Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Köpstrategi gammal traktor?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

andrho (trådstartaren)

#1 » 08:31:57, 02-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla
Från att knappt ha vetat vad som är upp och ner på en traktor har jag genom att lusläsa forumet fått lite koll på vad man ska se upp med om man ska köpa sin första traktor; antagligen en BM 400. Men hur ska man tänka? Ska man köpa en gammal härk för 10000 och och ha en påse pengar liggande för eventuella reparationer eller ska man betala 25-30000 för ett ex i hyggligt skick men ändå leva med risken att något kraschar. Även ex i hyggligt skick är ju dock till åren kommna... Vad kan det kosta om worst case inträffar? Till saken hör väl att jag är hyggligt händig men har ytterst begränsade mekaniska kunskaper.

/andrho
andrho
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:16, 05-04-2012
Ort: Glava
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 400 -65
BM 430 I -77



LeifAndersson

#2 » 09:15:53, 02-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar inte hända så mycket med en skaplig Buster. Det viktigaste är att syna maskinen ordentligt före köp för att undvika dyrare reparationer. Om något sedan jäklas så fixar man det i de allra flesta fall för max.5000:-
På Buster är nog styrsnäcka, framvagn och läckage runt luftaxeln på lyfthuset det du ska se upp med, och sedan är det naturligtvis de vanliga prylarna som ska kollas vid alla affärer på fordon.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

agvg

#3 » 17:24:01, 02-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Noe av det viktigste er at det er kurant med god deletilgang, det lønner seg sjelden og kjøpe ett nedkjørt vrak med mindre man skal ha det som hobby og drive ukesvis i garasjen.

Skal man ha den til annet enn pynt bør man også ha servo eller kunne ettermontere dette.
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

Ratiosphere

#4 » 21:37:36, 02-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En hederlig BM duger väl.

Välj en modell där du har lätt att införskaffa reservdelar. Har en DB 850, har vart lite svårt att hitta de där billiga reservdelarna. Får oftast gå till skroten i Laholm eller Eksjö för att hitta något.

Dessutom underlättar en gamling med servostyrning. Styrsnäckor utan servo är lite segt, om man har frontlastare. Det lägger ju lite vikt på framhjulen så det blir tungstyrt.

Ford Major-serien är också en serie med bra utbud av reservdelar.
Ratiosphere
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:36:41, 22-12-2010
Ort: Älmhult
Maskintyp: Traktor

krokodilen

#5 » 21:47:52, 02-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Strategin jag kan tipsa om är att leta upp ett objekt som inte ligger på Blocket utan står bredvid någon lada eller liknande. Du anar inte vilka småfel som kan ligga till grund till att ägaren ställer ner maskinen.

Här brukar det gå att göra fynd om man snokar en stund. :) Detta sätt var dock lite lättare för 5år sedan men funkar fortfarande med lite tålamod.

Lycka till!

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ratiosphere

#6 » 11:57:20, 03-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Strategin jag kan tipsa om är att leta upp ett objekt som inte ligger på Blocket utan står bredvid någon lada eller liknande. Du anar inte vilka småfel som kan ligga till grund till att ägaren ställer ner maskinen.

Här brukar det gå att göra fynd om man snokar en stund. :) Detta sätt var dock lite lättare för 5år sedan men funkar fortfarande med lite tålamod.

Lycka till!

/Christer


Visst är det så, men det är sällan man ställer sin traktor bara för några småfel i min mening. Den största anledningen till att man ställer sin traktor och låter den förfalla är nog större problem än så. T.ex. att felet består av för dyra reservdelar (trots demonteringsfirmor) för ägaren.

Idag är det lätt att lägga ut sitt objekt på Blocket med några få fel. Då är det enklare att kolla upp vad man behöver för att återställa traktorn till bruksskick, om man nämner det i annonsen.
Ratiosphere
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:36:41, 22-12-2010
Ort: Älmhult
Maskintyp: Traktor

krokodilen

#7 » 12:43:04, 03-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv brukar jag även annonsera gratisannons köpes i lokalblaskan. Ibland ringer Ester 77år lätt orolig över sin järnklump och undrar om man kunde förbarma sig över en traktor i uthuset som inte startats sedan maken avled för 8år sedan. Får hon då några tusenlappar så kan du tänka hur glad hon blir!

Jag har köpt flera maskiner på köpesannonser, ibland är det stendött och ibland blir man förvånad över hur mycket det ringer och över objekten som erbjuds.

Polaren kör skolskjuts och råkade av en slump få syn på ett traktorbakdäck når han vände bussen efter att ha lämnat av ett barn i bushen. Han knackade på och hänvisades till sonen av den äldre damen som först bestämt hävdade att "Nån traktor har jag då inte" eller liknande.

Sonen ringdes omedelbart upp och svarade att "Ja du den har stått i 10 år och motorn är nog slut för den startar inte alls". En IH 475 -77 för 500:- blev resultatet av den historien! Ny diesel och nya filter och den går som en klocka.

