Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

FIAT 980 DT ~Tillfix och levene

51 inlägg • Sida 4 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Gjutarolle (trådstartaren)

#46 » 18:32:44, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

qsecofr skrev:Har du några fler bilder på bygget av maskinhallen? Ser ut som något jag hade tänkt mig ungefär. Är det telestolpar du har som pelare? Vad är det för mått på bygget ungefär? Skall den vara öppen eller med portar? Många frågor blev det...

Tack.


Tapatalked.

hmm vet inte om jag har så mycket bilder men är telestolpar som är nergrävda i 3 rader, ytterväggar och en rad i mitten. sedan en bräda på längden i alla 3 stolprader och sedan takstolar på det, eller a 2tum6 bara, sedan 2tum4 skruva plåten i. så inget avancerat, hmm tror måtten blev 12x9m och 2,60m i lägsta takhöjd och där ute minns jag inte med det styr takvinkeln, utgick ifrån de skulle gå få våran högsta traktor ända in till väggen, är nog cirka 3m mellan stolparna, alltså bredden på facken, blir 4 fack, bakre väggen + kortsidorna blir täta med något fönster för lite ljus, fram är det inte bestämt om det bli skjutportar eller dörrar men de blir något så de blir lite väder och vindskyddat, inte helt tätt kanske men så de inte ligger 20cm snö där inne sedan :mrgreen:

hoppas du blev lite klokare :thumme:

Tilllägg:
på första bilden när de bara är stolpar så är inte alla stolpar monterade en, det är 5 stolpar på längden och 3 på bredden
/OLLE

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Gjutarolle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:40, 23-07-2016
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H21 -71
Åkerman H12 -75
Åkerman H16D -90
Volvo Bm LM840-78
Volvo Bm 846
Fiat 980Dt Turbo -80



Tobbe G

#47 » 23:38:38, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjutarolle skrev:
Tobbe G skrev:Då är maskinparken rätt rejäl om man ser till arealen då. Men det går ju åt lite kapacitet när man bara har lediga stunder till å köra på.
800a tröskan tycker jag är en bra å smidig tröska när man inte har så stora arealer å köra på.

jo den är väl lite överdimetionerad :mrgreen: men sedan blir de oftast köp när man springer på saker till rätt pris och då är det bara te o slå till :eat: och som du säger de måste ju även hända lite när man bara kan köra kvällar och helger, man har ju ett vanligt jobb oxo det har du med har jag förstått de?
ja jag tycker 800 känns som en trevlig och smidig tröska, och dem ligger även ganska bra i pris om man jämför mot andra märken i samma storlek.
det räcker gott och väl till denna areal, och läser man runt lite så verkar 800 va top off the line ifrån bm möjligtvis efterträdaren 1000 heter den? just 830 verkar vara bra mycket sämre.
jag reflekterade just efter mitt förra svar till dig att namnet kändes lite bekant så kollade profilen och såg du va från falköping så kopplade de ihop vem du va :thumme:


Jo det räknas väl som ett "vanligt" jobb det man håller på med på dagarna. Sen kör vi lite jordbruk på övrig tid. Då har du snubblat över en del maskiner då, tycker det är lite svårt att göra bra fynd även om man är i branschen.
Grannen fick mig att köpa en 800 tröska för två år sen en sen årgång å verkar vara ganska välskött men har inte blivit jätte mycket kört med den än. Men trivs bra med den. Grannen köpte en också till iår så vi körde båda för skojs skull men sen fick jag litet haveri på min så han körde nog hälften av min tröskning för att stötta upp när det ändå va bra väder. Är inte så bra på de olika BM tröjorna men har för mig 1000 va en större modell ungefär samtidigt eller tidigare. Sen blev det väl 1110 av 800an när det blev Överum. 830 har väl skrapelevator bland annat som är en svag länk.
Så du fick va lite detektiv :thumme:
Har ju lite koll på din 5 ha småländska slätt :smile:
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??

Gjutarolle (trådstartaren)

#48 » 01:54:41, 10-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tobbe G skrev:
Gjutarolle skrev:
Tobbe G skrev:Då är maskinparken rätt rejäl om man ser till arealen då. Men det går ju åt lite kapacitet när man bara har lediga stunder till å köra på.
800a tröskan tycker jag är en bra å smidig tröska när man inte har så stora arealer å köra på.

jo den är väl lite överdimetionerad :mrgreen: men sedan blir de oftast köp när man springer på saker till rätt pris och då är det bara te o slå till :eat: och som du säger de måste ju även hända lite när man bara kan köra kvällar och helger, man har ju ett vanligt jobb oxo det har du med har jag förstått de?
ja jag tycker 800 känns som en trevlig och smidig tröska, och dem ligger även ganska bra i pris om man jämför mot andra märken i samma storlek.
det räcker gott och väl till denna areal, och läser man runt lite så verkar 800 va top off the line ifrån bm möjligtvis efterträdaren 1000 heter den? just 830 verkar vara bra mycket sämre.
jag reflekterade just efter mitt förra svar till dig att namnet kändes lite bekant så kollade profilen och såg du va från falköping så kopplade de ihop vem du va :thumme:


