Åt dragning tidigare metod.
Korta 108 mm
skruv med brickor.
Steg 1 70nm
Steg 2 110nm
Steg 3 150nm.
Långa 114mm skruvar med brickor.
Steg 1 70nm
Steg 2 110nm
Steg 3 150nm.
Skruvarna ska efterdras. Kör motorn i 30min på 1500 rpm. Lossa o efterdra skruvarna i rätt ordningsföljd
med 150nm.
Åtdragning ny metod.
Steg 1 85nm
Steg 2 135nm
Steg 3 yttreligare 60 grader
Denna åtdragningsmetod gör att efterdragning ej behövs.
Åt dragninsföljd. Du har 14 skruv hål o om du har framåt på toppen pekande åt vänster så är den nedersta
främre no12 en styrskruv( den övre är no 13.) om du räknar 5st skruvhål bakåt så är det NO1 gå moturs
toll NO2 ,mitten av toppen lägst ut mot sidan, NO3 på samma höjd som 1an fortsätt runt moturs i en spiral.
NO14 är den skruv som är bakåt på hö sida av toppen.
OBS! Alla topplocks skruvar som är försedda med brickor skall dras med den tidigare metoden.
Alla flänsskruvar som inte är försedda med brickor skall dras enl den nya metoden.
Ovanstående gäller motortyp JD3179. moment o fakta är hämtat från JD orginal v-handbok CTM3257 tryckt juli 1990.
Min något luddiga beskrivning av åtdragningsföljden hoppas jag du/ni kan tyda.
Allt gott o lycka till PO