VOLVO-BM 400T är en alldellens förnämlig allsidig 2WD gårdstraktor.
Det första och enklaste att kolla är däcken speciellt bak kolla slitage och sprickor de sätter lite pris på traktorn då nya bakdäck kostar några tusen att köpa.
Se sen upp med (stort) glapp i styrväxeln som är en svag punkt med och kan vara svår att hitta delar till, alternativt är att bygga om till
orbitrol, eller renovera men kostar nån tusing.
Elsystemen är Bosch och är det bästa som fanns då.
Orginal var två seriekopplade 6volts batterier och
likströmsgenerator.
Men jag anser att de bör bytas om det inte redan är gjort till
växelströmsgenerator och ETT 12V
batteri (75A-90A) som räcker för de flesta behoven.
Kolla el-kablaget som är dåligt avsäkrat på lite äldre traktorer, och typ egna el-tjuv kopplinar/telefonkablar i elsystemet, men går att fixa till relativt lätt.
Huvudströmbrytare är krav att det skall finnas och är bra.
Hydral trycket kunde väl vara lite högre men den har mycket bättre hydralik än MF och framförallt om du ska ut i skogen så är den hög med bra markfrigång och så är den ju lite längre än MF och går bättre.
Motorn är Perkins välkända 3 cylindriga diesel på 2,5 liter.
Den har inte samma höga kvalitet och livslängd som de äldre BM dieslarna.
Men Perkinsmotorerna till dessa (samma som i MF 135 & MF35 och likvärdiga som i Fordson Dexta) är pålitliga, och otroligt lättstartade.
Så även om de behöver renoveras eller fodren som ibland är problemet i dessa behöver fixas. Uppvägs det av snorbilliga delar som finns i överflöd och nyproduceras i massor när man behöver renovera eller åtgärda.
Så motorn är oftast minst bekymmer då det går att fixa nya delar.
Kolla växellådan och bakaxeln, som kan vara svårt med delar till här gäller nog begagnat. Men det är mycket välbyggt och av Volvo:s Svenska ingenjörs kvalitet och har många fästmöjligheter för
redskap.
Det brukar mycket sällan vara problem där bak lite oljeläckage är lätt fixat med nya tätningar. Har den
snabbväxel så bör den kollas, den brukar ge upp oavsett fabrikat på traktorn men man klarar sig oxå utan den.
Och du, sök helst efter en 400 med den kraftigare Boxer framaxeln om du ska ha
frontlastare och
servostyrning (spar på styrväxeln mm).
Sen det vanliga kolla att den fått service, motorolja & filter byten kolla att den har blivit rundsmord (titta efter spår av fettfläckar/rester finns).
Kolla att el fungerar och att hydralik/lyftarmar, växlar &
koppling funkar osc att den startar lät toch utan missljud i motor eller kraftöverföring, rost , allmänt skick i övrigt.
Mindre justeringar i övrigt på 400:an gjordes till 430(430 har några kusar till), bättre
hytt lite högre
tryck i hydraliken.
Pris därefter
BILDER VILL VI SE......
Lycka Till, HEJA SVERIGE
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.