Jag antar att när du skriver att maskinerna ställs undan först när större fel uppstår så talar du kanske mest om hur du själv skulle agera. Folks resonemang är olika.

Men som sagt det har blivit svårare på senare år i ditt fall kanske Blocket funkar bäst!

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 12:47:11, 03-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

andrho (trådstartaren)

#8 » 21:03:41, 03-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var väl något sådant här
http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_Bm ... m?ca=7&w=3
jag tänkte på i första inlägget om en "gammal härk". Det är en 35/36 från början av 50-talet. Det är ju billigt, ruskigt billigt, men köper man sig en massa bekymmer? Annonsen är ju inte så värst informativ...
Är det troligt att man får en bättre traktor, till samma pengar, och såväl färre som mindre bekymmer i slutänden, om man satsat på t ex denna
http://www.blocket.se/varmland/Traktor_ ... m?ca=7&w=1
Jag har varit runt och snokat och pratat med folk om deras gamla traktorer, men dom vill inte gärna skiljas från dom. "Di äter inget brö där di står", får jag höra, " dä kan väre bra å ha en i reserv." (Ska föreställa värmländska). Visst, det kan jag förstå. Jag skulle också gärna haft en i reserv.
Att annonsera under "Köpes" kanske kan vara något. Jag läser sällan den avdelningen och tror därmed att ingen annan gör det heller. Ska prova det.
Hur vet jag till vilka modeller det finns gott om reservdelar? Jag letar primärt efter BM 400-430-500 och sekundärt efter MF 135-165. Jag antar att reservdelstillgången är hyfsad för dessa modeller? Trångsynt? Visst, men det känns lugnast med dessa beprövade traktorer med mina starkt begränsade kunskaper.
/Anders
andrho
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:16, 05-04-2012
Ort: Glava
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 400 -65
BM 430 I -77

krokodilen

#9 » 21:10:13, 03-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan hända att jag vet om en DB 1212 med helhydraulisk lastare och tippkärra till salu i Säffle trakten.

Köpesannons på Blocket är nog ganska meningslöst för om man hittat till Blocket så har man även hittat priserna folk begär för skrot.

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 21:13:02, 03-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

andrho (trådstartaren)

#10 » 22:12:48, 03-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, annons under "Köpes" på Blocket är nog meningslöst, men kanske ett par rader i lokaltidningen (Arvika Nyheter) som varje fredag har ett par sidor annonser - Värmlandsfyndet! Läses av alla pensionärer till elva-kaffet.
Eller kanske en lapp hos den lokala ICA-handlaren?
andrho
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:16, 05-04-2012
Ort: Glava
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 400 -65
BM 430 I -77

krokodilen

#11 » 22:16:34, 03-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värt ett försök iaf!! :thumme: Hojta om du vill att jag ska höra efter om DB'n tror det är en -78:a eller liknande.

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

andrho (trådstartaren)

#12 » 22:24:29, 03-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för det, det ska jag visst göra. Men än så länge är traktordjungeln tät och jag är inte alls påläst om DB. Men nu har jag blivit nyfiken så jag ska kolla den också.
andrho
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:16, 05-04-2012
Ort: Glava
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 400 -65
BM 430 I -77

Ratiosphere

#13 » 23:15:34, 03-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en annan femma om det är en del av ett dödsbo eller som du påstår, änkan som inte vet vad hon ska göra av sin avlidnes makes gamle traktor. Det är ju kanon att hitta sådana Wheeler Dealer-fynd.
Ratiosphere
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:36:41, 22-12-2010
Ort: Älmhult
Maskintyp: Traktor

krokodilen

#14 » 11:46:22, 04-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ratiosphere skrev:Det är en annan femma om det är en del av ett dödsbo eller som du påstår, änkan som inte vet vad hon ska göra av sin avlidnes makes gamle traktor. Det är ju kanon att hitta sådana Wheeler Dealer-fynd.


Sedan finns det änkor som minsann hört att på Blocket kostar en BM400 55000:- + moms för det har "sôn min sett". 55000:- kan ju vara saftigt för en nedställd mossig 400:a med punka på 2 däck :mrgreen: :mrgreen:

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

sveno

#15 » 12:47:25, 04-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Sedan finns det änkor som minsann hört att på Blocket kostar en BM400 55000:- + moms för det har "sôn min sett". 55000:- kan ju vara saftigt för en nedställd mossig 400:a med punka på 2 däck :mrgreen: :mrgreen:

/Christer


Hehe, ja det är lite vanskligt att bedöma priser utifrån vad som ligger ute på Blocket. Det är lätt hänt att folk glömmer att det man ser på Blocket oftast inte är sålt än och alltså inte har bedömts vara värt priset. Har annonsen legat ute länge så är priset definitivt för högt.
Användarvisningsbild
sveno
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:28:01, 23-04-2011
Ort: Bollnäs
Maskintyp: Traktor
Maskin: Lamborghini R2.66


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se