Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Zetor går inte på alla cylindrar.

28 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Dirren (trådstartaren)

#1 » 20:11:18, 24-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!
Nu vet jag inte hur jag skall gå vidare med detta?? :sad:

Har gjort en motorrenovering på min Zetor 6748, den har en motor som heter 6701 och det är en fyrcylindrig med en rad pump.

Jag har bytt vevlager, alla kolvringar, ett foder och en kolv, nya ventiler och styrningar, fräst och slipat ventilsätena och vakuumprovat efter, naturligtvis nya toppackningar(separata toppar), provtryck spridarna som alla öppnar på 130-140 bar, kompressionsprovet visar 27 bar på 3 cyllar och 26 bar på en, provkört med spridarna i luften kopplade till spridarrören och dimman ser lika dan ut på alla,

MEN ÄNDÅ GÅR DEN INTE PÅ ALLA BURKAR????? :slag2:

Vad är det jag har missat, är det någon som sitter på några idéer?
Är det ok kompression eller är alla för låga?

Tacksam för tankar och alla typer av svar, det kan ge nya öppningar.

/Christer
Bild
Dirren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:45, 26-03-2012
Ort: Halland, Onsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor Zetor 6748 -77:a
Traktor Ferguson Grålle TED 20 -50:ia
Grävare Terex TC37
Dumper Yanmar C30R
Lyftkran Moelven 690-230
Skylift Dino 105



cng

#2 » 21:32:18, 24-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkigt men samtidigt intressant. :?

Några frågor...

Vad var anledningen till renoveringen?
Gick den på 3-cyl innan renoveringen?
Är det 3:an som den inte går på?

Edit: Glömde fråga om du kollat pumpen?

Mvh
Senast redigerad av cng 21:36:42, 24-04-2012, redigerad totalt 1 gång.
cng
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:30:15, 03-11-2009
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 42 med Ford Chassi

Dirren (trådstartaren)

#3 » 21:57:25, 24-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej cng!

Tar det enkla först.
Det är ettan enligt kompprovet som den inte går på, det har jag kunnat konstatera eftersom den inte blir varm på avgaslimpan där och det kommer ljus gråblå rök ur avgasröret som jag kan tänka mig är oförbränd diesel.

Pumpen har jag inte testat, har inget att mäta med, utan bara konstaterat att det kommer ungefär lika med dimma ur alla spridare, dessutom så har jag provtryck spridaren som släpper på 130-140 bar.
Är det känsligt med att det måste vara rätt tryck från pumpen?
Blir det känsligare när spridaren skall arbeta under tryck?

Jag tror att den har gått på tre cylindrar ett bra tag faktiskt, har tyckt att den har varit slö och gått lite ojämnt, men den används på en hästgård med slaghack, lite vedkörning och snöbladet på vintern så den får ju sällan arbeta riktigt.

Anledningen till renoveringen var att den sota igen och skar på ettans cylinder, så det är där jag har bytt foder och kolv.
Kan det bli så om den får för dåligt med diesel på en burk tro?

Jag lägger in några bilder på kolven, obs att det sitter en fjärde kolvring under sotet.

//Christer
Bild

Bild

Bild
Dirren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:45, 26-03-2012
Ort: Halland, Onsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor Zetor 6748 -77:a
Traktor Ferguson Grålle TED 20 -50:ia
Grävare Terex TC37
Dumper Yanmar C30R
Lyftkran Moelven 690-230
Skylift Dino 105

dimorep

#4 » 09:48:41, 25-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att byta plats på den spridaren som sitter i cyl 1 och någon annan och se om felet "flyttar med". Då får du reda på om felorsaken är spridaren eller inte.

Har du kollat ventilmekanismen, att där är rätt lyft på 1:ans cylinder (jämfört med de andra) och såklart, rätt ventilspel?

Ang. spridarnas öppningstryck, har du inte tillgång till en VHB (hur har du fått fram uppg. på rätt spel, åtdragningsmoment etc.. till de andra arb.momenten du gjort på motorn)?

Kan såklart vara fel i insp.pumpen också, kanske läge att demontera den och skicka iväg på översyn. För är där fel i den så är det billigare att åtgärda det direkt än att du kör vidare med traktorn och får (ännu fler) följdskador pga det... :(
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Dirren (trådstartaren)

#5 » 19:38:47, 25-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej o tack för inlägget dimorep.

Tyvärr har jag ingen VHB för min modell som heter 6748, jag har för andra modeller med motsvarande motor och där hittar jag bara uppgifter om kompressionsförhållande (tror jag det stod) men inget om kompressionstrycket och det är två olika mått om jag fattat det rätt.

Har nu testat igen att flytta spridarna och felet hänger kvar på samma cylinder och eftersom jag har, vad jag fått koll på nu, bra komp så känns det som problemet sitter i pumpen i alla fall.

Har kört spridarna i luften hängandes i spridarrören. Nu gjorde jag om detta igen och kollade riktigt noga, då ser jag att det är en liten fördröjning innan dieseldimman kommer igång på ettans cylinder.
Dom andra tre börjar puffa direkt medans ettans tar ett par tre kolvslag innan den kommer igång riktigt.
Vad det innebär veta jag inte men jag har sett att där är en skillnad i alla fall mellan dom och det är just ettans som avviker.

En teori som jag funderar på är om nocken på kamaxeln i spridarpumpen (radpump) är sliten på ettans cylinder, vilket gör att den i så fall jobbar mindre än övriga och kanske så att den är mest sliten i början av nocken så dieseldimman kommer för sent, alltså t.o.m när kolven är på väg ner igen.

Någon som har erfarenhet av detta?

