Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Kompressionstest Perkins AD3-152

64 inlägg • Sida 1 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#1 » 19:57:52, 26-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Köpte en kompressionstestsats som ska passa alla dieselmotorer, innehållande mätare 0-70 bar, 8 st olika adaptrar för glödstift och 6 st olika adaptrar för insprutningsventiler, 1 st konisk ände och 1 st H-fäste.

Länk till mätsatsen

Provade vilken adapter som passar till AD3-152, och det är H-fästet + adaptern med konan som passar, men själva H-fästet är alldeles för stort för att passa, den får inte plats.

Så hur fixar man det här på ett bra och säkert sätt ?

Det kan fungera med längre skruvar, men vet inte om det går ändå.

Så tips från er som gjort komptest på en Perkins AD3-152 motor, och gärna bilder på hur det ser ut.

/VolvoBMNisse
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78



LeifAndersson

#2 » 20:24:25, 26-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det verkligen möjligt att det inte följer med en adapter som passar! Bosch och Cav har samma adapter till de flesta spridarförskruvningar med två bultar. Vore närmast en bragd om de lyckats missa den i satsen, då den passar till säkert 80% av alla traktorer och lastbilar upp till mitten av 80:i talet. :uupps:
Till vår skrivande mätare har vi 3-4 adaptrar för test på spridarens plats, varav den som tydligen saknas i din sats används i 60-70% av fallen. :uupps:

Tillägg: Förstorade och granskade bilden i länken, om du kapar H-fästet på en sida borde du få plats mot ventilkåpan. De direktinsprutade Perkinsmotorerna är lite trånga när spridarna sitter åt "fel" håll.
Men blev inte alltför imponerad av denna sats, ser ut som ett jäkla plockepinn med lösa delar.

Edit: Stavning. Direktinspritade motorer är ovanliga! :cool:
Senast redigerad av LeifAndersson 21:20:23, 26-05-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#3 » 21:00:08, 26-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för tipset :thumme:

H-fästet är lite för bred, så den skulle både behöva kapas i ena änden och slipas lite smalare i andra änden, lite tråkigt att man måste anpassa en sats som ska passa till alla dieselmotorer.

En annan lösning som jag tänkte på är om man kan tillverka en adapter av en gammal spridare, såg i reservdelskatalogen att om man skruvar isär övre delen så kanske en adapter går att skruva i där, om gängan passar.

/VolvoBMNisse
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

LeifAndersson

#4 » 21:08:52, 26-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du en gammal spridare att slakta går det utmärkt, då får du en riktig proffs anslutning som passar på många äldre dieselmotorer.

Tillägg: Kom bara ihåg att köpa hem spridarbrickor, de ska bytas när du lyft en spridare. :thumme:
Senast redigerad av LeifAndersson 21:11:25, 26-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#5 » 21:12:02, 26-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den satsen är tyvärr nog mest ämnad till mindre dieselmotorer, typ bilar... :(
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#6 » 22:44:44, 26-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svaren :thumme:

Ska försöka få tag i en gammal spridare från någon traktordemontering.

Visst ska mätaren räcka till ?
Den går ju upp till 70 bar, står i VHB 38,7 - 42,2 kp/cm2, vad blir det i bar ?

Hur gör man själva komptestet, ska man dra ut stoppreglaget så det inte skvätter diesel från tryckledningarna då spridarna är demonterade ?

/VolvoBMNisse
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

dimorep

#7 » 09:29:13, 27-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

VolvoBMNisse skrev:Ska försöka få tag i en gammal spridare från någon traktordemontering.

En inv. "tömd" spridarhållare (med pluggat returanslutning) fungerar mycket bra som adapter till kompmätare till större motorer. Till mindre motorer kan den relativt stora volymen det är i adaptern (i förh. till volymen i komp.utrymmet) ge ett lite missvisande resultat. Men det lär inte påverka mätresultatet något nämnvärt på din motor.

Glöm bara inte att du måste ha en fräsch spridartätning (kopparbricka) även till adaptern, annars blir det inte tätt... :wink:

Visst ska mätaren räcka till ?
Den går ju upp till 70 bar, står i VHB 38,7 - 42,2 kp/cm2, vad blir det i bar ?

Blir ungefär det samma om man bortser från atmosvärtrycket och några decimaler (10 kp/cm2 = 9.81 Bar), dvs tillr noga för mätvärdena vid ett komp.test.


Hur gör man själva komptestet, ska man dra ut stoppreglaget så det inte skvätter diesel från tryckledningarna då spridarna är demonterade ?

Utdragen stopp en en klar fördel, så slipper man att det skvätter diesel från bränslerören (som riskerar rinna ner i cylindrarna och ge fel mätvärde). Glöm inte att lägga returledningen / rören till sidan också, annars blir det samma sak med de (och därifrån kommer det bränsle även med utdragen stopp).

1. Se till att batteriet är fulladat (så att det blir samma startmotorvarvtal vid test av alla cylindrarna).
2. Demontera alla spridarna (lättare att köra runt motorn då det endast blir motstånd / komp. i den cyl som komptestet görs i).
3. Justera ventilerna (fel ventilspel ger felaktigt komp.).
4. Kolla så att inget löst kan komma i kläm (tex en bränsleledning i fläkten eller komp.mätare..) när motorn ska köras på starten!
5. Gör komptestet och om där är någon / några cyl. som avviker, "gå tillbaka" och gör om testet på på de igen. För att bekräfta om det är fel i cyl, eller bara "mätfel".
6. Glöm inte att byta spridartätningarna innan spridarna återmonteras.
Senast redigerad av dimorep 09:31:14, 27-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#8 » 09:43:08, 27-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för alla svaren :thumme:

/VolvoBMNisse
Senast redigerad av VolvoBMNisse 10:00:13, 27-06-2012, redigerad totalt 1 gång.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

dimorep

#9 » 09:54:06, 27-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar stå (etsat in) på själv spetsen, demontera en och kolla.

