Hej!
Mitt tipps är att kolla det enklaste först dvs. Som tidigare nämts ta bort muttern som sitter i ratten och dra lös ratten och kolla så att inte krysskilen i ratten är trasig. är den ok är det lite mer jobb. om du har ett hål för
oljepåfyllning i styrväxeln kan du för skojs skull pilla ner en
pinne med en magnet i ena änden och fiska lite nere i botten på växeln, skulle du få napp och få upp stålkulor modell kullagerkulor är det riva växeln som gäller. Nu vet jag inte hur det ser ut på en 35a men jag skulle tro att det är lika som på 135an. Jag gjorde misstaget på min
traktor och drog upp axeln till ratten ur min
växel då jag skulle försöka suga upp vatten ur växeln som frös på vintern. med det resultatet att alla stålkulor som sitter i en
kägla i växeln trillade ur. jag löste problemet genom att skruva bort sidolocken på växeln där axeltapparna sticker ut. på 135an var jag tvungen att ta bort första bränslefiltret med
hållare för att få bort vänstra locket. när locken är borta kan man dra ut tapparna och studera vad som har hänt. när du drar ut tapparna ur växeln så var noga med att kolla tapparnas inbördes läge så att du sätter dom lika när du monterar tillbaka dom nr 10 och 16 på din bild. sätter du dom fel så kommer du inte att kunna göra fullt styrutslag åt båda hållen och måste ta i sär allt igen. är inga kulor på drift ur snäckan skulle det kunna vara stiftet nr 20 som är löst eller skadat så att snäckan följer med upp då du vrider på ratten. olssons har delar till växeln
http://www.oeparts.se/Produkt?Identifie ... 073448&m=1 det är trångt och pilligt att fixa växeln genom sido luckorna men det går! för att montera bort hela styrväxeln måste du ta bort hela instrumentpanelen så om styrväxeln inte var väldigt glapp innan den slutade att fungera skulle jag gissa att något har lossnat och förhoppningsvis kan fixas genom sidoluckorna. Och åter igen
dra inte ur stången ur snäckan om det inte behövs. jag tog ur snäckan genom sidoluckan, fiskade upp kulorna ur växeln med en magnet och stoppade tillbaks kulorna i snäckan, fettade in kulorna och snäckan med fett så att kulorna klibbade fast i snäckan och kunde på så vis mycket försiktigt stoppa in snäckan genom sidoluckan och försiktigt
gänga ner rattaxeln i snäckan utan att kulorna ramlade ur igen.