Ps, kör inte med traktorn nu men behöver komma igång, lite rundbalar att flytta och en mindre viltåker som skall fixas till så känns som det är hög tid att få ordning på grejerna.

//Christer
Dirren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:45, 26-03-2012
Ort: Halland, Onsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor Zetor 6748 -77:a
Traktor Ferguson Grålle TED 20 -50:ia
Grävare Terex TC37
Dumper Yanmar C30R
Lyftkran Moelven 690-230
Skylift Dino 105

zetor 7045

#6 » 20:28:31, 25-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej. hur många timmar har zetorn gått. lycka till :thumme:
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958

Dirren (trådstartaren)

#7 » 08:36:24, 26-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

jag har ingen aning om hur många timmar den har gått.
Det är ju en -77:a så det har väl blivit en del kan jag tänka mig på 35 år.

//Christer
Dirren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:45, 26-03-2012
Ort: Halland, Onsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor Zetor 6748 -77:a
Traktor Ferguson Grålle TED 20 -50:ia
Grävare Terex TC37
Dumper Yanmar C30R
Lyftkran Moelven 690-230
Skylift Dino 105

PERTHOMAS FRISK

#8 » 09:43:40, 26-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du som "DIMOREP" skrev; kontrollerat ventil-lyftet? Har kamaxeln körts ner på ettans cyl. så blir det som du beskrivet. Ta bort ventilkåpan och kör startmotorn med stoppet utdraget samtidigt mäter du att vipparmarna rör sig i samma utsträckning, d.v.s. mät vent-fjäderns sammantryckning.
PERTHOMAS FRISK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:54, 25-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JD 6010
Hitachi UH121
JD 3120
Fordson Dexta
MF Grålle
Laimet 100
Farma 8t
MF 1080
BM 650

Dirren (trådstartaren)

#9 » 09:54:45, 26-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan,

Jag har inte mätt ventillyftet men har sett att dom jobbar som dom skall, i alla fall vad ögat kan bedömma. Spelet har jag kollat mer än en gång för säkerhet skull. :wink:

Tömde spridarpumpen och ut rann brun lättrinnande vätska, att den var brun kändes konstigt för jag tycker inte att det skall kunna rosta om det nu var diesel som rann ut, men olja var det iaf inte så den har antagligen gått ett tag utan ordentlig smörjning :(

Skillnaden jag såg i hur spridarna kom igång när jag körde dom i luften tillsammans med bra kompression och nu ingen olja i dieselpumpen får mig att iaf riva ner och se hur saker mår där inne, tänkte jag.

/Christer
Dirren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:45, 26-03-2012
Ort: Halland, Onsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor Zetor 6748 -77:a
Traktor Ferguson Grålle TED 20 -50:ia
Grävare Terex TC37
Dumper Yanmar C30R
Lyftkran Moelven 690-230
Skylift Dino 105

MN

#10 » 10:02:32, 26-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dimo har ju redan sagt den snabbaste kollen. Flytta spridaren och se om felet följer med. Går betydligt fortare än att spekulera om rasade pumpar och nedslitna kamnockar.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Dirren (trådstartaren)

#11 » 10:09:16, 26-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Dimo har ju redan sagt den snabbaste kollen. Flytta spridaren och se om felet följer med. Går betydligt fortare än att spekulera om rasade pumpar och nedslitna kamnockar.

MN


Hej,
Helt rätt och det har jag gjort också, testat fler flyttningar och det hänger kvar i samma cylinder hela tiden och kompet är bra så det känns som pumpen är nästa steg.

//Christer
Dirren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:45, 26-03-2012
Ort: Halland, Onsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor Zetor 6748 -77:a
Traktor Ferguson Grålle TED 20 -50:ia
Grävare Terex TC37
Dumper Yanmar C30R
Lyftkran Moelven 690-230
Skylift Dino 105

MN

#12 » 10:11:32, 26-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

sorry läste för slarvigt...

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

LeifAndersson

#13 » 10:24:25, 26-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till Volvomaskiner har vi en enkel utrustning för att snabbkolla insprutningspumpar. Den består av ett spridarrör och en spridare som är justerad till 20-30 bar för högt öppningstryck. Man bara flyttar den mellan tryckutgångarna på pumpen, och jämför spridningsbilden mellan de olika utgångarna när motorn endera går på tomgång eller dras runt av startmotorn. Då konstaterar man snabbt och enkelt om det bara är att lyfta ur pumpen och få den omsedd.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Dirren (trådstartaren)

#14 » 13:55:27, 26-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ett bra tips Leifandersson :smile:

Tyvärr har jag ingen extra spridare men det hade man säkert kunnat ordna förståss.

Har gått vidare bakåt i bränsle systemet och kan konstatera att dom två bränslefiltren som sitter i aluminunburkarna på sidan av blocket under spridarpumpen kommer nog från 1800 kallt :x Fullt med skit i filterbehållaren och helt igengörade filter, konstigt att det har funkat överhuvud taget.

Skall lossa inspektionsluckan på sidan av spridarpumpen efter jobbet idag och se om man kan se någon skillnad på hur fjädrarna komprimeras men det känns som att riva pumpen står på agendan, då vet jag hur det är med den iaf.

/Christer
Dirren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:45, 26-03-2012
Ort: Halland, Onsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor Zetor 6748 -77:a
Traktor Ferguson Grålle TED 20 -50:ia
Grävare Terex TC37
Dumper Yanmar C30R
Lyftkran Moelven 690-230
Skylift Dino 105

zetor 7045

#15 » 17:41:51, 26-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

om motorn har gått många timmar kan det mycket väl hända att insprutningspumpen börjar vara slut men ifall att den bara är ca 1500-3000h borde det ju inte vara något problem :)
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Gurun och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se