Glöm inte renligheten vid arb. med spridare och att även nya spetsar måste provtryckas (och rätt ö-tryck ställas in) innan de är återmonteringsbara. :wink:
Senast redigerad av dimorep 09:54:45, 27-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

JD400

#10 » 10:37:07, 27-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tjuvar in mig på en fråga här i tråden till er som kan det här. Finns det någon annan kompprovarsats ni kan rekommendera som innehåller det man behöver för att skruva i huvudsak traktorer? Vad säger ni t.ex. om biltemas sats här? Verkar den vara mer komplett än den som TS införskaffade?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

LeifAndersson

#11 » 10:53:59, 27-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen är det bara Motometers prylar som håller måttet riktigt. Där köper du de adaptrar du behöver separat. Och tillverka en lämplig adapter är ingen stor sak om man har ett bra mätare, och då är en skrivande mätare klart att föredra. Det kostar en slant, men det är ändå inga oöverkomliga summor.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#12 » 11:11:21, 27-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska försöka att demontera en spridare, de verkar ha varit isär för länge sen, syns märken av skruvstycke i spridaren.

Gjorde en enkel provtryckning av spridarna genom att koppla in en spridare åt gången i 1:ans tryckrör och sedan köra på startmotorn, och det är olika spridning från alla tre, sen verkar det som om det kommer mer diesel från 3:ans spridarrör än från de andra, kom knappt någon diesel om man inte hade på fullgas, ska det vara så eller är det något som är fel på insprutningspumpen ?

En annan sak jag behöver råd om, hur får man upp spridarbrickan ?
En flög iväg när jag körde på starten, men 2 sitter kvar.

/VolvoBMNisse
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

dimorep

#13 » 12:42:07, 27-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Finns det någon annan kompprovarsats ni kan rekommendera som innehåller det man behöver för att skruva i huvudsak traktorer?

Som Leif A. skrev, så brukar det bästa vara att göra egna adaptrar om man redan har en bra mätare.

En befintlig spridarhållare (komplett "spridare") är ju en bra mall inför tillverkningen av adapter. Glöm dock inte att det INTE SAMMA ansl.gänga på komp.provare som det är på spridarrörsanslutningarna, så kopiera inte den "rakt av" (fråga inte VARFÖR jag vet det... :x )! :wink:
Gör adaptern med så liten volym inv. som möjligt, så påverkar det volymen (och i sin tur mätvärdet) så lite som möjligt.

Vad säger ni t.ex. om biltemas sats här? Verkar den vara mer komplett än den som TS införskaffade?

Tror faktiskt att den är något mera komplett till mätning på större motorer, men skulle nog vilja se den "live" innan jag vågar rek. någon att köpa den (till det ändamålet).

Finns såklart färdiga adapter att köpa även till "större motorer", men de kostar, säljs av de som har verktyg till "tunga sidan" och där är det mesta i små serier och i "profskvalite"= blir dyrt..
Senast redigerad av dimorep 12:43:40, 27-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

LeifAndersson

#14 » 12:49:10, 27-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ett speciellt verktyg till spridarbrickorna, men värmer du och bockar en vanlig skruvmejsel går det lika bra. Då får du ett bra verktyg att demontera invändiga o-ringar med på köpet. Du bara bockar en vanlig skruvmejsel 4-5 mm från spetsen. (även en bockad spik funkar)
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#15 » 12:54:30, 27-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

VolvoBMNisse skrev:, de verkar ha varit isär för länge sen, syns märken av skruvstycke i spridaren.

Det tyder på att de har varit särade tidigare och det gör även att risken för att det sitter "fel" spets i ökar... :(

Gjorde en enkel provtryckning av spridarna genom att koppla in en spridare åt gången i 1:ans tryckrör och sedan köra på startmotorn, och det är olika spridning från alla tre, sen verkar det som om det kommer mer diesel från 3:ans spridarrör än från de andra, kom knappt någon diesel om man inte hade på fullgas, ska det vara så eller är det något som är fel på insprutningspumpen ?

Säger inte så mycket så länge det inte är exakt samma motstånd / belastning inkopplat på alla utgångarna samtidigt. Väldigt små flöde det handlar om så riktig testrigg är nästan ett måste för att kunna avgöra det. Givetvis kan man se om något fel om det typ inte kommer något alls ur en spridare, men väl från de andra (om alla spridarna är ok och med samma ö-tryck).

En annan sak jag behöver råd om, hur får man upp spridarbrickan ?

På de motorerna så sitter inte spridarna så djupt nersänkta i toppen så då brukar det vara hyffsat lätt att komma ner med något verktyg med bockad spets och "rucka lös" de. Brukar även gå att knacka på de med dorn / skruvmejsel tills de lösnar (sitter fast av sot / rost / smuts), slå dock inte så hårt på de att det blir märke i tätningsytan / sätet de ligger an neråt mot!

Tillägg: Såg att Leif svarade liknande undertiden jag försökt skriva inlägget. Men om två svarar liknande så borde det ju stämma... :mrgreen:
Senast redigerad av dimorep 12:56:19, 27-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: spillolja och 24 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se