Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Draganordning från "Grålle" till MF35?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Mattias_E (trådstartaren)

#1 » 23:08:25, 11-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på att kikar på att få på fästa för lantbruksdrag på min MF35 som idag har valda delar av en Hitchkrok monterad och är i dagsläget helt oanvändbar.

På Blocket några mil söder om mig finns detta paket från en "Grålle", kan det passa "bolt on" på en 35:a? Vid en snabb flukt så ser ju bakaxlarna förvillande lika ut.
Bild
https://www.blocket.se/ystad/Drag_fergusson_85721985.htm?ca=3&w=3

Nu är ju det paketet dyrare än att köpa ett nytt jordbruksdrag från exempelvis OIE, men jag får också med delar för att göra min befintliga hitch-krok brukbar, då t ex den bakre genomgående dubben saknas i dagsläget samt hela anordningen för att hissa det upp och ner med 3-punkts-lyften.

Någon som med säkerhet vet hur det ligger till, är det bara att montera rakt på?
Den grövre anordningen "ovanför" själva jordbruksdraget, vad är det för? Är det för att koppla in vagnar istället för i en hitch-krok?
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72



Janson1

#2 » 23:20:57, 11-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är för svårt att se på denna enda bild. Men, min grålle har 6 st gjutna vårtor under bakaxeln för drag mm, börja med att kolla om du också har vårtorna under bakaxeln på din 35:a. På min så sitter det två nivåer av dragöglor så man kan lite välja så kärrans höjd passar. Det ser ut som det är nåt liknande på bilden. Jag skulle tro att draget sitter fast högst upptill via den långa tvärsprinten som också håller toppstagsfästet. Det följer i alla fall med en del av hitchkroken. Det blir nog till att göra ett besök...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Mattias_E (trådstartaren)

#3 » 23:28:07, 16-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätter i ämnet.

OIE säljer detta som drag till MF35
Bild

Vet någon av den samlade expertisen på detta forum om denna varianten som OIE säljer till TE/TO-20 passar på nyare FE/MF35?
Bild
Bild

OIE säger själva att det inte är passar, men med tanke på hur mycket de säljer som "ska passa" men som inte gör det tar jag det med en stor nya salt och fortsätter försöka få ett svar på frågan, är det samma hålbild och infästning på Ferguson-modellerna och Massey Ferguson-modellerna? Att det är samma på FE35 och MF35 då det är samma traktor verkar vara klarlagt.

Kikar jag på denna bild som jag hittat i en väldigt gammal tråd här på maskinisten så verkar det vara samma hålbild, det som skiljer är monteringssatserna med olika gängningar. Någon som har en denna tillbehörskatalog som PDF eller kan ta en bild i bättre upplösning, eller vet vart den kan finnas?
Bild


För övrigt så vill jag fortfarande gärna få tag på den varianten som jag har på bild i första inlägget.
Bild

Någon som säljer eller vet om någon som säljer den eller annan variant? Eller som vet om vart jag kan hitta, "de stora" traktorskrotarna verkar inte ha. Tips mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Janson1

#4 » 11:04:45, 17-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det ser faktiskt fabriksgjort ut...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ls76

#5 » 11:59:00, 17-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Ja, det ser faktiskt fabriksgjort ut...

Det fanns att köpa till när FE 35 kom -56
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BMGris och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se