Jo det räknas väl som ett "vanligt" jobb det man håller på med på dagarna. Sen kör vi lite jordbruk på övrig tid. Då har du snubblat över en del maskiner då, tycker det är lite svårt att göra bra fynd även om man är i branschen.
Grannen fick mig att köpa en 800 tröska för två år sen en sen årgång å verkar vara ganska välskött men har inte blivit jätte mycket kört med den än. Men trivs bra med den. Grannen köpte en också till iår så vi körde båda för skojs skull men sen fick jag litet haveri på min så han körde nog hälften av min tröskning för att stötta upp när det ändå va bra väder. Är inte så bra på de olika BM tröjorna men har för mig 1000 va en större modell ungefär samtidigt eller tidigare. Sen blev det väl 1110 av 800an när det blev Överum. 830 har väl skrapelevator bland annat som är en svag länk.
Så du fick va lite detektiv :thumme:
Har ju lite koll på din 5 ha småländska slätt :smile:


Du är säljare på Gunnars maskiner eller nått har jag för mig hört någonstans?

Jo jag har haft lite tur får man endå säga, sen har de även varit en del reperationer för att få vissa av grejerna till full funktion men kan va trevligt det med!
Jo det är ganska svårt då många vill ha såna överpriser för skräp rent ut sagt, men ibland ska man ha tur, men man får inte va rädd för att skruva,
Jo jag såg lite bilder samt filmer på eran tröskning iår, lite utstickande att förmodligen vara den enda som har en GPS styrd 800 aktiv! Har ju ett halvår på mig att gräva fram en 800 i någon ladugård och ge lite service innan det är dags för skörd,
Vad hände med din tröska då? Det är problemet som hobbybonde att man ska hinna både få bra väder och sedan hinna tröska på ledig tid så man får in det torrt, en annan har inte möjlighet lagra det heller så behöver även köra iväg de ganska omgående..
1100 kan de stämma den hette, har läst lite om de för ett tag sen men minns inte exakt alla betäcknignar mer en att man skulle akta sig för dom som slutar på 30,
Haha ja lite iallafall, blev lite misstänksam först på namnet men sen löste dektektiven det,
Jo du har ju sätt slätten förr i tiden! Håller på även brukar upp 1hektar till som inte varit plöjt dem sista 30åren, men fy attan va rötter och skit det blir när alla åkrar endast varit beten senaste 15åren... :mrgreen:
Men du valde överge eran del av småländska slätten och köpa gård på den riktiga slätten istället :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
/OLLE
Användarvisningsbild
Gjutarolle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:40, 23-07-2016
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H21 -71
Åkerman H12 -75
Åkerman H16D -90
Volvo Bm LM840-78
Volvo Bm 846
Fiat 980Dt Turbo -80

Tobbe G

#49 » 23:49:43, 10-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är säljare på Gunnars maskiner eller nått har jag för mig hört någonstans?

Jo jag har haft lite tur får man endå säga, sen har de även varit en del reperationer för att få vissa av grejerna till full funktion men kan va trevligt det med!
Jo det är ganska svårt då många vill ha såna överpriser för skräp rent ut sagt, men ibland ska man ha tur, men man får inte va rädd för att skruva,
Jo jag såg lite bilder samt filmer på eran tröskning iår, lite utstickande att förmodligen vara den enda som har en GPS styrd 800 aktiv! Har ju ett halvår på mig att gräva fram en 800 i någon ladugård och ge lite service innan det är dags för skörd,
Vad hände med din tröska då? Det är problemet som hobbybonde att man ska hinna både få bra väder och sedan hinna tröska på ledig tid så man får in det torrt, en annan har inte möjlighet lagra det heller så behöver även köra iväg de ganska omgående..
1100 kan de stämma den hette, har läst lite om de för ett tag sen men minns inte exakt alla betäcknignar mer en att man skulle akta sig för dom som slutar på 30,
Haha ja lite iallafall, blev lite misstänksam först på namnet men sen löste dektektiven det,
Jo du har ju sätt slätten förr i tiden! Håller på även brukar upp 1hektar till som inte varit plöjt dem sista 30åren, men fy attan va rötter och skit det blir när alla åkrar endast varit beten senaste 15åren... :mrgreen:
Men du valde överge eran del av småländska slätten och köpa gård på den riktiga slätten istället :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:[/quote]


Håller mer på med produkt support idag.

