Hej hej
Radialtätning bakaxel Volvo BM 425 Krabat/Terrier 1958.
Tänkte komplettera denna tråden med en övergripande beskrivning av hur jag bytt den inre radialtätningen (utöver de två yttre som redan beskrivs i denna tråd). Ska börja med att säga att jag är amatör, men verkar som jag fått ihop det tillslut.
Dimension yttre radialtätning: 73,03x101,6x12,7 (2 st per sida)
Dimension inre radialtätning: 63,5x88,9x12,7 (1 st per sida)
Jag började med att inhandla en fast
nyckel av storlek 65 på Biltema (efter tips i denna tråden). På min
traktor så satt centrummuttern ganska löst och det var inga problem att lossa den utan extra hävarm.
Sedan tillverkade jag en
avdragare för bromstrumman med inspiration från verkstadshandboken (svetsa är inte min paradgren, men den höll).
Lossade sedan lagerhuset och bromsskölden, vilket underlättade byte av de två yttre radialtätningarna då jag kunde knacka ut dom från andra hållet och enkelt kunde pressa i de nya.
För att komma åt att byta den inre radialtätningen så måste hjullagret demonterat och för att göra det så tillverkade jag en avdragare också den efter inspiration från verkstadshandboken (som sagt inte mästare på svetsen, men även denna höll).
Avdragaren greppade i den
distansring som sitter bakom lagret. Med två meters hävstång på avdragaren så släppte tillslut lagret och jag kunde få ut den gamla radialtätningen och försiktigt montera in den nya, på bilden nedan är den nya radialtätningen på plats.
Sedan var det bara att montera tillbaks allt i omvänd ordning. Hjullagret pressade jag på plats med en
distanshylsa och centrummuttern.
Verkar vara helt och tätt, så nu slipper jag väloljade bromsar!