Göran Ekman skrev:Vilka är de belgiska Fordarna ? ....
Göran Ekman skrev:Vilka är de belgiska Fordarna ?
Göran i Björnarbo
gaffa skrev:Göran Ekman skrev:Vilka är de belgiska Fordarna ?
Göran i Björnarbo
Ford 8600, 9600, 8700, 9700, TW10, TW20, TW30, TW5, TW15, TW25, TW35, 8630, 8730, 8830 osv...
Ludde eriksson skrev:Körde sväm med en 814 en sommar, över 200 hk på kraftuttaget, men när jag äntligen lärt mig växla den ordentligt, så var det utan att använda kopplingen.
Farsans Zetor 8011 gick också bra att växla utan att koppla.
Vill kraftigt understryka att detta inte är någon våldshandling, utan kräver öra för motorvarv o känsla.
Växling på detta vis varken får eller går att utföra med våld.
Samt att det inte är att rekommendera på synkade lådor.
bo.nilsson skrev:Det är en besvärlig fråga, det är lite som att förklara hur man gör när cyklar och svänger egentligen. Timing och känsla är svårt att förklara, uppåt är rätt lätt, Timing mellan gas koppling och växelbyte, brukar oftast gå bra. nedåt 3-2 brukar krävas en extra tramp på kopplingen för matcha varven, och missar man är det offtast bara att stanna. Och se upp så ni inte drar vxlspaken uppåt, är spaken sliten kan den hoppa ur och då låser sig i en växel, inte mycket till råd efter 40+ års mf35 körande men mycket gör man utan att tänka på, svårt att förklara sådant.
Skickat från min E5603 via Tapatalk
Ja det är svårast.Nej jag har även fotgasstrumpa skrev:Tycker det är svårt att lyckas med nedväxling på osynkade lådor men nästan omöjligt när man enbart har handgas (vilket jag misstänker att du har på din?) att tillgå.
MF35 skrev:bo.nilsson skrev:Det är en besvärlig fråga, det är lite som att förklara hur man gör när cyklar och svänger egentligen. Timing och känsla är svårt att förklara, uppåt är rätt lätt, Timing mellan gas koppling och växelbyte, brukar oftast gå bra. nedåt 3-2 brukar krävas en extra tramp på kopplingen för matcha varven, och missar man är det offtast bara att stanna. Och se upp så ni inte drar vxlspaken uppåt, är spaken sliten kan den hoppa ur och då låser sig i en växel, inte mycket till råd efter 40+ års mf35 körande men mycket gör man utan att tänka på, svårt att förklara sådant.
Skickat från min E5603 via Tapatalk
Skulle få nån att filma när du växlar
Han hade tempo på kopplingen när han växlade ner Växla ner i uppförsbacke känns som det som kräver mest teknik. Kopplingen på Forden ser lite bättre utformad för dubbeltramp än pedalen på MF35Rofa skrev:Här en ganska rolig finsk videosnutt om upp- oh nedväxling av en Ford 5000. Om det inte är ok med postning av youtube snuttar får admin plocka bort inlägget. https://www.youtube.com/watch?v=vVx9Yzzq5-0
Återgå till [Traktorer] Allmänt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster