Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo BM T430 Har den skurit?

39 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

SamVilhelmsson (trådstartaren)

#1 » 10:22:36, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Volvo BM T430 mer PErkins Diesel. En oljeslang gick rätt av, under tiden jag slog gräset på min åker. Jag hörde att den plötsligt började göra ett tickande ljud. Jag stängde därför av motorn omedelbart.
Då såg jag att det var helt vått av olja utmed ena sidan av motorn, samt på glaset vid högerfoten.
Hittade att en lite oljeslang hade gått av precis vid nippeln, och att det hade tömt motorn på olja med en rasande fart. Jag hoppades på det bästa att den inte tagit skada, och lagade läckan, samt fyllde upp med motorolja.
Men nu startar den svårare, och bara om man gasar lite. Den ger avger dessutom ett "skrapande" "kärvande" ljud i intervaller med att cylindrarna rör sig.
Vad kan ha hänt? Hur skall jag felsöka?
Alla råd mottages tacksamt!
SamVilhelmsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:10, 11-07-2019
Ort: Kungsbacka
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430
 
Födelsedag



johan.eriksson

#2 » 10:30:16, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lossa sumpen och lossa lagerna, börja med det längs ifrån oljepumpen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

LeifAndersson

#3 » 10:59:34, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för slang på en 430 som kan lossa så oljan läker ut? Någon extrautrustning? Kan inte erinra mig att det finns någon slang på en sådan som är trycksatt med motorns smörjolja. Det är inte så att oljan kommit ut slangen till vevhusventilationen från ventilkåpan och ned efter motorsidan, och olja kommer där till följd av ett haveri i motorn?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

SamVilhelmsson (trådstartaren)

#4 » 11:03:55, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Johan. Jag skall titta på detta. När du säger lagrena så är det väl vevlager och ramlager du tänker på va?

Jag sade slang, men rör är nog bättre ord. Det är ett litet rör som går från en del av blocket till lite längre ned på motorblocket.
Om jag lyckas kan jag lägga upp en bild på det.
SamVilhelmsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:10, 11-07-2019
Ort: Kungsbacka
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430
 
Födelsedag

SamVilhelmsson (trådstartaren)

#5 » 11:10:05, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
SamVilhelmsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:10, 11-07-2019
Ort: Kungsbacka
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430
 
Födelsedag

LeifAndersson

#6 » 11:25:25, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är ingen slang utan ett rör. Det förklarar saken.
Lossar det röret så upphör smörjningen nästan helt även innan oljan pumpats ur. Tyvärr så lär du hitta skador på vevaxelns lager och kanske också på någon kolvbultsbussning. Få avbrott på ett tryckrör är ungefär det värsta som kan hända en Perkinsmotor. En rätt vågad men billig konstruktion med yttre tryckrör! :sad:
Du får ta ned tråget och syna skadan, med lite tur har vevaxeln klarat sig, annars så är det ett totalhaveri som kräver att motorn tas ur traktorn.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

SamVilhelmsson (trådstartaren)

#7 » 11:50:19, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Leif
Då börjar vi där...och håller tummarna.
Kan man byta vevlager och ramlager utan att ta ur motorn?
Hur ser man om de är skadade?
Och hur ser man om vevaxeln är skadad?
(Jag är novis när det gäller dessa problem, jag har renoverat Fiatmotor som rasat pga av kamremshaveri, och har renoverat Mini BMC motor, men aldrig dessa typer av dieselmotorer...)
Och dessutom är traktorn inte min, utan en kompis som snällt lånade ut den till mig... :sad:

2 personer gillar det här inlägget.
SamVilhelmsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:10, 11-07-2019
Ort: Kungsbacka
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430
 
Födelsedag

LeifAndersson

#8 » 12:36:05, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att lossa överfallen på vevstakarna, där lär du hitta en skada. Lossa sedan ramlageröverfallen ett och ett och förhoppningsvis hittar du inga skador där. Om det ser fint ut med "ramarna" så går du då tillbaka till det/de skadade vevlagren och avlägsna lagerrester från vevaxeln med fin slipduk. Får du då fram en fin yta på vevaxeln får du mäta vevtappen beträffande diameter och rundhet. Och framförallt glöm inte att kontrollera så att oljekanalerna är öppna och fri från föroreningar. Ser allt bra ut så långt så montera nya vevlager i rätt dimension, motorn kan vara renoverad med slipad vevaxel tidigare så det måste du utreda, ofta går det att utläsa av de lager som sitter i den. Det är så lindrigt du kan komma undan detta äventyr.
Skulle det däremot vara skador på något ramlager så är det lika bra att lyfta ur motorn på en gång innan du går vidare med felsökningen. Ramlagerskador är inget man fixar med vevaxeln på plats när det inte går att kontrollmäta utan att lossa vevaxeln.
Men som sagt så har du tur så kommer du undan med ett vevlagerbyte.
Vad hade du för redskap på traktorn när det skedde, hade du något som tog stor effekt så blir skadan större och var det bara en enkel "slåtterkniv" som inte tar någon nämnvärd effekt så kan skadan bli liten. Så belastningen vid skadetillfället har stor inverkan på hur stor skadan blir.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

SamVilhelmsson (trådstartaren)

#9 » 21:00:44, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen,

Då har man tömt oljan och lossat alla bult och muttrar. Är det något speciellt att tänka på för att få loss tråget? Verkar sitta som bara den!
Tack åter igen för alla tips!
SamVilhelmsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:10, 11-07-2019
Ort: Kungsbacka
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430
 
Födelsedag

LeifAndersson

#10 » 21:24:14, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla här så du har lossar både skruvar och muttrar. Räkna hålen på bilden och kolla så du har lossat allt, sedan kan det behövas lite milt våld. Men övertyga dig om att allt är lossat först, lätt att missa några skruvar/muttrar!


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Turbodiesel

#11 » 21:27:18, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nummer #30 på båda sidor brukar vara väl kamouflerade av div skit.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

SamVilhelmsson (trådstartaren)

#12 » 22:10:30, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, då har jag bekräftat att alla muttrar och bultar är loss.
Är väl kanske bara att våra slå med en jammar på en träbit mot kanten lite, eller kan det behövas att slå in en mejsel och bända lite?
SamVilhelmsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:10, 11-07-2019
Ort: Kungsbacka
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430
 
Födelsedag

kimmen

#13 » 22:37:33, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leif, tror du kolvringarna har klarat sig, så dom inte har nypit fast i spåren, cylinderskador? Den var ju svårstartad
Usch, jag lider också när jag läser om eländet
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

LeifAndersson

#14 » 08:00:36, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den gick ju tydligen inte varm så ringarna bör ha klarat sig bra. Kan ju vara så att den går tungt p.g.a. en lagerskada som gör att den blir svårstartad. I första hand får man kolla på trycksmorda detaljer vid en inledande felsökning. Belastningen vid skadetillfället är ju fortfarande oklart så då är det lite svårt att gissa skadebilden utan man får ta det steg för steg. Om den t.ex. drog en 2 m. slagslåtter vid tillfället på fulla varv och full belastning så kan man vänta sig betydligt större skador än om den lufsade fram på fältet mer obelastad. Ju större effektuttag desto större skador.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

kimmen

#15 » 08:25:32, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja den kanske går tungt av lagerskada, därav att han måste gasa för att den tydligen ska orka gå

Skulle vilja ha svar påom den blårök efter han fyllde på olja
Och hur stor belastning på motorn eller vilket redskap, om slaghack var det med hammarslagor, stor skillnad
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se