Först tar man bort det man ser sitter i oljekanalen sedan sköljer man med
olja. I just de motorerna så går det extra lätt när man kan trycksätta vevaxeln och inget annat när den har yttre
tryckrör till andra förbrukare. Man lossar filterhållaren och trycksätter därifrån. Men i detta fall är det inte aktuellt. Men hade det varit en mindre skada så har det i stort sett gått lika bra skölja vevaxeln på plats som demonterad. Även vid små skärningar bör axeln sköljas eller åtminstone blåsas ur med tryckluft innan det monteras nya lager.
Men efter en skärning av den här digniteten blir det med största säkerhet även skador på vevstakarna så motorn måste rivas och allt runt vevaxeln måste mätas upp och granskas noga. I praktiken så byter man ut vevstakar som varit med om något som detta. I detta fall är det frågan om en fullständig skärning, endera kördes motorn rätt länge utan olja eller så gick den med hög belastning. Så man kan anse det som ett fullständigt haveri.