Jo men reparationer brukar det ju tyvärr vara behov av på "fynd" som man gör, ibland större än man räknat med. Kör lite på den varianten jag med.
Haha ja något lite udda kanske men det fungerade bra på den tröskan eftersom den va av sen årsmodell och hade hydrostatisk styrning. Det va ett Nav/kuggkrans i ena drivhjulet som gav upp. Stod still ungefär en dag, fick tag i ett begagnat nav. Du hittar nog nån om du vill, står det inte en borta i Kviarp? eller va det en annan modell?

Överge å överge den delen finns ju kvar, men förutsättningarna är lite andra här om man säger så.
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??

Gjutarolle (trådstartaren)

#50 » 21:28:46, 12-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tobbe G skrev:
Du är säljare på Gunnars maskiner eller nått har jag för mig hört någonstans?

Jo jag har haft lite tur får man endå säga, sen har de även varit en del reperationer för att få vissa av grejerna till full funktion men kan va trevligt det med!
Jo det är ganska svårt då många vill ha såna överpriser för skräp rent ut sagt, men ibland ska man ha tur, men man får inte va rädd för att skruva,
Jo jag såg lite bilder samt filmer på eran tröskning iår, lite utstickande att förmodligen vara den enda som har en GPS styrd 800 aktiv! Har ju ett halvår på mig att gräva fram en 800 i någon ladugård och ge lite service innan det är dags för skörd,
Vad hände med din tröska då? Det är problemet som hobbybonde att man ska hinna både få bra väder och sedan hinna tröska på ledig tid så man får in det torrt, en annan har inte möjlighet lagra det heller så behöver även köra iväg de ganska omgående..
1100 kan de stämma den hette, har läst lite om de för ett tag sen men minns inte exakt alla betäcknignar mer en att man skulle akta sig för dom som slutar på 30,
Haha ja lite iallafall, blev lite misstänksam först på namnet men sen löste dektektiven det,
Jo du har ju sätt slätten förr i tiden! Håller på även brukar upp 1hektar till som inte varit plöjt dem sista 30åren, men fy attan va rötter och skit det blir när alla åkrar endast varit beten senaste 15åren... :mrgreen:
Men du valde överge eran del av småländska slätten och köpa gård på den riktiga slätten istället :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:[/quote]


Håller mer på med produkt support idag.

Jo men reparationer brukar det ju tyvärr vara behov av på "fynd" som man gör, ibland större än man räknat med. Kör lite på den varianten jag med.
Haha ja något lite udda kanske men det fungerade bra på den tröskan eftersom den va av sen årsmodell och hade hydrostatisk styrning. Det va ett Nav/kuggkrans i ena drivhjulet som gav upp. Stod still ungefär en dag, fick tag i ett begagnat nav. Du hittar nog nån om du vill, står det inte en borta i Kviarp? eller va det en annan modell?

Överge å överge den delen finns ju kvar, men förutsättningarna är lite andra här om man säger så.[/quote]

Jaha okej!
jo reperationer kommer man inte ifrån, maskinerna börjar bli gamla men det är lite av charmen, men endå lättare som hobbybonde att köpa något billigare och pyttsa in pengar allt eftersom en att köpa massa dyra grejer. men man har iallafall lärt sig att de måste vara ganska billigt för annars kommer snart utgifterna ifatt vad det hade kostat köpa en fungerande som då kanske till och med varit finare till de yttre :snow:

ja jag tyckte gps grejen va riktigt häftig! jag skulle dock inte vilja ha de själv då den lilla tid man får i tröskan vill man få lite körupplevelse, men tycker du ska lägga upp dem bilderna på trösk delen här på forumet :driver:
aha okej, skönt de löste sig ganska fort iallafall. nackdelen med tröskor är att går dom sönder så är de ju alltid väldigt dålig timing.. du hade ju tur med en granne som kunde rädda dig! :driver:
jo det stämmer, står en kviarp, det är en 800! vet inte mer en att det är gula detaljer på den iallafall så den är inte älsta modell. har tänkt och ringa och kolla upp den, sen är ju frågan hur mycket man kan betala, den har stått där minst i 15år tror inte de räcker.. kräver nog storservice för att komma igång, bromsar, motor, remmar som är för korta om inte tröskverket varit aktiverat m.m men får väl börja med o prata med ägarna,
även bonden ovanför oss tror jag har kvar sin, den har nog stått lika länge dock :snow: men någon av dom kan ju vara i okej skick

jo lite annat på slätta, hur mycket åker är de till greby? är nog lite mer en här va? plus den gården ni köpte till uppåt björkeryd
/OLLE
Användarvisningsbild
Gjutarolle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:40, 23-07-2016
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H21 -71
Åkerman H12 -75
Åkerman H16D -90
Volvo Bm LM840-78
Volvo Bm 846
Fiat 980Dt Turbo -80

Tobbe G

#51 » 22:57:00, 12-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjar vi nog spåra ur denna tråden lite.... :???: Kanske bättre vi försätter vid sidan av i pm eller messenger :smile:
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se