby (trådstartaren)

#9 » 07:28:17, 30-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har ju "peppar peppar" inte behövt någon JD-mekaniker hittils, skruvar själva!
Men jag får väl ringa nån mekaniker om ingen mins hur man gör,
ja 20-30hk extra hade varit superlagom! :grin:
Magnus; ja jag får väl höra med björn, han har kanske koll på det!

Tackar för svar!
Användarvisningsbild
Myckleby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:10, 30-12-2010
Ort: Orust i Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

PERTHOMAS FRISK

#10 » 15:31:41, 12-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur blev svaret att "ställa på" en JD insprutningspump, är det den långa hylsan på pumpen akterkant?
:evil:
PERTHOMAS FRISK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:54, 25-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JD 6010
Hitachi UH121
JD 3120
Fordson Dexta
MF Grålle
Laimet 100
Farma 8t
MF 1080
BM 650
 
Födelsedag

PERTHOMAS FRISK

#11 » 17:53:04, 14-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom igen nu JD mekaniker, så otroligt känsligt kan det väl inte vara. Har man samma motor från 75hk till drygt 100 hk så förstår man ju att det är bara pumpfyllningen det hänger på.
PERTHOMAS FRISK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:54, 25-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JD 6010
Hitachi UH121
JD 3120
Fordson Dexta
MF Grålle
Laimet 100
Farma 8t
MF 1080
BM 650
 
Födelsedag

dimorep

#12 » 20:50:43, 14-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

PERTHOMAS FRISK skrev:Kom igen nu JD mekaniker, så otroligt känsligt kan det väl inte vara.

Inte de (nu är jag iofs ingen JD-mek)..?

Har man samma motor från 75hk till drygt 100 hk så förstår man ju att det är bara pumpfyllningen det hänger på.

Är du helt säker på att ALLA andra komponenter / inställningar i motorn är exakt samma på de? :/
Som tex insp.pump, spridare, insp.tid, ventiler, turbo, kylsystem...

Och sen "nästa steg" klarar transm. effektökningen, eller är alla komponenterna där också samma mellan de olika modellerna? :wink:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Emrik F

#13 » 23:10:13, 14-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

PERTHOMAS FRISK skrev:Kom igen nu JD mekaniker, så otroligt känsligt kan det väl inte vara. Har man samma motor från 75hk till drygt 100 hk så förstår man ju att det är bara pumpfyllningen det hänger på.


på bilar är det flash minnet som är skillnaden, alltså chippet, mjukvaran som skilljer det är så på volvo v70 140 hk modellen och 170 hk modellen om jag inte är helt ute å cyklar :grin:
Emrik F
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:35, 25-07-2011
Ort: Dalarna/Falun/Svärdsjö
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 805 -88
Polaris 500 HO-10
Zetor 7245-85
Volvo ec55b-05

nixs

#14 » 20:50:44, 15-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Emrik F skrev:
PERTHOMAS FRISK skrev:Kom igen nu JD mekaniker, så otroligt känsligt kan det väl inte vara. Har man samma motor från 75hk till drygt 100 hk så förstår man ju att det är bara pumpfyllningen det hänger på.


på bilar är det flash minnet som är skillnaden, alltså chippet, mjukvaran som skilljer det är så på volvo v70 140 hk modellen och 170 hk modellen om jag inte är helt ute å cyklar :grin:


Ungefär som att säga att alla Volvos motorer till exempel D9an med olika effektuttag är samma motor rakt över! :uupps: Det skiljer en massa saker mellan lägsta och högsta effektuttag internt i motorn! :slag:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#15 » 02:15:33, 16-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter mina år bland dieslar (på bl,a John Deere) har jag lärt mig att inte mycket är likadant mellan olika effektsteg. Oljekylningen samt resten av kylsystemet är klassiska bitar som skiljer. Det är klart att det sparas in en aning om det går..

Motorer klarar överlast till viss del, tyvärr inte över tid.. Vid exempelvis harvning där motorn ofta jobbar fullt blir det mängder extravärme med ökad bränslemängd. Värme som systemet kanske inte är designat för. Det kommer att hålla.. Frågan är hur länge :grin:

Skruva måttligt om ni ska öka bränslemängden.. Gärna under bromsprov. Det är mycket lätt att skruva för mycket. Det gillar inte transmissionen (i längden)
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: fgh0789 och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se